Kiku-appelen doen het goed op Griekse markt

Het KIKU-appelenmerk is een van de meest herkenbare appelmerken in Griekenland geworden. Het merk wordt in Griekenland geïntroduceerd door Emphyton dat in 1997 is opgericht. "Zoals u zich kunt voorstellen, is het opzetten van een nieuw merk niet eenvoudig," aldus George Poultsidis van Emphyton.

"De markt voor appelen groeit, maar er was slechts één goed merk op de markt: Zagorin. Ik zag kansen in de markt. We ontmoetten de familie Braun in Girlan 15 jaar geleden en zo begon het allemaal. Die bijeenkomst heeft mijn leven veranderd. We wilden een merk creëren en dit ontwikkelen. Het ging zowel om de bomenkwekerij, de fruithandel als om het bieden van technische ondersteuning aan kwekers die geïnteresseerd zijn in de KIKU. Deze hele cyclus van kwekerij tot consument lijkt echt goed te werken. Zo konden we onszelf op de markt brengen. De kwekerij leverde ons veel contacten op. Dit alles heeft hielp ons om een goed eindproduct te maken."

Onder de naam Emphyton ontwikkelde het bedrijf zich op het terrein van binnenlandse handel en export van fruit. Emphyton begon te werken met de KIKU en introduceerde deze op de Griekse markt.

Poultsidis claimt dat Emphyton naar natuurlijke productie streeft. De productiemethoden zijn niet volledig biologisch, maar het bedrijf probeert zo natuurlijk mogelijk te werken. Ze ondersteunen ook andere telers door technologie en advies aan te bieden over milieuvriendelijke voeding en oplossingen om tot een hogere oogst en betere kwaliteit te komen.



Sinds 2010 kreeg Emphyton voet aan de grond in Servië via een zusterbedrijf, genaamd Nutri Leaders. "We hebben bomen geëxporteerd en leverden onze diensten aan Servische telers. We werken niet alleen met fruitproducenten, maar ook met groententelers."

Volgens Poultsidis kwamen de activiteiten in Servië puur toevallig tot stand. "In 2006 kwamen er klanten uit Servië die een paar van onze bomen kochten. Om onze klanten te kunnen adviseren over plantenvoeding, waren we naar Servië gekomen om hun boomgaarden te bezoeken. Langzaamaan begonnen de buren van deze klanten ons om advies te vragen. Na verloop van tijd slaagden we erin een bedrijfsplan op te stellen, wat op zijn beurt leidde tot ons zusterbedrijf Nutri Leaders. "

Hoewel Emphyton de nadruk legt op innovatie, zijn de meeste Griekse telers nogal traditioneel en aarzelen ze om hun werkwijzen te veranderen. Desondanks is het bedrijf erin geslaagd om contracten te sluiten met meer dan 50 telers om de productie, verpakking en promotie van KIKU-appelen te starten. "Het succes van ons merk ligt in gestandaardiseerde productie. We bieden één consistent product en slagen er zo in om een eerlijke relatie te hebben met zowel onze telers als met de consumenten.



Nieuwe oogst

Voor KIKU-appelen begint de oogst meestal midden oktober om door te lopen tot eind april. Het hoogseizoen is van december tot januari met een kleinere piek aan het einde van de campagne in april. De laatste Griekse appelenoogst was een lastige. Hagel en vorstschade leidden tot een afname van de hoeveelheden met 40% tot 45%. Dit beïnvloedt zowel de binnenlandse handel als de export.

Maar er is momenteel geen echte buitenlandse concurrentie voor Griekse appelen. "We verwachten in januari wat appelen uit Polen, maar Polen lijdt ook onder het extreme weer. Andere concurrenten zijn Italië, het zuiden van Duitsland en het zuidelijk halfrond, maar er is momenteel geen concurrentie.

Alle KIKU-appelen zijn bestemd voor de binnenlandse markt. Emphyton produceert ook rode appelen, die worden geëxporteerd naar het Midden-Oosten. Volgens Poultsidis is de consumptie van appelen in Griekenland de afgelopen twee of drie jaar stabiel gebleven.



"Rode appelen zijn het populairst, vanwege hun uitstraling. De smaak is echter niet zo goed als het uiterlijk. De meeste consumenten eten ook graag met hun ogen, om het zo maar te zeggen. In de afgelopen vijf jaar schijnen de voorkeuren te veranderen. Consumenten eisen een betere smaak en worden steeds specifieker in hun eisen. Ze kiezen nu voor zoete of zure appelen. KIKU-appelen zijn de zoetste op de markt, knapperig en met een frisse smaak."

Om het merk KIKU op de Griekse markt te krijgen, moest Emphyton veel investeren in promotie. "We plaatsen allerlei advertenties om het publiek te informeren over onze appelen.
We hebben ook een standaard prijsbeleid van oktober tot april, wat heeft bijgedragen aan het opbouwen van een sterk commercieel netwerk. Over het algemeen heeft Griekenland twee marktsegmenten: een voor consumenten met een hoog inkomen en een voor consumenten met lagere inkomens. Er is niet echt een middenweg. Het hogere marktsegment consumeert veel appelen, maar dit betekent wel dat het prijsbeleid tot in detail moet worden geregeld."

"De markt in Griekenland wijkt een beetje af van die in andere westerse landen, zoals Italië of Oostenrijk. Griekse consumenten accepteren veranderingen niet zo snel. Het zal een tijdje duren om een nieuw merk overal in de schappen te krijgen. Op dit moment denk ik dat de KIKU het op een na sterkste appelmerk in Griekenland is. Op de derde plaats zijn er alleen merkloze appelen."

Voor meer informatie:
George Poultsidis 
Emphyton (Greece)
Tel: 0030 2332043488
Fax: 0030 2332043441

Author: Peter Duivenvoorde / Yzza Ibrahim

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven