Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lidl breidt thuisbezorging per fiets uit

India: BigBasket van start in Kochi
De online supermarkt BigBasket is van start gegaan in de stad Kochi in de Indiase deelstaat Kerala. BigBasket-CEO Hari Menon gaf aan dat hij een distributiecentrum vlakbij Kochi op gaat zetten, waarvandaan verse AGF van nabijgelegen markten naar klanten kan worden gestuurd. Met de uitbreiding in Kochi is BigBasket nu actief in 26 Indiase steden.
Bron: timesofindia.indiatimes.com

Kroatië: Agrokor verkleint netto verlies met 76,5%
De Agrokor-groep heeft zijn netto verlies van het afgelopen jaar weten te verkleinen met 76,5%. ten opzichte van het jaar ervoor. Het verlies over 2018 kwam daarmee neer op 1,4mld kuna (€188,8mln). De winst van de retail van levensmiddelen steeg met 22% tot 2,4mld kuna (€323,5mln). De totale omzet is jaar op jaar iets gedaald, van 39,5mld kuna in 2017 tot 38,8mld kuna in dit jaar (van €5,3mld naar €5,2mld). De totale waarde van de vaste activa van Agrokor daalden met 10,1% tot 31,74mld kuna (€4,3mld). Per 1 april is Agrokor overgegaan in een nieuw bedrijf onder de naam Fortenova Group, nadat eerder een overeenkomst met crediteuren werd gesloten. 
Bron: seenews.com

EU-rechters: "Pools belastingbeleid voor retail is geen overheidssteun"
Rechters van de EU hebben bepaald dat de Poolse overheid bij grote retailbedrijven zwaardere belastingen mag heffen dan bij kleine retailers. Daarmee wordt het oordeel van de Europese Commissie ongedaan gemaakt en wordt een eerder belastingbeleid dat door de Poolse overheid werd ingezet weer mogelijk gemaakt. Dit beleid was een van de speerpunten van de Poolse politieke partij PiS, dat in 2015 aan de macht kwam. Het beleid houdt in dat retailers met een maandomzet van meer dan 170mln zloty's (€39,5mln) meer belasting moeten betalen dan retailers met een kleinere omzet. In 2017 bepaalde de Europese Commissie dat dit belastingbeleid feitelijk neerkwam op overheidssteun, wat volgens de EU-regelgeving niet wordt toegestaan.
Bron: reuters.com

VK: Asda maakt kwartaalresultaten bekend
Walmart heeft de winstresultaten voor het eerste kwartaal van 2019 bekend gemaakt met betrekking tot de Britse tak van de retailgigant, Asda. Aangepast op de afwezigheid van de paasdagen steeg de like-for-like-omzet bij Asda in de periode van 1 januari tot 31 maart met 0,5%. Met inbegrip van de paasdagen nam de omzet af met 1,1%. Walmart-CEO Doug McMillon zegt verder met betrekking tot Asda teleurgesteld te zijn in het feit dat de geplande fusie tussen Asda en Sainsbury's werd tegengehouden.
Bron: corporate.asda.com

Zuid-Afrika: SPAR maakt halfjaarresultaten bekend
SPAR Group LTD heeft in Zuid-Afrika zijn halfjaarresultaten bekend gemaakt. De wereldwijde omzet van het groothandelssegment steeg met 3,8% tot €35,8mld. Over het algemeen had de Spar-groep een sterke omzet met een omzettoename van 8,6% tot R54,3mld (€3,4mld). In het afgelopen jaar heeft de groep geïnvesteerd in zowel het groothandels- als het retailsegment. Binnen de Zuid-Afrikaanse thuismarkt steeg de omzet met 7,7%. In Ierland was sprake van een uitstekend eerste halfjaar, waar dit in Zwitserland voor Spar tegenviel. Wel heeft het Zwitserse segment een goede positie voor een verbeterd tweede halfjaar.
Bron: investor-relations.spar.co.za

Carrefour China opent winkel in centrum Beijing
Carrefour heeft in het stadscentrum van Beijing een nieuwe vestiging geopend. De conceptwinkel heeft een oppervlak van 680 vierkante meter. Het assortiment bestaat uit 7.000 producten, waarvan 70% uit het buitenland afkomstig is. In plaats van het traditionele rood-wit-blauw van Carrefour is de winkel vormgegeven met een goudkleurig logo. Ook is de winkel relatief klein in vergelijking met de voor Carrefour typische hypermarkten met een oppervlak van 8.000 vierkante meter en meer dan 30.000 producten. De doelgroep van de winkel is de consument met een voorkeur voor kwaliteitsproducten. De winkel heeft een zitruimte waar klanten plaats kunnen nemen en een maaltijd kunnen nuttigen. Verder organiseert de winkel een keer per maand kooklessen. De nieuwe vestiging maakt gebruik van drie betaalmethodes: Wechat, Alipay en de eigen "Scan and Go"-app die Carrefour in China heeft ontwikkeld in samenwerking met Tencent. Er zijn plannen om via Wechat betalingen mogelijk te maken door producten door de consument zelf in te laten scannen, wat moet leiden tot een snellere en makkelijkere winkelervaring.
Bron: internationalsupermarketnews.com

Majid Al Futtaim neemt Saoedisch thuisbezorgplatform over
De in Dubai gevestigde supermarktgroep Majid Al Futtaim heeft het Saoedische thuisbezorgplatform Wadi.com overgenomen. De overname is eerder dit jaar voltooid, hoewel er verder geen financiële details bekend zijn gemaakt. 
Bron: menabytes.com

China: Alibaba Group maakt kwartaal- en jaaromzet bekend
Alibaba Group Holding Limited heeft zijn resultaten voor zowel het afgelopen kwartaal tot 31 maart als over het gehele afgelopen financiële jaar bekend gemaakt. In het afgelopen kwartaal stond de omzet op RMB93,5mld (€121,6mld). Jaar op jaar was dit een toename van 51%. Het jaarlijkse aantal actieve klanten van de verschillende retailplatforms van Alibaba kwam neer op 654 miljoen, wat ten opzichte van 2018 een vermeerdering is van 18 miljoen klanten. In het afgelopen kwartaal stond het aantal bezoekers via mobiele apps op 721 miljoen, wat ten opzichte van het vorige kwartaal een toename is van 22 miljoen. De kwartaalwinst vanuit bedrijfsactiviteiten stond op RMB8,8mld (€1,1mld). Jaar op jaar is dit een afname van 5% in verband met de schikking van een Amerikaanse rechtszaak van US$250mln (€223,6mln). De totale aangepaste brutowinst steeg jaar op jaar met 29% tot RMB25,3mld (€3,3mld). De totale jaaromzet van het fiscaal jaar 2019 kwam neer op RMB376,8mld (€49,0mld), wat een toename was van 51%. Als de invloed van overgenomen bedrijven buiten beschouwing zou worden gelaten, zou de jaaromzet zijn toegenomen met 39%. De jaarwinst vanuit bedrijfsactiviteiten stond op RMB57,1mld (€7,4mld). De aangepaste totale bruto jaarwinst nam jaar op jaar toe met 15% tot RMB121,9mld (€15,9mld).
Bron: alibabagroup.com

België: Lidl breidt thuisbezorging per fiets uit
Lidl is in België eerder begonnen met een pilotprogramma, waarbij online bestellingen aan huis worden bezorgd door middel van fietskoeriers. Wegens het succes van de pilot wordt deze nu uitgebreid met een breder assortiment. Ook wordt het bereik van de bezorgdienst vergroot. Eerder hebben winkels van Delhaize en Coolblue in Brussel een vergelijkbaar project ingezet. De pilot van Lidl ging in oktober 2018 in de omgeving van Gent van start. De bezorgdienst wordt voornamelijk gebruikt door jonge gezinnen, die op zondag een bestelling voor maandag plaatsen. De meest bestelde producten zijn groenten en fruit.
Bron: retaildetail.eu

VS: Cardenas Markets opent nieuwe winkel in Las Vegas
De latino-supermarktketen Cardenas Markets heeft onlangs een nieuwe winkel geopend in Las Vegas. Het is de vijfde vestiging van Cardenas Markets in de stad, waarmee het totale netwerk nu op 56 winkels staat. Het nieuwe filiaal is de eerste van in totaal vier nieuwe winkels die voor 2019 op de planning staan. De andere drie winkels worden geopend in Concord en Victorville in Californië en in Tucson, Arizona. De nieuwe vestiging maakt gebruik van een nieuw concept onder de naam "Next Generation", dat erop is gericht om de winkelervaring te verbeteren en consumenten van verschillende leeftijden aan te spreken.
Bron: delimarketnews.com

VS: PCC Community Markets wil groen certificaat
De in Seattle gevestigde supermarktcoöperatie PCC Community Markets wil in aanmerking komen voor het Living Building Challenge (LBC) Petal-certificaat. Het certificaat wordt verstrekt door het Living Future Institute, dat een strenge standaard heeft opgesteld voor duurzaam vastgoed. PCC is de eerste supermarktketen die dit certificaat wil bemachtigen. "We stellen hoge eisen aan de levensmiddelen die we in onze schappen plaatsen. We vinden dat onze winkels zelf net zo goed aan deze hoge eisen moeten voldoen", aldus Brenna Davis van PCC. De winkels van PCC worden nu zo aangepast dat er minder water of energie wordt verbruikt. Ook worden nieuwe koelsystemen geïnstalleerd, die erop zijn gericht om een verminderde CO2-voetafdruk te genereren.
Bron: progressivegrocer.com

VS: Target breidt afhaaldienst uit
Target heeft zijn afhaaldienst Drive Up verder uitgebreid. Met Drive Up kunnen klanten online een bestelling plaatsen, bij de lokale Target-vestiging langsrijden en de bestelling gratis naar de auto laten brengen door medewerkers van de vestiging. Drive Up is nu beschikbaar bij meer dan 1.250 winkels in onder andere steden in Californië, Florida, Maryland, Virginia, Texas en Georgia.
Bron: corporate.target.com

VS: Walmart heeft beste vergelijkende winkelomzet in bijna 10 jaar
Walmart had in de eigen thuismarkt in het eerste kwartaal van het fiscaal jaar 2020 een toename in vergelijkende winkelomzet van 3,4%. Voor de keten is dat het beste resultaat qua vergelijkende winkelomzet sinds 9 jaar en is het het vierde kwartaal op rij waarin de omzet met 3% is gestegen. Ook was de winst hoger dan verwacht, met een toename van 5,5%. De e-commerce van Walmart nam in de VS met 37% toe, mede dankzij de categorieën voor huishoudelijke artikelen, kleding en het online supermarktsegment. In het eerste kwartaal van 2020 had Walmart 2.450 afhaallocaties, 1.000 vestigingen met thuisbezorgmogelijkheden en meer dan 900 afhaaltorens.
Bron: progressivegrocer.com

Amazon investeert in Deliveroo
Amazon gaat flink investeren in de thuisbezorgdienst Deliveroo. Hoewel er geen exacte bedragen bekend zijn, is duidelijk dat Amazon de grootste investeerder is in de laatste financieringsronde die voor Deliveroo is georganiseerd. In totaal winst de thuisbezorgdienst $575mln (€514,2mln) op te halen. Het geld gaat worden gebruikt voor internationale uitbreiding en verbetering en uitbreiding van de eigen service. Sinds de oprichting van Deliveroo in 2013 is er in totaal voor meer dan $1,5mld (€1,34mld) in het bedrijf geïnvesteerd. Het bedrijf geldt als een van Europa's snelst groeiende IT-bedrijven.
Bron: bbc.com

Publicatiedatum: