Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"We willen dat Spanje de consumptieniveaus van Frankrijk en het VK bereikt"

Spanje: Grote avocado promotiecampagne op komst

Hoewel er in 2018 al een oogstrecord werd bereikt in de wereldwijde teelt van avocado, verwacht de World Avocado Organization (WAO) dat er in 2020 opnieuw een record verbroken zal worden.

Avocadoteelt in la Axarquía, Málaga

De avocadoconsumptie in de EU nam in 2018 met 35% toe, met een afzet van ongeveer 650.000 ton. Dat stelt de WAO, die onlangs een onmoeting met de pers organiseerde in Málaga, Spanje. Voor het jaar 2020 verwacht de non-profitorganisatie een afzet van 750.000 ton en de verwachting is dat in 2021 de 1 mln ton wordt overtroffen. Hoewel deze cijfers nog laag zijn in vergelijking met de avocadoconsumptie in Noord-Amerika, verwacht de WAO dat de EU deze markt binnen acht jaar zou kunnen evenaren.

Spanje bereikte in het seizoen dat nu op zijn einde loopt een avocado-oogst van ongeveer 55.000 ton. De Spaanse consumptie ligt op ongeveer 1 kg per hoofd van de bevolking. Dat is de helft van wat de consumptie in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk bedraagt, en drie keer zo weinig als de consumptie in Scandinavische landen als Noorwegen en Denemarken. De WAO zal dit jaar €1 mln investeren om de avocadoconsumptie onder Spanjaarden te promoten, door middel van acties in supermarkten. Het doel is om hetzelfde consumptieniveau te bereiken als in Frankrijk.

Van links naar rechts, Iñaki Romaza, van onderzoekscentrum IHSM La Mayora; Enrique Colilles, directeur van Trops; Xavier Equihua, directeur van de WAO; en Juan Antonio Reyes, directeur van Reyes Gutiérrez.

"We hopen dat Spanje een groot avocado-afnemer wordt", stelt Xavier Equihua, directeur van de WAO. "Spanjaarden zijn vaak conservatief in hun aankopen. Het is onze doelstelling om de avocado te introduceren in het mediterraanse dieet. De avocado is een landbouwproduct dat 'in de mode' is, in feite het meest populaire op Instagram. De consumptie groeit omdat het een heerlijk, gezond en veelzijdig product is", voegt hij toe.

De WAO werd opgericht in 2016 en verenigt negen avocadotelende landen (Mexico, Peru, de VS, Colombia, Zuid-Afrika, Zimbabwe, Mozambique, Tanzania en Spanje). Daarnaast vertegenwoordigt de organisatie verschillende handelslanden, zoals Nederland, België, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Noorwegen en Zweden. Het huidige doel van de organisatie is om de algemene consumptie van dit fruit te promoten. Spanje was het laatste telende land dat zich aansloot bij de WAO en op dit moment zijn er twee teelt- en afzetbedrijven aangesloten: de coöperatie Trops, die meer dan 40% van het totale Spaanse avocado-areaal in handen heeft, en het familiebedrijf Reyes Gutiérrez, dat goed is voor ongeveer 10% van het areaal.

"Het eerste bedrijf dat zich aansloot bij de WAO was Trops, en wij besloten om deel te worden van dit project zodra ze ons uitnodigden. We zouden het geweldig vinden als de andere Spaanse bedrijven in de sector zich ook zouden aansluiten, om de groei van de avocadoconsumptie te stimuleren", zegt Juan Antonio Reyes Gutiérrez, directeur van Reyes Gutiérrez. Enrique Colilles, directeur van Trops, geeft op zijn beurt aan dat hij blij is met de deelname van zijn collega aan dit gezamenlijke project. In Spanje is er namelijk "geen enkele nationale organisatie die de sector als geheel vertegenwoordigt om acties als deze uit te voeren".

Vanwege de nog steeds grote onbekendheid van dit fruit in Europa, heeft de WAO het merk AGUACATE ontwikkeld, met de slogan "Fruit of Life", die terecht zal komen op speciale verpakkingen in verschillende landen, in meer dan zes talen. In Spanje zal de promotiecampagne van start gaan in het Gugenheim museum, in Bilbao. Verder zullen Carrefour en Eroski duizenden boodschappentassen met het Aguacate-logo uitdelen. Daarnaast zal Mercadona, in samenwerking met Trops, het merk introduceren in zijn schappen.

In de komende dagen zullen we meer artikelen publiceren die verband houden met de avocadoteelt in Spanje, waaronder een verslag over het bezoek van FreshPlaza aan de faciliteiten van Trops en Reyes Gutiérrez. Er zal aandacht worden besteed aan de uitdagingen, doelstellingen en trends in deze sector.

Publicatiedatum: