Avocadoplantage
De belangrijkste reden hiervoor is omdat Chinese en Westerse consumenten de avocado op verschillende manieren gebruiken. Westerse consumenten gebruiken de avocado als een ingrediënt voor salades. Chinese consumenten zien de avocado echter als een los stuk fruit, dat geschikt is voor directe consumptie. Wegens de olieachtige smaak werd de avocado in eerste instantie niet goed ontvangen door Chinese consumenten.
In de afgelopen jaren is met name de jongere generatie aan consumenten meer bereid om nieuwe dingen te proberen. Deze groep consumenten past Westerse gerechten en kookmethodes in hun dagelijks voedingspatroon toe. Op sociale media als Weibo of Wechat kun je recepten vinden voor avocado's in salades, op toast of in milkshakes. De avocado kan ook worden gecombineerd met zalm, garnalen, pasta of bij sushi. Door de veranderingen in consumptiegedrag is de avocado steeds populairder geworden op de Chinese markt. Het volume aan geïmporteerde avocado's wordt ieder jaar steeds groter en ook de prijs neemt toe. Tegelijkertijd begint in China ook een lokale avocadosector zich te ontwikkelen.
De kwaliteit van het fruit is afhankelijk van het ras, teeltomstandigheden, gebruikte methodes en management. In vergelijking met de geïmporteerde avocado's is de kwaliteit van de Chinese avocado's vrij zwak. De Chinese avocadosector moet qua teeltmethodes zich nog verbeteren.