De markt voor subtropisch fruit was gedurende de laatste maand van 2019 rustiger dan normaal. "Het is gebruikelijk dat de verkoop wat daalt voor en rond de feestdagen, maar niet zoveel als dit jaar", zegt José Antonio Alconchel, manager van het in het Spaanse Málaga gevestigde Alcoaxarquía. “Het aanbod van mango's in Europa kwam van vele landen uit de beide halfronden, waaronder zelfs enkele onbekende teeltgebieden. Dit gegeven leidde tot speculatie en prijsstijgingen. Nu lijkt de vraag toch weer op te leven".
Het Spaanse mangoseizoen eindigde volgens de teler en exporteur begin december met grotere volumes dan verwacht en met stabiele prijzen. “Uiteindelijk werd op Spaanse bodem ongeveer 10% meer mango's geoogst dan aanvankelijk gedacht. De prijzen waren stabiel, hoewel niet in overeenstemming met het gebrek aan product. Het lijkt erop dat de consument minder oog heeft dan voorheen voor de kwaliteit van de Spaanse mango, althans in de retail. Die kwaliteit heeft alles te maken met de kortere keten dan die van overzeese producten. Steeds vaker wordt de verkoop van subtropisch fruit bepaald door de prijs, met uitzondering van de gespecialiseerde winkels.”
Alcoaxarquía, dat ook een dochteronderneming in Peru heeft (Alcoaxarquía Perú), ging met het Peruaanse product van start in week 51. Het begon met een gebrek aan grote maten maar dat probleem lijkt nu van de baan. "Gelukkig zijn de smaak en kwaliteit van het product van een zeer aanvaardbaar niveau."
Het seizoen van de Spaanse Hass-avocado, waarvan de pluk in december begon, is nu in volle gang. "Er is onzekerheid over de prijzen, die aan het begin van het seizoen zeer hoog noteerden maar daarna snel ineenstortten door de overvloed aan avocado's uit wel meer dan acht verschillende landen", legt Juan Antonio Alconchel uit. In maart begint Alcoaxarquía ook met de verkoop van Peruaanse avocado.
Voor meer informatie:
José Antonio Alconchel
Alcoaxarquía
Mobiel: +34 607396517 (Spanje)
Tel.: +34 951 33 39 34
joseantonio@alcoaxarquia.es
www.alcoaxarquia.com