Je krijgt deze pop-up te zien omdat dit de eerste keer is dat je onze site bezoekt. Krijg je deze melding altijd te zien dan heb je je cookies uitstaan en zullen die blijven verschijnen.
U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).
Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken. Bedankt!
Je ziet deze popup omdat dit de eerste keer is dat u de site betreed. Als u dit bericht blijft krijgen zet dan alstublieft uw cookies aan
Mexicaanse dadels winnen terrein op Europese markt
Mexicaanse dadeltelers richtten zich tot nu toe met name op de Canadese, Amerikaanse en Australische markt. Ze hadden geen interesse in de export naar Europa vanwege de grote dadelproductie in het Middellandse Zeegebied en Arabische landen. "Ze beschouwden Europa als een regio waar zij niet zouden kunnen concurreren met de grote volumes uit andere producerende landen die bovendien lagere logistieke kosten hebben," legt Miguel Luna uit, van het in Frankrijk gevestigde MLG Produce Sourcing. Dit bedrijf brengt contacten en overeenkomsten tussen Mexicaanse producenten en potentiële klanten in Europa tot stand. "Het nieuwe Amerikaanse importbeleid ondermijnt het vertrouwen van exporteurs en dwingt hen nieuwe markten te betreden."
"De grootste kans die we hebben gekregen was in Denemarken van één specifieke retailketen," vervolgt Luna. Deze retailer heeft ons product besteld en hierdoor zijn wij gaan beseffen dat Mexicaanse dadels op deze markt evenveel potentieel hebben als die uit andere landen. Nu het product opgenomen is in het Vrijhandelsakkoord hoeven exporteurs en importeurs geen heffingen te betalen. De transportkosten zijn in principe hoger omdat Mexico verder weg gelegen is dan andere dadel producerende landen maar onze klanten hoeven echter geen extra kosten te betalen," laat MLG Produce Sourcing weten. "Hierdoor kunnen wij onze dadels tegen een zeer concurrerende prijs aanbieden.
"Helaas zijn we bang dat we niet in staat zullen zijn om het gevraagde volume te leveren, omdat we te weinig tijd hebben gehad." Desondanks hebben Mexicaanse producenten goede vooruitzichten omdat ze ervan overtuigd zijn dat deze nieuwe markt hen volop kansen te bieden heeft.