Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Wekelijkse afvaart Europa naar Noord-Amerika

Tholen – Na een aanpassing in het vaarschema heeft Eimskip een wekelijkse afvaart vanuit Europa naar Noord-Amerika. De IJslandse rederij ziet dat er meer aandacht komt voor deze Noord-Atlantische route.

"De afgelopen 20 tot 30 jaar werden er beperkte volumes verscheept via de Trans-Atlantische route," vertelt Vidar Karlsson, senior manager Trans-Atlantic en Shortsea. "De afgelopen jaren hebben we meer interesse van onze klanten gezien in de Noord-Amerika en Europa voor frequentere calls tussen de continenten." In 2008 besloot Eimskip om de focus te verleggen naar deze route naar Noord-Amerika. "Het is een groeiend onderdeel van onze diensten. Sinds november vorig jaar zijn we naar een wekelijkse dienst gegaan. Klanten die deze route gebruiken, wilden ook graag een wekelijkse dienst."


Vidar Karlsson, senior manager Trans-Atlantic and Short-sea.

Extra schip in de vloot
"We zijn de enige carrier met een directe route vanuit Europa naar Newfoundland," vervolgt Vidar. De focus voor de rederij ligt op New Engeland, dat via de haven van Portland in Maine wordt aangedaan. Om deze wekelijkse dienst te kunnen vullen, is een schip aan de vloot toegevoegd en ingezet op de zogenaamde 'Green line'. Dat is de route tussen Reykjavik en de havens in Noord-Amerika. "Dit geeft onze klanten opties die andere rederijen niet bieden," vertelt Vidar.

Binnen de reefercategorie zijn vis en zeevruchten het belangrijkste segment voor de IJslandse rederij, maar groenten, fruit en vlees worden steeds groter. "We hebben een 'last on board, first off board' beleid voor de reeferproducten," legt Vidar uit. Dat betekent dat het fruit als laatste geladen wordt zodat het als eerste op de kade staat.



"Experts in het noorden"
"We varen veel in de noordelijke Atlantische Oceaan. Onze bemanning heeft ervaring met de weersomstandigheden," vertelt Vidar. De grote rederijen in de markt laten nog altijd zeereuzen bouwen. "De gemiddelde omvang van de schepen wordt groter. Ook de omvang van de schepen in onze vloot zal in de komende jaren toenemen," vertelt Vidar. Daarbij wordt de omvang van de schepen wel beperkt door de diepgang van de havens die de rederij aandoet. "Je kunt zeggen dat we in een nichemarkt opereren."

Door de consolidatie in de scheepvaart neemt het aantal spelers af. "Eimskip vult een gat in de markt door naar havens en gebieden te varen die de grote rederijen niet aan doen," sluit Vidar af. "Wij proberen anders te zijn door te focussen op een persoonlijke relatie met onze klanten."

Meer informatie:
Eimskip
Vidar Karlsson
T: +354 525 7137
E: vik@eimskip.is
W: www.eimskip.com