Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Aldi ondersteunt lokale leveranciers in Ierland

Woolworths is meest waardevolle merk van Australië
Woolworths heeft de titel herwonnen van meest waardevolle merk van Australië. Voorheen was deze titel in handen van het mobiele telecombedrijf Telstra. Brand Finance Australia heeft een top 100 samengesteld van de grootste merken van Australië. Dankzij een toename in waarde van 5% staat Woolworths nu op de toppositie. De supermarktketen heeft een waarde van AU$11,8mld (€7,3mld). Hierdoor staat Woolworths tevens in de top 250 van de Global 500-lijst. De directe concurrent Coles staat met een waarde van AU$7,5mld (€4,7mld) op de vijfde plek. Coles zag zijn waarde met 0,2% iets toenemen, ondanks dat het bedrijf vorig jaar is afgesplitst van het moederbedrijf Wesfarmers. Volgens analist Geoff Dart van DGC is het geen verrassing dat Woolworths het meest waardevolle merk van Australië is. "Dit komt sterk overeen met andere ratings, zoals het rapport over consumentenvertrouwen van Roy Morgan. In dat rapport stond Woolworths op de derde positie", aldus Dart.
Bron: news.com.au 

Online supermarktsector in Thailand in opkomst
De concurrentie binnen de Thaise online supermarktsector gaat dit jaar naar verwachting fors toenemen. De markt heeft een waarde van 30mld baht (€889,6mln). Dit jaar wordt de sector uitgebreid met de aanwezigheid van apps van de supermarktketens Line, Grab en Lazada. Enkele reden voor de opmars van de online sector zijn de gratis thuisbezorging, de problemen rondom luchtverontreiniging en het gebrek aan plastic tassen bij winkels. De online service van Line heeft Line Man en is opgezet in samenwerking met het goed lopende online supermarktplatform HappyFresh. Het platform van HappyFresh is toegankelijk via een app of via een website en stelt de consument in staat om bij nabijgelegen aangesloten supermarkten online boodschappen te bestellen.
Bron: bangkokpost.com 

VK: Just Eat-overname door Takeaway.com vertraagd
Het Nederlandse Takeaway.com verwacht dat de overname van de Britse concurrent Just Eat een week vertraging op zal lopen. De reden hiervoor is een onderzoek van de Britse mededingingsautoriteit. Eerder in deze maand zeiden aandeelhouders van Just Toe in te stemmen met de overname door Takeaway.com voor £6,2mld (€7,4mld). Het aanbod van de concurrerende kandidaat Prosus werd hierbij afgewezen. Takeaway.com is van plan om op 31 januari Just Eat van naam te laten veranderen naar Just East Takeaway.com. De handel in aandelen onder deze nieuwe naam zal per 3 februari van start gaan. Volgens de Britse mededingingsautoriteit, oftewel de Competition and Markets Authority (CMA), is een onderzoek naar de overname mogelijk noodzakelijk. Met 6 februari wil de CMA reacties van alle betrokken partijen hebben verzameld.
Bron: reuters.com 

Duitse ecommerce had in 2019 waarde van €72,6mld
De Duitse sector voor ecommerce had in 2019 een waarde van €72,6mld. Jaar op jaar is dat een toename van 11,6%. De groei van de Duitse online retailsector komt met name doordat een op de drie online consumenten meerdere keren per week van online retail gebruik maken. Ook is het aantal bestellingen via mobiele apparaten toegenomen. Een op de drie bestellingen wordt geplaatst door middel van een smartphone of tablet. Vijf jaar geleden stond het aandeel van mobiele apparaten met betrekking tot het gebruik van online retail slechts op 20%.
Bron: ecommercenews.eu 

VK: Tesco stopt met plastic voordeelverpakking
Tesco stopt met het in plastic verpakken van meerdere losse producten, zoals bonen, soep of tonijn in blik. Hierdoor kan de winkelketen zijn plastic afvalverbruik verder verminderen. De betreffende producten behoren tot de best verkopende artikelen van de Britse supermarktsector. In plaats van dat deze producten in plastic voordeelverpakking worden aangeboden, wordt de voordeelactie op het blik zelf vermeld. De verpakking wordt zowel bij huismerken als bij producten van grote merken als Heins, Green Giant en John West in de ban gedaan.
Bron: theguardian.com 

Aldi ondersteunt lokale leveranciers in Ierland
Aldi Ireland gaat voor de derde jaar op rij het programma "Grow with Aldi" inzetten. Het programma is bedoeld ter ondersteuning van lokale leveranciers. Tot nu toe heeft Aldi via dit programma €1,5mld geïnvesteerd. Het programma komt neer op een soort wedstrijd voor Ierse leveranciers, waarbij producten van de winnaar opgenomen worden in het vaste assortiment van de 140 Ierse vestigingen van de discountketen. Aldi kiest 60 producten die in mei van dit jaar mee mogen doen aan het Specialbuys-evenement. De vijf finalisten krijgen een plaats in de schappen van de winkels. Alle deelnemers krijgen ondersteuning van Aldi door middel van een mentorschap en op het bedrijf afgestemde workshops.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Zuid-Afrika: Shoprite heeft sterk eerste halfjaar
Het Zuid-Afrikaanse Shoprite heeft een rapport gepubliceerd voor het eerste halfjaar, dat op 29 december afliep. In deze periode was de totale omzet met 7,0% toegenomen tot ongeveer ZAR81,2mld (€5,1mld), met name dankzij de supermarkten in de thuismarkt. Het winkelverkeer was toegenomen met 2,1%, terwijl omzetvolumes met 4,4% waren gestegen. Over de afgelopen periode werden 66 winkels geopend. Ook gingen 10 franchisewinkels in bedrijf. Het totale netwerk van Shoprite staat nu op 1.911 winkels.
Bron: retailanalysis.igd.com 

Zwitserland: Migros breidt landelijk uit met Too Good To Go
De Zwitserse supermarktketen Migros gaat zijn samenwerking met de organisatie Too Good To Go op landelijk niveau uitbreiden. Het van oorsprong Deense Too Good to Go zet zich in tegen voedselverspilling door middel van de retail van speciale verrassingspakketten. De pakketten, waarvan de inhoud totdat deze worden geopend onbekend blijft, bevatten versproducten waarvan de houdbaarheidsdatum bijna is verstreken. De pakketten worden tegen een sterk gereduceerde prijs aangeboden. Aanvankelijk begon Migros met Too Good To Go bij vestigingen in Luzern, Zürich, Basel en Vaud.
Bron: esmmagazine.com 

VK: Morrisons saneert 3.000 banen in management
De Britse supermarktgroep Morrisons is van plan om 3.000 banen te saneren in het management. De ontslagronde is onderdeel van een grondige reorganisatie van het personeel, dat ook ervoor zorgt dat er zo'n 7.000 vacatures voor winkelmedewerkers worden gecreëerd. Daarmee komen er netto gezien 4.000 banen bij. De nieuwe banen betreffen gespecialiseerde functies zoals die van slager, bakker en visboer.
Bron: reuters.com 

Vietnam: nieuwe ontwikkelingen voor mobiele betalingen
De Vietnamese sector voor mobiele betalingen is zich in snel tempo aan het ontwikkelen. Dit komt met name door de groei en uitbreidingen bij de grotere spelers in deze markt, nieuwe investeringen en inspanningen van de overheid om een gunstige omgeving voor economische groei te creëren. De Vietnamese retailer Saigon Co.op is een samenwerkingsverband aangegaan met de mobiele betaalapp MoMo, zodat in winkels van Saigon Co.op digitale betaalmethodes kunnen worden gebruikt. Hierdoor is MoMo de officiële digitale portemonnee geworden bij meer dan 800 supermarkten, winkelcentra en andere filialen van Saigon Co.op. Er wordt verwacht dat in het komende jaar deze samenwerking verder zal worden uitgebreid. Zo zijn MoMo en Saigon Co.op van plan om een aantal nieuwe online diensten en producten te introduceren, zoals kortingsbonnen en prepaid-kaarten. Ook gaan de twee bedrijven werken aan webwinkels en dienstverleningen voor geldtransacties voor Saigon Co.op-klanten.
Bron: fintechnews.sg 

Frankrijk: Carrefour verwacht meer winst over 2019
Carrefour heeft aangegeven dat de omzetgroei in het vierde kwartaal is toegenomen. Volgens het bedrijf kwam dit met name door de sterke omzet in Brazilië. De omstandigheden in de Franse thuismarkt bleven echter zwaar, wat vooral kwam door stakingen in de logistieke sector. Carrefour heeft een aanschafalliantie gevormd met het Britse Tesco. Verder is het bedrijf bezig met kostenbesparende maatregelen en het versterken van de positie binnen Frankrijk. De winst over 2019 wordt geraamd op €2,09mld. De officiële winst wordt bekend gemaakt in februari. Met betrekking tot de Franse markt werd door Carrefour als prognose gesteld dat de winst met dubbele cijfers zou groeien. In het vierde kwartaal werd een omzet verkregen van €21,74mld, wat grotendeels naar verwachting was. Op like-for-like-basis steeg de omzet in dit kwartaal met 3,1%, aar dit in het vorige kwartaal nog 2,3% was. De gehele Franse omzet daalde in het afgelopen kwartaal met 0,9%, wat ook het geval was in het derde kwartaal. De omzet bij hypermarkten daalde in het vierde kwartaal met 3,4%, nadat deze in het derde kwartaal met 3,6% was afgenomen.
Bron: reuters.com 

Sligro Food Group verwacht sterkere resultaten in 2020
De Nederlandse groothandelaar Sligro Food Group verwacht dat dankzij een relatief stabiele markt de eigen resultaten in 2020 zullen verbeteren. Het bedrijf heeft echter vooralsnog afgezien van enige financiële prognoses met betrekking tot het komende jaar. Sligro meldde dit tijdens het bekend maken van de jaarcijfers. Over het fiscaal jaar 2019 zag Sligro zijn netto omzet toenemen met 2,1% tot €2,4mld. De bruto winst daalde met 9,6%. Directeur Koen Slippens omschreef het afgelopen jaar als een periode waarin een aantal belangrijke strategische programma veel aandacht vergden. Ook waren er volgens hem een aantal uitdagingen binnen de markten waarin Sligro actief is.
Bron: esmmagazine.com 

Conad verkozen tot beste Italiaanse online supermarkt
Uit onderzoek van de Italiaanse consumentenvereniging Altroconsumo is Conad naar voren gekomen als de beste online supermarkt van het land. Het onderzoek keek naar negen grote supermarkten en online platformen in Italië, waaronder Carrefour, Conad, Coop, Esselunga, Lidl, Amazon (zowel Pantry als Prime Now), Cicalia en Glovo. Altroconsumo plaatste 33 bestellingen in vier grote steden (Rome, Milan, Napels en Bari) en twee provinciale steden (Turijn en Padua), waarbij bij elke online bestelling voor online thuisbezorging werd gekozen.
Bron: esmmagazine.com 

VS: Kroger en Ocado zetten dc op in Maryland
Kroger gaat in samenwerking met Ocado een geavanceerd distributiecentrum opzetten in Frederick, Maryland. Ocado is een Britse online supermarkt, die zich heeft ontwikkeld als een marktleider op het gebied van logistieke technologie voor de retailsector. Volgens onderdirecteur Robert Clark van Kroger is zijn bedrijf erg enthousiast over de aanbouw van het nieuwe logistieke centrum. "Door middel van onze strategische samenwerking hebben we een nieuw model voor deze regio gecreëerd. We gebruiken hierbij geavanceerde robot-technologie en creatieve oplossingen om zo de ervaring voor klanten naar een hoger plan te tillen."
Bron: prnewswire.com 

VS: Instacart introduceert nieuw "Instacart Meals"-product
Instacart, de Noord-Amerikaanse marktleider op het gebied van de online supermarktsector, heeft onder de naam Instacart Meals een nieuw concept geïntroduceerd. Met Instacart Meals kunnen kant-en-klaarmaaltijden online worden besteld en aan huis worden afgeleverd. Daarmee maakt het bedrijf officieel zijn entree in de thuisbezorgsector en worden meer mogelijkheden gecreëerd voor de retailers die bij het platform van Instacart zijn aangesloten. Ook maakt Instacart Meals het makkelijker voor consumenten om specialiteitsproducten samen met gewenste boodschappen te bestellen. Bestelde maaltijden kunnen zowel op een afhaalpunt worden afgehaald als aan huis worden bezorgd. Een van de eerste retailers die van Instacart Meals gebruik gaat maken is de supermarktketen Publix. Publix staat bekend om zijn populaire belegde stokbroden, die nu via het platform worden aangeboden. In eerste instantie is Publix via Instacart Meals toegankelijk in Florida. Bij succes wordt de service voor Publix uitgebreid naar de rest van het zuidoosten van de VS.
Bron: prnewswire.com 

VS: Fairway verkoopt winkels en dc aan ShopRite-uitbater
Een dag nadat Fairway Market nog ontkende failliet te zijn gegaan, heeft het bedrijf op 23 januari alsnog faillissementsbescherming aangevraagd bij een rechtbank in New York. Fairway Market heeft verder ingestemd met een regeling, waarin vijf winkels in Manhattan en een distributiecentrum voor ongeveer $70mln (€63,4mln) aan ShopRite-uitbater Village Super Market Inc. worden verkocht. Fairway gaat nu onder toezicht van de rechtbank beginnen met een proces, waarin naar kandidaten voor overname van de overgebleven negen filialen wordt gezocht. Een groep van de belangrijkste crediteuren gaat zorgen voor tijdelijke financiering vooe een bedrag van tot maximaal $25mln (€22,7mln).
Bron: progressivegrocer.com 

VS: Kroger komt met eigen podcast, voorspelt trends voor 2020
De Amerikaanse retailgroep Kroger heeft zijn voorspellingen voor 2020 met betrekking tot trends bekend gemaakt. De prognoses zijn afkomstig van een culinair team en de productontwikkelaars van het huismerk Our Brands. De bevindingen van de teams worden verwerkt in het aanbod van het biologische huismerk Simple Truth en bij de overige merken Where Awesome Meets Affordable en Private Selection. Ook introduceert Kroger een eigen podcast onder de naam Noshtaliga, waarin kookboekschrijver en mediapersoonlijkheid Danielle Kartes klanten persoonlijke herinneringen over voeding laat delen. Noshtalgia is te vinden op podcast-platforms als Apple Podcasts en Google Podcasts.
Bron: prnewswire.com 

Publicatiedatum: