Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Vooral Brabanders en Zeeuwen vinden zelfgemaakte friet lekker

Zelfgemaakte friet neemt Nederland over

Van The Green Happiness tot superfoods: dat gezond eten tegenwoordig populair is, zal weinigen ontgaan. Maar, voedingsrijke groene smoothies ten spijt, de Nederlandse liefde voor friet zit diep. Ook nu nog telt Nederland meer snackbars dan lunchrooms, broodjeszaken, pizzeria's, pannenkoekenzaken en ijssalons bij elkaar. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoekbureau Datlinq.



Welke friet eten we het meest?
Oké, dus we houden van friet – maar wat voor soort patat eten we eigenlijk het meest in horecagelegenheden? Vooral friet van vaderlandse makelij blijkt uit Market Monitor cijfers van Datlinq. Het Zuid-Hollandse Farm Frites en het Gelderse Aviko domineren de frietmarkt in Nederland – al ligt het aan de provincie waar je woont, welke friet je eet.

Vooral Brabanders en Zeeuwen vinden zelfgemaakte friet lekker. Er gebeurt iets interessants in frietland Nederland en dan met name in Noord-Brabant en Zeeland. Kijk je naar bovenstaande kaart, dan zie je dat daar zelfgemaakte patat het meest verkocht wordt – als enige provincies van Nederland.

Als Zeeuwen friet bij hun mosselen eten, dan liefst van het zelfgemaakte soort. Van alle restaurants en andere eetgelegenheden in de provincie maakt 32 procent in de eigen keuken patat. In geen enkele andere provincie is dat percentage zo hoog. Daarna komt Aviko, met 21 procent. Vijf jaar geleden stonden beide frietsoorten nog gelijk.

Ook als Brabanders buiten de deur friet eten, hebben ze liever zelfgemaakte friet. Landelijke marktleider Aviko moet het in de zuidelijke provincie met een tweede plaats doen: 27 procent van de snackbars, restaurants of andersoortige horecagelegenheden, schotelt eigen patat voor. Aviko staat op 24 procent.

Zelfgemaakte friet wint in heel Nederland aan populariteit ten koste van diepvriespatat. In elke provincie steeg het aandeel van deze frietsoort in snackbars, eetcafés, shoarmatenten en restaurants. "Consumenten lopen tegenwoordig warm voor alles wat vers en ambachtelijk is", zegt marktonderzoeker Martijn de Bruin van Datlinq. "Het gaat ze om de beleving, de unieke ervaring." En zelfgemaakte friet is nou eenmaal romantischer dan friet uit een diepvrieszak, aldus De Bruin.

Bij shoarmazaken (bijna) geen eigen friet
Wil je deze eigen gemaakte frietjes eten, dan moet je wel goed je eetgelegenheid uitkiezen. Waar inmiddels bijna een kwart van de restaurants zelfgemaakte patat serveert, is dit bij snackbars slechts 16 procent. En wil je verse friet bij je broodje shoarma, dan ga je het moeilijk krijgen. Van de shoarmazaken in Nederland heeft slechts 1 procent huisgemaakte friet.

Bron: Datlinq
Publicatiedatum: