80% reductie van voedselverlies binnen eigen activiteiten in 2030

Fyffes kondigt duurzaamheidstargets aan in de strijd tegen voedselverlies

Ongeveer een derde van al het voedsel dat elk jaar in de wereld wordt geproduceerd, wordt verspild. Dit vertegenwoordigt een aandeel van ongeveer 7% van de totale uitstoot aan broeikasgassen. Volgens de Food and Agriculture Organization van de Verenigde Naties (FAO) wordt een gebied groter dan China gebruikt om voedsel te verbouwen dat nooit wordt geconsumeerd.

Het terugdringen van voedselverlies en het voorlichten van mensen over voedselverspilling zijn de belangrijkste doelstellingen van de Fyffes duurzaamheidspijler Healthy Food for Healthy Lives. Dit is
in lijn met de VN doelstelling 12 voor duurzame ontwikkeling, getiteld Responsible Production and Consumption. De VN-SDG 12.3 stelt zich tot doel om voor 2030 de wereldwijde voedselverspilling per hoofd van de bevolking in de detailhandel en op consumentenniveau te halveren en voedselverlies in de productie en supply chain te verminderen (inclusief verliezen na de oogst). Om dit probleem aan te pakken, heeft Fyffes zich ten doel gesteld voor 2030 voedselverlies in haar eigen activiteiten met 80% te verminderen.

Caoimhe Buckley, directeur Corporate Affairs van Fyffes, zegt: “Ons streven om voedselverlies binnen onze productieprocessen te reduceren, maakt deel uit van onze duurzaamheidsstrategie. We kunnen door de inzet van nieuwe ontwikkelingen en toepassingen het verloren voedsel opnieuw gebruiken. Ook bekijken we hoe we onze logistiek en planning nog verder kunnen verbeteren."

"Met het oog op de toename van de wereldbevolking moet de uitdaging juist zijn om meer mensen te voeden door minder van het geproduceerde voedsel te verspillen, in plaats van alleen maar meer
voedsel te verbouwen", voegt Buckley toe. Volgens Feedback Global, een campagnegroep die zich inzet om de natuur te regenereren door ons voedselsysteem te transformeren, zouden bijna alle 1 miljard hongerige mensen ter wereld kunnen worden gevoed met minder dan een kwart van het voedsel dat wordt verspild in de VS, het VK en Europa.

Om armoede en honger te verminderen, werkt Fyffes ook samen met gekwalificeerde partners over de hele wereld die overtollig voedsel doneren aan mensen in nood, waaronder Philabundance in
Noord-Amerika, Global Foodbanking Network in Midden- en Zuid-Amerika, FoodShare in het VK, FoodCloud in Ierland en Start Up Suntfood in de Benelux, om er enkele te noemen.



Tenslotte is Fyffes - om mensen bewuster te maken van het probleem van voedselverspilling - een partnerschap aangegaan met de Britse liefdadigheidsinstelling Waste and Resources Action Programme (WRAP). Zij lanceren hun eerste campagne tijdens de Food Waste Action Week. Dit initiatief vindt plaats van 1 tot en met 7 maart en heeft als doel bewustzijn te kweken inzake voedselverspilling en de impact ervan op klimaatverandering. Om klanten te helpen hun eigen voedselverspilling te minimaliseren en een gezonde keuze te maken,
deelt Fyffes tijdens de Food Waste Action Week eenvoudige en praktische tips op haar sociale mediakanalen onder de hashtag #FoodWasteActionWeek.

Voor meer informatie: 
https://www.fyffes.com/sustainability/vision-goals/ 


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Twitter Rss LinkedIn

© AGF.nl 2021

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven