Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ananasmarkt in Duitsland ontspant voorlopig

Carlo Dürbeck: „het afgelopen jaar was moeilijk voor alle betrokkenen"

„Het jaar 2018 was extreem moeilijk voor de ananas en ook 2017 was al niet gemakkelijk. Dat lang onder andere aan de enorme stijging van het teeltgebied in Costa Rica," vertelt Carlo Dürbeck van het bedrijf Anton Dürbeck in Bad Homburg. „Sinds twee jaar hebben we te maken met een overproductie en de industrie betaalt extreem lage prijzen. Daardoor wordt er meer ananas geëxporteerd."

Europa is nog steeds een populaire markt voor de ananas uit Costa Rica, ook omdat de Amerikaanse markt grotendeels gedomineerd wordt door de grote Amerikaanse ananasimporteurs. „Zo kwam er gewoonweg teveel ananas naar Europa – en het prijsniveau daalde tot een niveau waarmee niemand binnen de leveringsketen gelukkig was."

Carlo en Mathias Dürbeck op het convenience forum 2018

Ontspanning van de markt in de afgelopen weken
„Het begin van het jaar is traditioneel een goede tijd voor ananas in Europa. Dat ligt onder andere aan de geringere concurrentie van ander (inheems) fruit in het supermarktschap. De vraag is in de koude maanden tendentieel altijd wat beter. Op de spotmarkt zijn de prijzen daarom momenteel op een goed niveau." Veel Duitse supermarkten werken inmiddels met vaste assortimentsprijzen, waardoor niet alle importeurs de prijsstijging van het product merken", legt Carlo uit.

Kersthandel niet meer dat wat het ooit geweest is
Traditioneel concentreerde de ananashandel zich op december: „Ten tijde van de ananasimport uit Ivoorkust haalden we 40% van onze jaarlijkse import en 60% van onze jaaromzet in december", blikt Mathias Dürbeck terug. „Juist in Zuid- en Oost-Europese landen was de ananas een vast bestanddeel van het kerstfeest. Passend hierbij plannen de telers de beschikbaarheid van hun producten rond de feestdagen in. In de afgelopen jaren bleef de vraag in die periode soms echter achter bij het aanbod. Aangezien het aanbod normaal gesproken na kerst afneemt en er in week 52 vanwege de feestdagen weinig in Costa Rica verpakt wordt, trekken de prijzen nu aan in januari."

Ananas op het bedrijfslogo – sinds veertig jaar ananasimporteur
Wat de Duitse markt betreft zijn jaarprogramma's met de levensmiddelenhandel bijna onvermijdelijk. Bij Anton Dürbeck gaat een groot deel van de producten naar vaste, vooraf geplande programma's. „In het afgelopen jaar hebben we een hoeveelheid van circa 800.000 colli verkocht in heel Europa – van Spanje tot aan Rusland", vertelt Mathias. Hij merkt ook een verdere trend in de Midden- en Noord-Europese levensmiddelenhandel: „Steeds vaker wordt er naar Rainforest Alliance certificaten gevraagd, wat met name voor kleinere telers moeilijk realiseerbaar is. We zien dit fenomeen hier weliswaar nog niet in dezelfde mate als bijvoorbeeld bij de fairtradebananen, maar dat is voor de toekomst niet uit te sluiten." 

„In z'n totaliteit gaan we er vanuit dat de oogst in het eerste halfjaar van 2019 stabiel blijft of licht stijgt vergeleken bij vorig jaar. Daarna wordt het interessant, want veel telers zullen moeten beslissen of zij hun plantages opnieuw vol planten met ananas, wat veel kosten met zich meebrengt, of dat zij voor een ander gewas kiezen of hun grond zelfs verkopen." Dat zou vanaf de tweede helft van het jaar ook uitwerkingen kunnen hebben op het beschikbare aanbod, denkt de deskundige. In welke mate, en of dit ook prijsveranderingen met zich mee zal brengen, is nu nog afwachten.

Over de Anton Dürbeck group – importeur en teler
Er hoort een reeks van dochterbedrijven tot de Anton Dürbeck group: in Nederland is ze met C. Gottmann BV vertegenwoordigd, specialist op het gebied van subtropisch fruit dat exclusief onder het merk 'Pasion' verkocht wordt. In Chili zorgt het op appelen gespecialiseerde dochterbedrijf Frutasol S.A. voor een eigen appelteelt van meer dan 500.000 colli per jaar. Hier teelt men bovendien ook walnoten, kersen en kiwi. Vanuit Ecuador worden bovendien meer dan 2 miljoen colli bananen per jaar uit eigen teelt exclusief via de merken 'Excelban' en 'Dolce&Banana' verkocht. Via de firma DK Netherlands BV heeft de bedrijfsgroep in de afgelopen jaren bovendien geïnvesteerd in moderne koelhuizen en verpakkingsstations in Nederland, om de verticale integratie strategisch te stimuleren. Mathias Dürbeck runt het bedrijf reeds in de vierde generatie. Met Carlo en Marco Dürbeck is ook de volgende generatie reeds binnen het bedrijf actief.

Voor verdere informatie:
Mathias Dürbeck
Anton Dürbeck GmbH
Hessenring 120
D-61348 Bad Homburg
anton@duerbeck.com
Tel.  +49 6172 – 6806 – 0
Fax. +49 6172 – 6806 – 600

Publicatiedatum: