Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
München
La Frutta viert 40-jarig bedrijfsjubileum
Fruitagentschap La Frutta - met de hoofdvestiging in het Kontorhaus in München - heeft onlangs haar 40-jarig bedrijfsjubileum gevierd. In de jaren '90 was La Frutta de enige die Italiaanse rucola aanbood, de teelt en de verkoop van dit product bereikte toen haar hoogtepunt. Sinds begin 2000 is de markt flink veranderd en daarmee ook de bedrijfsactiviteiten van La Frutta. Na een herstructurering lukte het de firma om zich te herontdekken en een gevestigde naam op de markt te blijven.
Na de bedrijfsoprichting op 1 april 1978 door Manfred Kastenberger en Silvano Casanova, vond het merk La Frutta snel haar afnemers en vestigde het zich op de markten. In 1993 stierf Silvano helaas veel te vroeg en het bedrijf vond in 1996 in Mario Decke een nieuwe partner en vennoot. Tegelijkertijd bereikte in deze periode onder andere de teelt en verkoop van Italiaanse rucola het hoogtepunt. Destijds waren zij de enige aanbieder. "De vraag was zo goed dat de teelt ook voor de wintermaanden in ons Spaanse teeltgebied Reus tot een succes werd. Het aanbod werd echter ook met diverse andere groentensoorten uitgebreid, zoals de eigen teelt van trostomaten en cherrytomaten'', vertelt Mario Decke.
Mario Decke in zijn kantoor in het Kontorhaus München
Handel is verandering
Maar net als zoveel andere dingen betekent handel ook verandering. De vooraanstaande Duitse supermarktketens zochten het contact direct bij de oorsprong, zodat er steeds minder vraag was naar de service en know-how van handelsagentschappen. Mario: "Tegelijkertijd veranderden ook de vraag en de aanbodstructuren in Italië. Steeds meer supermarkten verdrongen de zogenaamde 'Tante Emma'-winkels (buurtsupers) en het inkoopgedrag van de consumenten verplaatste zich. Maar de benodigde inkoophoeveelheden van de Italiaanse supermarkten lagen hoger dan de Italiaanse teelt, zodat Italië producten uit andere teeltregio's van Europa zocht.''
Vanwege het netwerk en de contacten - die Mario tijdens zijn studietijd in Perugia en bij de groothandel in Bologna aanknoopte - was hij later in staat om zowel Duitse producten alsook producten uit andere Europese landen aan Italiaanse klanten aan te bieden. Als gevolg daarvan werd de export uit Duitsland en Nederland uitgebreid naar Italië en dit is ook tegenwoordig nog een vaste omzetpijler van de firma. Als voorbeeld noemt Mario complete vrachtwagens met bloemkool, ijsbergsla, wortelen en zelfs aardbeien die tijdens de zomermaanden in Italië uitgeleverd worden.
Beierse asperges
Sinds 2009 is Mario Decke de enige eigenaar van het bedrijf en werd zijn verkoopteam versterkt met Klaus Schmiechen (inkoper en verkoper voor Spanje en overzee) evenals Christian Esposito (inkoper en verkoper voor Italië en Spanje). Ook freelancer Luis Rettenbacher en hoofd administratie Petra Freitag zijn binnen het bedrijf actief.
De trotse directeur Mario Decke was één van de participanten bij de rucolateelt
En een droom die men sinds vele jaren nog wil verwezenlijken: Beierse asperges in New York verkopen. Ooit....