Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Ontwikkeling en marketing van duurzame AGF-verpakkingen

Onlangs organiseerde de United Fresh Produce Association het BrandStorm evenement. Eén van de laatste webinar discussies van deze dag stond in het teken van duurzame verpakkingen. Onder leiding van Mary Coppola, van United Fresh, spraken Angela Sommers en Nick Mascari van Belle Harvest en Jessica Peri van Peri & Sons Farms over hun ontwikkelingen op het gebied van duurzame verpakkingen, hoe deze door retailers werden ontvangen en hoe zij zich de toekomst van duurzame verpakkingen voorstellen.

Duurzame verpakkingsoplossingen: Van composteerbaar tot recyclebaar
"Eén van de eerste stappen die bedrijven moeten zetten op weg naar duurzame verpakkingen is definiëren wat zij hiermee willen bereiken," begint Sommers. De in Michigan gevestigde appelteler Belle Harvest introduceerde vorig najaar een nieuwe kartonnen appelverpakking (1,4 kilo). "De eerste en tevens belangrijkste stap was het bepalen wat we wilden. Voor ons was dit het kunnen aanbieden van een recyclebaar alternatief aan onze klanten, vandaar dat we hebben gekozen voor een product op basis van papiervezel. Het was een lang proces. We werkten bijna een jaar aan de ontwikkeling ervan en leren nog steeds bij. Wat we nu hebben, is nog geen eindproduct. We luisteren goed naar alle feedback die we krijgen en zullen deze eerste versie aan de hand hiervan verder aanpassen."

Bij Peri & Sons Farms koos het team voor een composteerbare en biologisch afbreekbare oplossing. "Duurzame teelt vormt de kern van ons bedrijf. We wilden daarom dat onze producten de markt op een zo duurzaam mogelijk manier bereiken en dat betekende dat we op zoek moesten naar een milieuvriendelijke verpakkingsoplossing," zegt Peri. "We waren van mening dat een biologisch afbreekbare, recyclebare verpakkingsoplossing het best bij ons bedrijf paste en we besloten om deze te gebruiken voor onze biologische uien. Het werd een papieren 'clamshell' met een venster van plantaardige folie, die werd ontwikkeld en vervaardigd door Warren Packaging. Verpakkingen en marketing gaan hand in hand en we streven naar het introduceren van nieuwe en innovatieve ideeën op de markt, waarbij we onze uien echt als merk presenteren en niet als een basisproduct. Deze verpakking is voor ons dan ook de meeste geschikte optie," voegt ze eraan toe.  

Reactie retail
Hoewel zowel Belle Harvest als Peri & Sons Farms omstreeks dezelfde tijd nieuwe, duurzame verpakkingen ontwikkelden en op de markten brachten, liepen de reacties die zij hierop kregen van retailers sterk uiteen. "De verpakking werd goed ontvangen door retailers," zegt Peri. "We introduceerden de verpakking voor onze biologische uien en deze combinatie bleek uitstekend te werken. De uien waren in een mum van tijd uitverkocht."

Voor Belle Harvest verliep de introductie  wat minder soepel. Mascari licht dit toe: "In het begin werd de verpakking niet zo goed ontvangen omdat hij zo anders was, waardoor retailers er een beetje huiverig voor waren. Er is dus sprake van een zekere mate van tegenstrijdigheid omdat de vraag naar duurzame verpakkingen zowel van consumenten als retailbedrijven afkomstig is. Zodra we het product echter aan retailers presenteerden, bleek het moeilijker te verkopen te zijn." Gelukkig hebben Mascari en Belle Harvest een  strategie ontwikkeld om deze nieuwe verpakking succesvol op de markt te introduceren. "We hebben samen een programma opgezet en de afzet voor een aantal retailers gegarandeerd om de verpakkingen in hun winkelschappen te krijgen. Dit was een succes en onze appelen in de nieuwe duurzame verpakking verkochten beter dam de conventioneel verpakte appelen."

Messaging aan consumenten
Gedurende de sessies vormde het belang van een duidelijke communicatie aan consumenten de rode draad. Dit geldt ook voor duurzame verpakkingen. "Het is enorm belangrijk dat de deze op de verpakking zelf duidelijk is. Zorg ervoor dat consumenten begrijpen waarom je een duurzame verpakking gebruikt en welke bijdrage deze levert aan de planeet. Vermeld een korte en duidelijke boodschap zodat consumenten weten wat ze kopen," legt Peri uit. 

Sommer is het hiermee eens en voegt er aan toe: "Consumenten hebben ons laten weten dat zij onze producten graag duurzaam verpakt zouden zien. We moeten consumenten laten zien dat we aan dit verzoek gehoor gegeven hebben en hen ons verhaal vertellen."
 
Bedrijven die hun verpakkingen willen verduurzamen maar niet weten waar te beginnen, raadt Peri aan om klein te beginnen. "Zelfs kleine aanpassingen zijn belangrijk. Iedere kleine stap kan op de lange termijn een groot verschil maken."

Publicatiedatum: