Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Avi Dagul (Agrifood Marketing) over Israëlische dadels

"De wisselkoers is een groot probleem"

“Negentig procent van onze Medjoul dadels, ons voornaamste product, wordt geëxporteerd," zegt Avi Dagul van het Israëlische exportbedrijf Agrifood Marketing. "Europa is momenteel onze belangrijkste markt voor Medjoul dadels. Overal ter wereld neemt de vraag naar het product echter toe. Een voorbeeld hiervan is Brazilië, dat een belangrijke markt is geworden."


Tal Dagul en Avi Dagul.

"De Medjoul dadels staan ook in China, Australië, India en Japan  steeds meer in de belangstelling. We exporteren nu al naar Japan. Dit verloopt momenteel nog stroef maar ik denk dat dit het uiteindelijk waard zal zijn," legt Tal Dagul uit.

"Israëlische dadelexporteurs hebben te maken met een groot probleem," zegt Avi. "De wisselkoers is momenteel extreem laag en dat maakt het moeilijk voor ons. De concurrentie tussen Israëlische exporteurs maakt het voor ons onmogelijk om prijsverhogingen door te voeren om deze koers te compenseren. Dit is niet het enige, de Bank van Israël heeft namelijk besloten zich niet meer met de shekel te bemoeien als deze te sterk wordt. "Voorheen kochten ze dollars of euro's maar dit doen ze nu niet meer omdat dit nadelig voor de economie van Israël zou zijn. De koers van de shekel zal waarschijnlijk ook in de toekomst sterk blijven en dat is met name voor exporteurs van Israëlische tuinbouwproducten zeer ongunstig."


Dozen van 5 kilo dadels. Het verpakken wordt nog steeds met de hand gedaan.

Vraag komt niet overeen met de productie
"De vraag neemt toe," vervolgt Avi. "De groeiende vraag gaat niet gelijk op met de toenemende productie. Deze disbalans zorgt voor extra druk op de markt, met name in de aanloop naar de kerstdagen. De productie neemt jaarlijks met ongeveer 10% tot 15% toe. Deels komt dit omdat de bomen volwassen worden en meer fruit geven en deels omdat er meer bomen aangeplant worden."

Er worden niet alleen in Israël meer bomen aangeplant, maar bijvoorbeeld ook op de Westelijke Jordaanoever, in Jordanië, Californië, Zuid-Afrika en Marokko. Zoals het er nu naar uitziet, zal Marokko in de toekomst onze grootste concurrent worden."

In de Verenigde Staten is de lokale productie groot maar deze is vrijwel volledig bestemd voor de binnenlandse markt. Naast Israël zijn de VS, Marokko, Zuid-Afrika, Egypte, Mexico en in beperkte mate Peru, de enige landen die Medjoul dadels telen. Het huidige volume dat wereldwijd wordt geoogst, bedraagt zo'n 100.000 ton per jaar, waarvan 45% afkomstig is uit Israël. De VS is met 25.000 ton de op één na grootste teler. Marokko is goed voor slechts 10% van de wereldproductie Medjoul dadels."


Een volledig geautomatiseerde sorteermachine sorteert de dadels op kleur en gewicht.

De vraag naar biologische Medjoul dadels neemt eveneens toe. Het product is een specialiteit geworden, met name in West- en Noord-Europa," vertelt Tal. "De vraag neemt jaarlijks toe. Toch schakelen  steeds meer telers in Israël om van de biologische naar de conventionele teelt. Het is namelijk erg duur om een biologisch bedrijf te runnen en telers verdienen hun investeringen dan ook vaak niet terug."

Volgens Tal is het feit dat telers van biologische dadels geen chemische gewasbeschermingsmiddelen mogen gebruiken een nadeel voor hen en heeft dit ook gevolgen voor de maten van de dadels. Ze krijgen er dus minder geld voor.

Vochtigheid speelt grote rol bij teelt Medjoul dadels
Het klimaat in Marokko is niet optimaal voor het telen van goede Medjoul dadels. Avi legt uit dat hoe lager de luchtvochtigheid, hoe beter dit is voor de teelt van dadels. Dit draagt bij aan de houdbaarheid en externe kwaliteit van het product. Het heeft geen effect op de smaak. In de Jordaanvallei, waar Agrifood haar dadels teelt, bedraagt de luchtvochtigheid tussen de 35% en 45%, waardoor de dadels die er geteeld worden mals zijn en boordevol smaak zitten. "Het vruchtvlees van dadels die in het zuiden van het land worden geteeld, waar de luchtvochtigheid rond de 20% ligt, is wat taaier. De dadels uit die regio zijn echter wel beter om verhandeld te worden omdat ze langer te bewaren zijn. Ook zijn ze wat roder van kleur, terwijl dadels uit de Jordaanvallei wat donkerder en bruiner van keur zijn."

“Marokko is een zeer vochtig land, evenals het noordelijke deel van Israël," vervolgt Dagul. "De luchtvochtigheid bij het Meer van Galilea in het noorden van Israël ligt tussen de 50% en 60%.

Wanneer de luchtvochtigheid te hoog is, dan stijgt ook het percentage fruit waarvan de schil barst. Dit ligt tussen de 30% en 50%. De meeste van deze dadels worden daarom lokaal verkocht. We exporteren ze ook maar wel voor lagere prijzen."

Naast een lage luchtvochtigheid hebben dadels een droog klimaat, een bepaald zoutgehalte van de bodem en veel water nodig om optimaal te kunnen groeien. Israëlische teeltbedrijven beschikken over zeer geavanceerde irrigatiesystemen waarbij er geen water verloren gaat en iedere boom de exacte hoeveelheid water krijgt die hij nodig heeft. 

Toekomstige concurrentie?
“Een groot percentage van de Marokkaanse dadels kan te maken krijgen met schilproblemen, waardoor het moeilijk zal worden om te concurreren met onze premium dadels. Anderzijds is het zo dat wanneer zij de enorme aantallen gaan produceren die zij van plan zijn, dan denk ik dat 10% hiervan van hoge kwaliteit zal zijn. Deze producten zullen onder meer naar de Europese markt worden geëxporteerd. Dit zal echter niet zo snel gebeuren. Het duurt nog minimaal zeven tot tien jaar voordat Marokko een serieuze bedreiging gaat vormen voor ons."

“Wanneer dit gebeurt, dan zullen Israëlische exporteurs hun krachten bundelen," zegt Tal. "Israël is de grootste exporteur van Medjoul dadels ter wereld en we hebben momenteel geen last van concurrentie van de VS." Hij zegt dat Israëlische bedrijven niet echt met elkaar concurreren op de Europese markt omdat ze allemaal hun eigen trouwe klantenbestand hebben opgebouwd. "Met sommige klanten doen we al bijna 30 jaar zaken."

Dit jaar is anders
Dit jaar is de oogst anders dan andere jaren. De oogst wordt gekenmerkt door grote dadels van hoge kwaliteit. Er zijn nauwelijks kleine of medium maten beschikbaar. "Als je een contract afgesloten hebt voor deze maten, dan wordt het moeilijk om hieraan te beantwoorden maar je moet je er toch aan houden."

Worden er in Israël nog nieuwe dadelrassen geteeld? "De Bonbon dadel is het nieuwste ras dat momenteel verkrijgbaar is. Het werd een aantal jaar geleden gepresenteerd. Het zijn eigenlijk gewoon Medjoul dadels die een week of twee tot drie eerder worden geoogst, waardoor hun schil anders is en ze zachter en sappiger zijn."

Verschillende consumenten vragen om dadels in verschillende kleuren, legt de exporteur uit. "De Medjoul dadels uit de streek Arava (Zuid-Israël) zijn lichter dan die uit de Jordaanvallei (Oost-Israël), die een stuk donkerder en bruiner zijn. Dadels uit het noorden van Israël zijn zeer donker van kleur.

Italiaanse en Turkse consumenten hebben een voorkeur voor lichtgekleurde dadels en in Spanje prefereert men de donkere, sappige en smakelijke dadels uit de Jordaanvallei. Het komt dus voor dat klanten om dadels uit specifieke regio's vragen." 

De prijs van Medjoul dadels hangt af van de kwaliteit. "De prijzen van premium Medjoul dadels in Italië en Spanje verschillen van die in Noord-Europa, waar men een voorkeur voor dadels van middelmatige kwaliteit heeft," zegt Tal. "We verkopen momenteel alleen dadels uit Israël. In de toekomst zullen we ook dadels gaan exporteren uit regio's zoals Jordanië en de Westelijke Jordaanoever, die het vermarkten van hun dadels overlaten aan Israëlische exporteurs. In de toekomst zal Agrifood dus mogelijk ook uitbreiden met andere productcategorieën, zoals avocado's."

Eigen merk
Agrifood heeft haar eigen merk: Star Dates. "Star Dates bestaat inmiddels 15 jaar en is goed bekend op de markt. Vroeger hadden we ook nog een ander merk maar nu werken we alleen nog maar met het merk Star. De enige marketing momenteel is via FreshPlaza en onze eigen website," zegt Tal. "We adverteren nergens anders. Agrifood verpakt ook product voor huismerken. Dit geldt voor ongeveer 40% van hun productie. Dit percentage is gedurende de jaren redelijk stabiel gebleven. 

 

Voor meer informatie:

Tal Dagul
Agrifood Marketing
Tel: +972 50 4388866
Email: tald@agrifood.co.il
www.agrifood-marketing.com

Publicatiedatum: