Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Studies hielpen avocadomarkt groeien

"Europa is om van Greenskin naar Hass avocado”"

Tholen – De vraag naar avocado's groeit jaarlijks met dubbele cijfers. Dat is sneller dan het aanbod dat het met enkele groeicijfers moet stellen. Wat is de achtergrond van het doorslaande succes van de avocado? En kunnen andere producten eenzelfde onstuimige groei doormaken? James C. Donovan, Robb Bertels en Brent L. Scattini van Mission Produce zijn al jaren actief in de avocado's. zij vertellen over het succes. Ook voor andere producten is een weelderige groei mogelijk, zo betoogt het drietal.


Robb Bertels, Brent L. Scattini and James C. Donovan, of Mission Produce.

Om de aanvoer te kunnen garanderen, investeert het Amerikaanse bedrijf in teeltprojecten wereldwijd. "Om de toekomst veilig te stellen, moet je betrokken zijn bij de teelt en met telers samenwerken," vertelt Robb. Het bedrijf heeft altijd product uit twee landen van oorsprong in het assortiment, zodat klanten eventueel kunnen kiezen. Daarnaast is dat een manier van risicospreiding. "Uit verschillende landen op hetzelfde moment product aanbieden is een uitdaging, maar het is tegelijk ook een zegen," vervolgt Robb. "We sourcen wereldwijd en verkopen wereldwijd."



Nieuwe Hass-variëteiten
In Peru is bijvoorbeeld 3.000 hectare avocado's voor Mission Produce te vinden. Dat zijn jonge bomen die vijf jaar na aanplant hun volle productie bereiken. Ook in andere landen in de regio wordt geïnvesteerd, zoals Colombia, Chili en Mexico. Daarnaast wordt er gekeken naar nieuwe landen waar de exoot geteeld kan worden. Oost-Afrika en zuidelijk Afrika biedt potentieel. Net als landen in Latijns-Amerika en Azië. "Er zijn veel landen waar avocado's geteeld kunnen worden, maar het is de vraag welke markten je dan kunt bedienen," vertelt James. "Je moet aanvoer zoeken bij de markten die je hebt, maar deze productielanden zijn ook bij ons op de radar."



De ontwikkeling van rassen staat niet stil, al blijft de focus liggen op de Hass. "We zoeken naar rassen die meer opbrengen met minder water. Het gaat niet om compleet nieuwe rassen, maar om andere Hass-variëteiten," verduidelijkt Robb. "We zien dat Europa om is van de greenskins naar de Hass en dat bevalt ons wel."



Waterverbruik en avocadoteelt
Waterverbruik is een thema dat regelmatig ter discussie staat rond de avocadoteelt. Tegenstanders verwijten de sector dat er te veel water nodig is om een kilo avocado's te telen. James nuanceert het debat. "Het is een netelige kwestie, want het is waar dat er een redelijke hoeveelheid water nodig is voor de teelt," weet hij. "De productie van ander voedsel vraagt echter drie tot vier keer meer dan het telen van fruit, dus in relatieve zin is de fruitteelt een betere gebruiker van water." Daar komt bij dat er veel geïnvesteerd wordt in irrigatiesystemen, waardoor het waterverbruik verminderd wordt, en in sommige gebieden is van waterschaarste geen sprake. "Meer dan de helft van ons areaal in Mexico is niet geïrrigeerd, omdat er gewoon voldoende regen in dat gebied valt," voegt Brent toe.



Next avocado?
Een product aanwijzen dat 'de volgende avocado' kan worden is nog niet eenvoudig voor de avocado-mannen. "De markt voor blauwe bessen en frambozen groeit snel," signaleert Robb. De drie zijn het er over eens dat in principe elk product in het voetspoor van de avocado kan treden en succesvol kan zijn. "De groei van de avocado is geen plotseling, snel succes geweest," vertelt James. "We zijn al 35 jaar in actief in de avocado's en er zijn veel wetenschappelijke studies geweest, gefinancierd door de sector, naar de gezondheidsaspecten van avocado's. Die studies werden opgepakt door de media." Daardoor kon het product zo'n steile groeicurve doormaken. De sleutel tot succes ligt volgens hen dan ook bij die wetenschappelijke studies naar de gezondheidsvoordelen van groenten en fruit. "Er zou meer geïnvesteerd moeten worden in zulke onderzoeken," aldus Brent. "Ik denk dat veel bedrijven die kansen die daar liggen, missen door hier geen geld in te steken."

Meer informatie:
Mission Produce
James C. Donovan
T: 805 981 3650
jdonovan@missionproduce.com

Robb Bertels
T: 805 288 8165
rbertels@missionproduce.com

Brent L. Scattini
T: 805 981 3655
bscattini@missionproduce.com
bscattini@missionproduce.com