Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Wij zijn gespecialiseerd in luchtvracht van bederfelijke producten"

Adelantex levert Afrikaanse tropicals binnen 48 uur van teler tot klant

Tholen - De dienstverlener Adelantex is actief in een logistieke nichemarkt. Zij zijn met name gespecialiseerd in het vervoeren van bederfelijke producten per luchtvracht. Adelantex is zo'n 20 jaar geleden gestart met een kantoor in Brussel. Ook in de luchthavens van Luik, Oostende, Schiphol en Leipzig zijn ze vandaag de dag gestationeerd. Internationaal is Adelantex vertegenwoordigd op 83 belangrijkste luchthavens. Onlangs won het bedrijf de Brucargo Award 2012, als meest innovatieve bedrijf in de vrachtsector van de Brusselse luchthaven.


Brucargo Award

"Ons doel is het leveren van flexibele logistieke oplossingen aan onze klanten", vertelt Frank van Gelder, Businessmanager van Adelantex. "Onze voornaamste importmarkten zijn Afrika, (Noord Afrika (Egypte en Marokko), West-Afrika (Senegal tot Kameroen) Centraal- en Oost-Afrika (Dem Rep Congo, Oeganda, Kenia, Ethiopië en Tanzania) en Noord-Amerika (Oost –en West Kust). Daarna komen Zuid-Amerika en Azië. Van onze ladingen is zo'n 30% tropicals, tropische groenten en fruit. Dit gaat van de klassieke Keniaanse boontjes tot de vliegtuigananas, mango en papaja's. Het volume is om en bij de 25.000 ton. Naast deze producten vervoeren en behandelen we ook veel seafood en bloemen. In het kort zijn we goed in 'time- and condition critical airfreight' en dan voornamelijk import. Dit zijn producten die volgens hun soort in een bepaalde conditie, temperatuur of gecontroleerde atmosfeer vervoerd moeten worden. Wij bespelen in AGF een zeer beperkte nichemarkt en dan spreken we over de 'ready-to-eat'-segment. Van al het AGF wat per vliegtuig wordt vervoerd hebben wij een belangrijk aandeel. We zorgen ervoor dat een topproduct vers van de plantages naar de schappen wordt gebracht."



Luchtvracht Afrika-Europa enorm gegroeid

"De afgelopen jaren hebben we een mooie stijging doorgemaakt. Niet zozeer in groenten en fruit, dat blijft vrij stabiel. Wel in andere segmenten zoals bloemen en vis. Over het algemeen gesproken is het marktaandeel van luchtvrachtvervoer van Afrika naar Europa toe enorm gegroeid. Tot nu toe is de Afrikaanse markt per definitie heel sterk gericht geweest op Frankrijk en vanaf het begin zijn wij daar het sterkst op georiënteerd. Boontjes daarentegen gaan juist weer meer naar Nederland. Toch zien wij nu een stijgende interesse voor Afrikaanse tropicals in andere Europese landen zoals het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. Onze focus blijft voorlopig nog op Frankrijk. Dit is een heel specifieke markt, bijna een versmarkt verkoop. In Parijs rijden we via de achterkant de frigo's in en bij de voorkant staat de koper al op het product te wachten. Heel anders dan in de retail-industrie." De businessmanager is van mening dat Europa de bakermat blijft voor import van groenten en fruit. "Als we spreken over vliegtuigproducten zien we dat er 550.000 ton tropicals naar Europa toegevlogen wordt. 350.000 ton daarvan komt uit het Afrikaanse continent. Europa blijft echt de grootste importeur uit Afrika. Daarna komen Zuid-Amerika, Noord-Amerika en Azië."



"In het ready-to-eat segment zien wij twee soorten ontwikkelingen. Aan de ene zijde zijn bepaalde consumenten heel prijsbewust en willen deze producten als basisproduct voor een lagere prijs. Daarnaast is er ook een groep die een meerprijs wil betalen. Afrika heeft top bioproducten die meer en meer hun toegang vinden tot de Scandinavische en Oost-Europese markten. Maar dan moet de kwaliteit wel toptop zijn. Bij de typische tropicals zie ik eveneens een toename in de consumptie. Maar sterk verschillend per product. Als de consumptie van vliegtuigananas stijgt gaat het wel om de topkwaliteit voor zeer specifieke markten."

Strategische ligging

"België an sich is een betrekkelijk klein land. Maar de strategische ligging van de luchthaven in Brussel maakt dat België zeer belangrijk is als importgate voor luchtvracht. Wij liggen zeer centraal in de consumptiemarkt van West-Europa en hierdoor kunnen we door middel van goede consolidatie en trucking onze producten snel naar de eindmarkt toebrengen." De producten worden opgehaald bij de teler en vervoerd naar de eindklant. "Door een optimale planning bij de plantage, vliegtuigen en trucking, slagen wij erin om in een goede 48 uur de volledige logistiek te regelen. De zending komt dan bijvoorbeeld uit het hart van Afrika en wordt gebracht tot aan de deur bij een retailer, versmarkt of groothandelaar. Wij hebben de hele logistieke keten sterk onder controle."

Adelantex is goed voor meer dan 10% van alle importladingen op Brussels Airport. "Ons gekoeld warehouse ligt aan het platform van het vliegveld. Zo kunnen de producten in optimale conditie worden opgebouwd en behandeld. Daarna kunnen deze aan de andere zijde van het gebouw onmiddellijk in de trucks worden geladen. Dit gaat enorm snel, maar ons product vraagt dat ook. Een grote slagkracht bij het vervoer is dat we veel werken met passenger-airlines. Brussels Airlines bijvoorbeeld is gesitueerd in Brussel en heeft een sterk Afrikaans netwerk. Zij vliegen eigenlijk altijd. Wij optimaliseren deze vluchten met een product dat wij samen gecreëerd hebben, dat heet Fresh2shelf. Een gelijkaardig Fresh2door product van perishables by air, vervoeren wij met DHL Aviation. Zij hebben klokvaste vluchten met vrachttoestellen waar ze ook hun express-producten mee vervoeren. Af en toe maken we ook gebruik van chartervluchten. Maar reguliere vluchten dragen onze voorkeur om dat deze ons in staat stellen om onze levertijden te optimaliseren. Zo kunnen onze klanten op regelmatige basis binnen 48 uur hun vracht volledig ter beschikking hebben."

Voor meer informatie:
Frank van Gelder
Adelantex NV
Building 701
BE-1931 Brucargo Zaventem
Tel: +32 2 752 88 00
Fax: +32 2 752 88 22
www.adelantex.com
sales@adelantex.com