Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mexico beleeft record avocado export

Hoewel de VS de grootste afzetmarkt voor Mexicaanse avocado's is, is dat zeker niet de enige markt. De organisatie Avocados from Mexico en hun tegenhanger APEAM (Vereniging van Producenten en Exporteurs Verpakkers van Mexico) hebben zich actief ingezet om het bereik van Mexicaanse avocado's uit te breiden en hun wereldwijde aanwezigheid en marktaandeel te vergroten.

Recordexport in seizoen 2020-21
Het avocadoseizoen in Michoacán loopt van juli tot en met juni, dus het seizoen 2020-2021 is in juli 2020 begonnen. Tot nu toe heeft de export dit seizoen een record gebroken. "Ondanks de pandemie is de export van avocado's niet gestopt, dus het seizoen heeft gelukkig geen grote tegenslagen ondervonden," merkt een woordvoerder van APEAM op. "Tijdens de tweede helft van 2020, de weken 27-53, wat de eerste helft van het huidige seizoen was, bereikten de geëxporteerde volumes een recordhoeveelheid met 608.081 ton die wereldwijd werd geëxporteerd. Dit betekent een stijging van 11,8% ten opzichte van dezelfde periode van 2019." De vereniging verwacht dat Mexico tegen het einde van het seizoen in juni meer dan een miljoen ton naar de Verenigde Staten zal exporteren.

De Mexicaanse avocado's bereiken 34 landen over de hele wereld, waaronder: de VS, Canada, El Salvador, Honduras, Guatemala, Japan, Korea, China, Hong Kong, Singapore, Spanje, Frankrijk, Nederland, Italië en Duitsland. "Van deze landen springen Canada en Japan eruit vanwege hun voorkeur voor Mexicaanse avocado's," zegt de woordvoerder. "De export is op bijna alle markten blijven stijgen, behalve in China, waar een lichte daling werd geregistreerd als gevolg van de pandemie. Hoewel de vraag vanuit China aanvankelijk zwaar werd beïnvloed, heeft deze zich nu in een versneld tempo hersteld ten opzichte van het vorige seizoen, en ook daarna."

Naast de groeiende exportmarkten is er ook sprake van een groei op de Mexicaanse binnenlandse markt. "De binnenlandse promotie is in gang gezet om de consumptie van avocado's in Mexico te verhogen. Het doel hiervan is om een ander afzetkanaal te openen in het land zelf."

Pandemie: Uitdagingen en kansen
Hoewel de pandemie voor iedereen uitdagingen heeft gebracht, heeft de avocadosector er volgens de APEAM ook veel kansen uit geput. "Aan de ene kant waren de lockdowns en beperkingen in de foodservice-sector zeer uitdagend. Maar anderzijds is de consumptie thuis aanzienlijk toegenomen, ingegeven door de wens van de consument om gezond te eten en te kiezen voor de beste producten, zoals avocado's uit Mexico. De smaak, veelzijdigheid en gezondheids- en immuunvoordelen van de avocado trekken veel consumenten aan. Avocado's konden zich eindelijk vestigen als een alledaags consumentenproduct, in plaats van een product voor speciale gelegenheden of als exotisch product."

Vooruitkijkend naar de toekomst is APEAM positief dat 2021 een goed jaar wordt voor de avocadomarkt. "Hoewel de export gedurende het tweede deel van 2020 stabiel is geweest, werd de waarde van de avocado beïnvloed door de situatie. Voor het tweede deel van het seizoen, dat loopt van week 1 tot en met week 26, wordt echter verwacht dat door de vaccinaties tegen Covid-19 de foodservice weer normaal zal gaan draaien en dat dit de waarde van de avocado zal herstellen."

"Met de hoop op een betere oplossing voor de pandemie, kan de toekomst niet veelbelovender zijn voor avocado's uit Mexico. Zodra de restaurants en openbare eetgelegenheden hun deuren weer kunnen openen, zullen zij een publiek aantreffen dat meer dan bereid is om avocado's uit Mexico op hun menu's aan te treffen, omdat zij gewend zijn ze thuis te consumeren. Uiteraard zullen er meer producten van verschillende oorsprong worden aangeboden, maar we zijn ervan overtuigd dat het merkimago, de kwaliteit en de beschikbaarheid gedurende het hele jaar van Mexicaanse avocado's ervoor zullen zorgen dat zij de voorkeursoorsprong zullen blijven voor consumenten, chef-koks en gezondheidsfanaten over de hele wereld," besluit de woordvoerder van APEAM.

Voor meer informatie:
APEAM
+52 (452) 503 3000
oficina@apeamac.com
www.apeamac.com 

Publicatiedatum: