De export van Mexicaanse avocado's is in de afgelopen vijf jaar verdrievoudigd. Een grote rol hierin speelde de VS, een land waarin de vrucht een sterke positie heeft in het dieet van consumenten en de bedrijfsstrategieƫn van fastfood ketens.
De omzet van avocado's op de buitenlandse markt steeg in 2011 met 47,1% om een waarde van 990 mln US dollar te bereiken. Dit is drie maal zo veel als in 2006.
Burger King en Subway voegden vorig jaar avocado's toe aan hun menu en andere bedrijven zoals Wendy's en Smashburger stonden op de lijst van restaurants die de vrucht in 2012 gebruiken.
Mexico, waar de avocado zijn oorsprong heeft, is de belangrijkste teler en exporteur van de vrucht. In 2011 werd voor een waarde van 794 miljoen dollar naar de VS verscheept, waarmee een aandeel van 80,1% in de totale export gedekt wordt, gevolgd door Japan (85 miljoen), Canada (58 miljoen) en Costa Rica (16 miljoen).
Bron: Eleconomista