Een nieuw geel appelras komt dit voorjaar in Australië op de markt

Australische consumenten kunnen binnenkort kennismaken met het spannende nieuwe appelras Yello, dat rond Pasen in Australische supers zal liggen.

Montague heeft een overeenkomt gesloten voor het telen, verpakken en vermarkten van dit geelschillige appelras, dat ook bekend is onder de naam Shinano Gold en waarvan er dit jaar voor Australische retailers iets meer dan 100.000 kilo beschikbaar zijn.  

"Yello is een unieke aanvulling op het Australische appelaanbod," zegt Rowan Little, algemeen directeur business development. "Er zijn de voorbije jaren maar zeer weinig grote, eenkleurige appelen op de Australische markt geïntroduceerd, omdat deze gedomineerd wordt door rode appelrassen. Het is geen goedkope appel maar hij zal de consument die op zoek is naar iets unieks zeker kunnen bekoren."

Ongeveer negen jaar geleden ging Montague samenwerken met de consortia VOG en VIP voor het testen van een aantal rassen. VOG en VIP waren hier al langer mee bezig en het in Australië gevestigde bedrijf besloot om in september 2011 de eerste Yello-bomen aan te planten. 

Het ras maakte in november 2016 haar debuut op de Italiaanse markt en Montague is ervan overtuigd dat de appel ook in Australië een groot succes zal worden.

"We hebben gekozen voor Yello vanwege de buitengewone smaak en we zijn daarnaast ook gecharmeerd van het uiterlijk van deze appel," zegt Little. "De goudgele Yello-appel heeft een complexe zoete smaak en is vrij groot ten opzichte van andere appelrassen. We denken dat dit consumenten aan zal spreken. Montague is van mening dat Yello de potentie heeft om meer diversiteit aan de Australische appelmarkt toe te voegen in termen van kleur en smaak."

Al het fruit wordt in het zuiden van Victoria geteeld, zowel in de boomgaarden van Montague als op andere teeltbedrijven. Little zegt dat het ras een koeler klimaat vereist en geen hitte nodig heeft.

"We komen graag in contact met telers die over de juiste ervaring beschikken en die interesse hebben in de teelt van Yello," zegt hij. "Momenteel hebben we 8.600 bomen op 3 hectare en we zijn van plan om dit de komende vijf jaar uit te breiden tot 25 hectare met de mogelijkheid voor een verdere uitbreiding tot 50 hectare."

Vorig seizoen heeft het bedrijf wat consumententesten uitgevoerd en de appelen werden beschikbaar gesteld aan een klein aantal klanten om de reacties van de consument op de appel te kunnen evalueren. Zo werden er proeverijen georganiseerd tijdens de Good Food and Wine-vakbeurzen in Melbourne, Sydney en Brisbane, waarop de reacties zeer positief waren. Ook werd er een lunch voor culinaire journalisten georganiseerd waar gelegenheid was tot het proeven van de Yello-appel. 

"De voornaamste les, die wij geleerd hebben, is dat deze appel zeer kwetsbaar is en gemakkelijk kneust. De appel dient dan ook gedurende heel de leveringsketen zeer zorgvuldig te worden behandeld," vervolgt Little. "Het dunnen is ook moeilijk en dat moet dus met de hand worden gedaan. Om de geweldige smaak van Yello te verkrijgen, moet de appel langer aan de boom rijpen totdat hij volledig op kleur is gekomen."

Montague wijst op een beoordeling van de appel door Richard Cornish in de krant The Age van 8 mei 2018. Cornish omschreef Yello als één van de mooiste appelen die hij ooit had gezien: groot en rond als een gouden bol. Hij roemde het verleidelijke aroma van de appel dat hem deed denken aan ouderwetse rozen en vers gras evenals het roomwitte vruchtvlees met een knapperige bite en een smaak die het midden houdt tussen appelcompote en zomerbloesem. 

 

Voor meer informatie:
Rowan Little
Montague
Phone: +61 3 9709 8100
support.office@montague.com.au
www.montague.com.au


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven