Kevin Jühlcke, München Micros

"Corona heeft ook nieuwe mogelijkheden gecreëerd"

De marketing van regionale cressen werd bijna volledig verlamd door de coronapandemie en de daaropvolgende horecasluiting. Desondanks blikt het management van het teeltbedrijf Munich Micros positief terug op de afgelopen maanden. "De grote respons op onze particuliere verkoop heeft ons laten zien dat onze cressen ook in de detailhandel goed worden ontvangen," zegt bedrijfsleider Kevin Jühlcke.

Nieuwe producten
München Micros is een innovatief teeltbedrijf van cressen dat in 2018 werd opgericht. In zeer korte tijd werden samenwerkingsverbanden aangegaan met drie grote leveranciers op de groothandelsmarkt in München. Sinds vorig jaar wordt ook gastro-groothandel Obst Häusler in Allgäu wekelijks voorzien van verse cressen uit de Münchense teelt. In nauw overleg met de zaadproducent is de selectie van de rassen uitgebreid tot een totaal van 26 stuks. "Aan het begin van dit jaar vond de marktintroductie plaats van onze Tropical Mix: een creatieve mix van tropische vruchten en rode bieten, evenals Tagetes (met ananasachtige aroma's)."

Maar in februari en maart heeft de coronapandemie de markt verstoord en de verkoop aan de Beierse gastronomie is in de loop van de lockdown in elkaar gestort. Voor München Micros betekende dit dat het belangrijkste verkoopkanaal werd gesloten. "We stelden onszelf de vraag: Waar kunnen we ons bedrijf en het product nog meer optimaliseren? We hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om onze leveringsprocessen te herdefiniëren."

Twee nieuwe producten bij Munich Micros: links de Tropical Mix en rechts Tagetes

Nieuwe afzetmarkt
Intussen besloot het management ook tot particuliere verkoop op het eigen bedrijfsterrein in München-Planegg. De gekiemde groenten, die oorspronkelijk voor de horeca werden geteeld, zijn daarop deels afgestemd op het menu van particuliere huishoudens. "Zo hebben we bijvoorbeeld een salademix (rechts op de foto) samengesteld uit vijf van onze populairste microgroenten," legt Jühlcke uit. De reactie van de regionale eindverbruikers is vanaf het begin verbazingwekkend. "Het is misschien uit noodzaak geboren, maar er is een compleet nieuwe afzetmarkt ontstaan. In die zin heeft de coronapandemie ook nieuwe marketingkansen gecreëerd."

Door de enthousiaste respons van de consumenten besloot het bedrijf om de retailsector te betreden. "Voor ons is het belangrijk om eerst een partner in de detailhandel te vinden. Als die er eenmaal is, zie ik zeker kansen voor onze cressen als een niche of bijgerecht op de saladeafdeling." De detailhandel stelt echter heel andere eisen dan de horeca, bijvoorbeeld op het gebied van verpakkingen. "We denken er nu over na hoe we onze microgreens op een aantrekkelijke manier kunnen verpakken. Het is voor ons nog steeds belangrijk dat het product op de voorgrond staat."

Horecaverkoop nog niet helemaal terug naar normaal
"Naast de nieuwe marktkansen in de retail, blijft de horeca de kerncompetentie van ons bedrijf. Ook in dit verkoopsegment lijkt het dieptepunt te zijn overwonnen," aldus Jühlcke. "Het begint weer op gang te komen, de vaste klanten van voor de crisis, komen weer bij ons terug. Vooral bij onze belangrijkste klanten, de luxe keukens, gaat het duidelijk weer beter. Dat is waar mensen speciaal naartoe gaan. Maar de eetcafé’s en restaurants komen wat langzamer op gang. Dat geldt ook voor de stad en daarbuiten. "In toeristische gebieden zoals de Allgäu loopt de horeca weer, maar in de grote stad is de horeca nog wat tam," besluit Jühlcke het interview.

Voor meer informatie:
Kevin Andreas Jühlcke
München Micros GmbH
Rudolfstrasse 112
82152 Planegg
Duitsland
+49 179 614 6575
info@munich-micros.de
munich.micros@gmail.com
www.munich-micros.de


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven