Lidl België gaat bijna over de datum producten goedkoop aanbieden en opbrengst doneren

Internationale retailers investeren in Roemenië
Internationale supermarktketens zijn van plan om dit jaar ongeveer €1mld te investeren in Roemenië. Aan de hand van de investering worden 400 nieuwe winkels geopend, worden logistieke capaciteiten verbeterd en wordt er meer werk gemaakt van online kanalen. Op dit moment heeft Roemenië 3.000 hypermarkten, supermarkten, discountwinkels en andere moderne retailformats. Samen zijn deze winkels goed voor een totale omzet van €12mld. Twee van de ketens die in Roemenië uit willen breiden zijn Lidl en Kaufland, die beiden onder de Duitse Schwarz-groep vallen. Samen investeren de ketens dit jaar in totaal €0,5mld. Lidl steekt €200mln in het ontwikkelen van het eigen netwerk in Roemenië en in het werven van 1.000 nieuwe personeelsleden. Kaufland heeft met €300mln zijn grootste investeringsbudget voor de Roemeense markt tot nu toe.
Bron: romania-insider.com 

Novus plant tot tien nieuwe winkels in Oekraïne
Novus Ukraine LLC, dat verantwoordelijk is voor de hypermarkt- en supermarktketen Novus en onderdeel is van de Litouwse investeerder BT Invest, is van plan om in 2020 acht tot tien nieuwe winkels te openen in Oekraïne. Het winkelnetwerk van Novus is op dit moment slechts beperkt tot de omgeving van Kiev, aldus directeur Ihor Landa van BT Invest Ukraine. "We investeren alleen maar in deze regio, omdat de koopkracht van de mensen hier nog steeds vrij hoog is. Ook is hier sprake van migratie vanuit andere steden", aldus Landa.
Bron: open4business.com.ua 

VK: Sainsbury’s opent On the Go buurtwinkel
Sainsbury’s heeft in Londen een gloednieuw buurtwinkelconcept geïntroduceerd onder de naam On The Go. Er zijn al plannen om het nieuwe format verder te testen in de centra van steden als Edinburgh, Bristol, Glasgow en andere delen van Londen. On The Go combineert food-to-go producten en dranken met een makkelijke, toegankelijke manier om inkopen te doen bij Sainsbury's en Argos. 
Bron: retailgazette 

Lidl begint plan tegen voedselverspilling in België
De Belgische tak van Lidl heeft een nieuw initiatief aangekondigd onder de naam "Good Taste, Zero Waste". De bedoeling van het nieuwe plan is om voedselverspilling in 2025 te  hebben verminderd met 50%. Philippe Weiler, het Belgische hoofd van Lidl voor duurzaamheid, zegt dat voor 2020 het de bedoeling is dat voedselverspilling ten opzichte van 2015 met 25% wordt verminderd. Het initiatief komt er onder andere op neer dat producten waarvan de houdbaarheid bijna is overschreden tegen sterk gereduceerde prijzen worden aangeboden. Dit gebeurt onder andere door middel van dozen met daarin 3 kg aan groenten en fruit, die voor €1 euro beschikbaar zullen zijn. Vlees, vis en deegwaren zullen op een vergelijkbare wijze voor €0,50 worden aangeboden. Zuivelproducten en salades worden voor €0,20 aangeboden. Alle omzet die Lidl via dit initiatief verkrijgt, wordt gedoneerd aan de Belgische Federatie van Voedselbanken.
Bron: esmmagazine.com 

Meer vraag voor Chinese online supermarkten door coronavirus
De Hema-keten van Alibaba is sinds de uitbraak van het coronavirus non-stop actief. Dit geldt ook voor de 18 winkels die zich in het epicentrum van de uitbraak in Wuhan bevinden. Het aantal online bestellingen is fors toegenomen. Dit heeft Hema ertoe gedwongen om meer leveranciers voor groenten in te schakelen in Beijing, Sjanghai en Guangzhou. Ook bij andere online retailers is sprake van toegenomen vraag. Het aantal online bestellingen voor Missfresh is in de eerste vijf dagen van het Chinese nieuwjaar verviervoudigd ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar. De online retailer heeft in een periode van zeven dagen 40mln levensmiddelen afgezet, waaronder eieren, bladsla en rundvlees. Bij JD.com steeg de online omzet van versproducten met 215%. In de periode van 10 dagen tot 2 februari kwam daarmee het volume van de omzet neer op bijna 15.000 ton.
Bron: economictimes.indiatimes.com 

Maleisië: Giant trekt zich terug uit Sabah en Sarawak
Als onderdeel van een grotere reorganisatie gaat het Maleisische GCH Retail (M) Sdn Bhd zich in de komende maanden terugtrekken uit de regio's Sabah en Sarawak. GCH is onder andere verantwoordelijk voor de supermarktketens Giant, Cold Storage, Mercato en Jason. GCH opende zijn eerste Giant-vestiging in Sabah en Sarawak in 2006. De retailgroep trekt zich ook terug uit andere gebieden in Maleisië. Een groot verschil met de strategie in Sabah en Sarawak is echter dat de winkels van GCH hier worden overgedragen aan lokale retailers.
Bron: theedgemarkets.com 

Marokko dwingt Turkse retailer tot meer lokale producten
De Marokkaanse overheid heeft de Turkse supermarktketen BIM verzocht om het aandeel aan lokale producten in het assortiment van zijn Marokkaanse vestigingen te vergroten. Als het assortiment van de BIM-locaties niet minstens voor de helft gevuld is met Marokkaanse producten, loopt BIM kans dat de filialen worden gesloten. Het Marokkaanse ministerie van handel herziet een vrijhandelsverdrag dat in 2004 met Turkije werd opgesteld. Het ministerie is van mening dat deze overeenkomst ertoe heeft geleid dat Marokko nu ten opzichte van Turkije een handelstekort heeft van $2mld (€1,8mld). De Turkse keten BIM heeft met ondersteuning van de Turkse overheid geïnvesteerd in Marokko. "Waar BIM een vestiging opent, moeten 60 Marokkaanse winkels hun deuren sluiten", aldus Moulay Hafid Elalamy, de Marokkaanse minister van handel.
Bron: af.reuters.com 

Australië: SPAR opent eerste SUPERSPAR aan de Gold Coast
SPAR Australia heeft zijn eerste winkel volgens het SUPERSPAR-format geopend in de Gold Coast-regio. SUPERSPAR-winkels zijn groter opgezet en zijn vooral bedoeld voor wekelijkse boodschappen, vergelijkbaar met de EUROSPAR-vestigingen in Europa. De nieuwe vestiging heeft dan ook een oppervlak van 1.400 vierkante meter, met meer winkelruimte dan bij eerder geopende SPAR-locaties in Australië. Het assortiment is zo volledig mogelijk en bestaat onder andere uit versproducten, non-food producten en een sterk aanbod aan food-to-go.
Bron: spar-international.com 

Duitsland: Delivery Hero neemt extra aandelen in Just Eat Takeaway.com
De Duitse thuisbezorger Delivery Hero SE heeft bekend gemaakt dat er 8,4 miljoen extra aandelen in Just Eat Takeaway.com worden genomen. Het bedrijf heeft een overeenkomst voor de aanschaf van de aandelen gesloten. Just Eat Takeaway.com is ontstaan uit de overname van het Britse Just Eat door het Nederlandse Takeaway, waarbij een bedrag werd neergelegd van $7,8mld (€7,2mld). Door de fusie werd het aandeel dat Delivery Hero in Takeaway.com had verwaterd. Dankzij de nieuwe aandelen wordt het belang van Delivery Hero weer hersteld tot 10,6%.
Bron: reuters.com 

Roemenië: eMag wil beursgang maken
eMag, de grootste online retailer van Roemenië, wil zowel in het eigen land als in het buitenland een beursgang maken. Het bedrijf is in beheer van Prosus, een dochteronderneming van de Zuid-Afrikaanse Naspers-groep. eMag wil onder andere zijn aandelen laten noteren op de effectenbeurs van Boekarest. Het idee van de beursgang bestond bij eMag al langer. De ambities van eMag op dit vlak werden echter meer relevant toen het bedrijf voor het derde jaar op rij een winst kon melden. In 2019 werd een omzet behaald van meer dan €1mld. 
Bron: romania-insider.com 

China: JD.com neemt 20.000 werknemers aan wegens coronavirus
De Chinese overheid heeft het redden van banen tot een prioriteit gemaakt, nu het coronavirus steeds meer de nationale economie verstoort. Een aantal grote bedrijven nemen daarom werknemers aan, die wegens het coronavirus uit huis zijn verdreven. Een van deze bedrijven is de e-commerce-gigant JD.com. JD.com heeft beloofd werkgelegenheid te creëren voor meer dan 20.000 nieuwe werknemers. Op dit moment is het bedrijf bezig om nieuwe koeriers, chauffeurs en logistieke medewerkers aan te nemen. De banen zijn bedoeld om de impact van het coronavirus te minimaliseren en om werkgelegenheid op de korte termijn aan te kunnen bieden. Een aantal van de nieuwe functies zal tijdelijk van aard zijn.
Bron: edition.cnn.com 

Instacart zorgt voor meer banen en omzetgroei binnen de Amerikaanse supermarktsector
Uit nieuw onderzoek van Dr. Robert Kulick van NERA Economic Consulting blijkt dat Instacart, een marktleider binnen de online supermarktsector van Noord-Amerika, een positieve invloed heeft op de gehele Amerikaanse supermarktsector. Het onderzoek is gebaseerd op statistische analyses die de rol van Instacart voor de sector in beeld brengt. In het rapport van Kulick wordt dit ook wel het "Instacart-effect" genoemd. Door Instacart worden bij supermarktketens zowel meer banen als meer omzet gegenereerd. Doordat het platform van Instacart voor extra vraag vanuit de consument bij verschillende supermarkten heeft gezorgd, is de werkgelegenheid toegenomen met netto 23.000 banen. In vier Amerikaanse staten was door het platform ook een significante toename in omzet te zien. Volgens het onderzoek vormt de aanwezigheid van Instacart in lokale markten als een economische aanvulling op de werkgelegenheid, worden meer activiteiten bij winkels gestimuleerd en krijgen lokale ketens meer mogelijkheden voor online retail.
Bron: prnewswire.com 

Amerikaanse supermarkten moeten consumenten beter informeren over terugroepen van producten
Amerikaanse supermarkten moeten beter hun best doen bij het waarschuwen van klanten als bepaalde producten moeten worden teruggeroepen. Dat is de conclusie van een nieuw onderzoek van de Public Interest Research Group. Deze onderzoeksgroep stuurde in augustus 2019 vragenlijsten naar de 26 grootste supermarktketens van de VS, waaronder Target, Kroger, Harris Teeter, Safeway, Food Lion, Walmart en Whole Foods. De vragenlijst draaide om de bedrijfsvoering van de supermarkten omtrent het informeren over het terugroepen van producten. De bevindingen van de enquêtes werden vervolgens verwerkt in het onderzoeksrapport Food Recall Failure. De meeste ketens hebben verzuimd om de vragenlijsten weer in te leveren. 
Bron: eu.usatoday.com 

VS: Natural Grocers wil zomertijd afschaffen
De biologische supermarktketen Natural Grocers van de retailgroep Vitamin Cottage moedigt zijn vaste klanten aan om een petitie te tekenen tegen het gebruik van zomertijd. Op 7 maart, de dag voordat in de VS de zomertijd ingaat, worden bij vestigingen van de in Colorado gevestigde keten speciale evenementen georganiseerd. Tijdens deze evenementen krijgen bezoekers de gelegenheid om hun naam onder de petitie te plaatsen. De reden waarom het op welzijn en gezondheid gefocuste Natural Grocers zich hier hard voor maakt is wegens het verband tussen het overschakelen van wintertijd naar zomertijd en de verhoogde kans op hartaanvallen. Een onderzoek uit 2014 geeft aan dat er bijna 25% meer kans is op een hartaanval op de maandag nadat de zomertijd is ingegaan, ten opzichte van alle andere maandagen van het jaar.
Bron: winsightgrocerybusiness.com 


Publicatiedatum:
©



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


© AGF.nl 2020

Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven