Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Capexo exclusief vertegenwoordiger van La Dona Fruit in Frankrijk

Door Capexo te kiezen als exclusieve vertegenwoordiger in Frankrijk, zet de Panamese telersgroep La Dona Fruit een nieuwe handelsstrategie in Europa op. De doelstelling: supermarkten en de harten van de eindconsument veroveren.

Een interview met Jonathan Dax Cooke, oprichter van Farmfolio en Sales Director bij La Dona Fruit.

Waarop is deze nieuwe handelsstrategie in Europa gebaseerd? Promoveren tot exclusief vertegenwoordiger is voor ons een primeur. De keuze hangt samen met het feit dat we als teler nu in staat zijn om onze opbrengst aanzienlijk te verhogen en ons productaanbod te diversifiëren. Hoewel er een nieuw verpakkingscentrum is geopend in Latijns-Amerika en we qua infrastructuur en logistiek perfect zijn uitgerust, bevinden we ons niet in dezelfde ontwikkelingsfase als die in Europa. Dit beperkt ons in onze mogelijkheden om te reageren bij de directe verkoop aan groothandels en, des te meer, maakt dit het voor ons onmogelijk om het veroveren van supermarkten alleen al in overweging te nemen. Het is echter wel onze ambitie om op middellange termijn van supermarkteigenaren onze belangrijkste klanten te maken: we willen ons voor 80% richten op supermarkteigenaren en voor 20% op groothandelaren. Op dit moment zijn de verhoudingen nog precies andersom. Door te kiezen voor een partnerschap met een importeur-distributeur, winnen we bij de eindconsument zowel aan tijd, efficiëntie als op het gebied van merkimago. 

Waarom beginnen met Frankrijk?
Het was niet zozeer de keuze van het land die van belang was, maar de keuze van een partner die aan alle vereiste kwaliteiten voldeed. Capexo is echter onze enige landelijke partner die al samenwerkt met 80% van onze huidige groothandelsklanten, een solide infrastructuur heeft en een distributienetwerk heeft dat ons een aanzienlijke opbrengst garandeert. Behalve met het vergroten van de bekendheid van het merk, kan Capexo zich op deze manier ook bezighouden met het promoten van het merk bij de eindconsument. We schrijven al persberichten en voeren al marketingcampagnes uit op de groothandelsmarkten, maar dit levert slechts matige resultaten op, omdat de groothandelaren ook maar zeer matig geïnteresseerd zijn. Met Capexo en de supermarkten streven we naar een reputatie à la Del Monte voor de producten die we als eerste willen ontwikkelen: de Extra Sweet ananas, vliegtuigananassen en bootananassen, afkomstig uit Panama, en de Tahiti lime die in Colombia wordt geteeld. We gaan daarom een wereldwijd partnerschap aan met Capexo, dat, als het lukt, ook zal worden georganiseerd in andere Europese landen, op voorwaarde dat we partners van vergelijkbare kwaliteit vinden. 

“Werken met La Dona Fruit betekent voor Capexo het vertegenwoordigen van een betrouwbaar merk, met mooie producten en de zekerheid van het kunnen leveren van kwaliteit. Daarnaast heeft La Dona Fruit het hele jaar door een regelmatige aanvoer van Extra Sweet ananas, vliegtuigananassen en bootananassen en limes. Dit heeft zo moeten zijn!," zegt Vincent Soler, manager bij Capexo.

Het vergroten van de bekendheid van het merk La Dona Fruit
La Dona Fruit is een distributiemerk voor tropisch fruit dat in 1977 is opgericht en wordt beheerd door Farmfolio, een investerings- en beheermaatschappij die zich toelegt op de ontwikkeling van een duurzame en maatschappelijk verantwoorde agro-industrie in Latijns Amerika. 2 jaar geleden was La Dona Fruit vrijwel onbekend in Frankrijk. Het is dan ook geen verrassing dat Farmfolio in 2018 het een samenwerking is aangegaan met La Dona Fruit in Panama om nieuw leven in te blazen en het te kunnen koppelen aan andere producten dan enkel de Extra Sweet ananas. 

De twee belangrijkste producten van het merk La Dona Fruit
De Extra Sweet ananas, geteeld  in de regio La Chorrera in Panama, met meer dan 140 ha ananas in productie, vertegenwoordigen jaarlijks 200 containers die voornamelijk naar Europa (Italië, Spanje, Frankrijk, Nederland, Zwitserland en Scandinavië), Canada en de Verenigde Arabische Emiraten worden vervoerd.

De Tahiti-lime, die wordt geteeld in Antioquia in het noorden van Colombia, op velden van in totaal  1.200 ha verdeeld over een twintigtal teeltbedrijven, garandeert jaarrond een continue opbrengst. Verder wordt maandelijks 300 ton geëxporteerd.

Het laatste beetje in 2020
De Hass-avocado wordt geteeld in Peru en Colombia. In het voorjaar van 2020 zijn de allereerste containers vervoerd vanuit Peru en in het najaar voor het eerst ook vanuit Colombia.

Voor meer informatie:
François Bellivier
Capexo
Vaste telefoon: 01 41 73 23 00
Mobiele telefoon: 06 75 03 76 54
f.bellivier@capexo.fr 
www.capexo.fr

Oscar Baracaldo
Head of Customer Experience
La Dona Fruit Co.
Tél. : +1 (786) 220-4766
oscarb@ladonafruit.com 

Marine-Alexandra Fuzier
Europe Sales & Brand Representative 
La Dona Fruit Co.
Mobiele telefoon: +33 (0)7 60 19 92 82
marina@ladonafruit.com

Publicatiedatum: