''Onze belangrijkste markten zijn Pakistan, Libanon, Turkije, Iran en Irak. We hebben de afgelopen vijf tot zes jaar naar deze gebieden geëxporteerd. Het afgelopen jaar zijn we ook gestart met het onderzoeken naar onze mogelijkheden in andere landen zoals Taiwan, Hong Kong, de Verenigde Staten. Het zijn lastige markten, vooral Zuid-Korea,'' vertelt Zim Thamat.
Het grootste exportprobleem naar Zuid-Korea zijn de hoge kwaliteitseisen. Volgens Thamat is een groot aantal containers vol met Maleisische ananas afgewezen aan de grens. ''We hebben een winstmarge van maar 10%. We hebben dus geen ruimte om de prijs te beïnvloeden. Voor ons is de handel met Pakistan, Libanon of Irak veel makkelijker,'' legt Thamat uit.
De grootste concurrenten van de Maleisische ananas zijn landen zoals de Filipijnen en Thailand. Maar ook bekende ananaslanden, zoals Costa Rica. De Filipijnen en Thailand staan gelijk aan Maleisië. Ze hebben alle drie directe toegang tot de markt van de Verenigde Staten.
Om meer markt toegang in Europa te verkrijgen, is Kalim Berhad bezig met het veranderen van de producten. Inmiddels is het bedrijf bezig met conserven en diepvriesananas, maar ook met ananassap. Daarnaast werkt het bedrijf aan het verkrijgen van meer grond voor de ananasteelt. ''De populatie in Maleisië neemt toe. We zijn niet bang voor concurrentie, aangezien de vraag naar ananas ook toeneemt. De ananas is een icoon in Maleisië. Er is ruimte voor meer telers,'' concludeert Tharmat.
Voor meer informatie:
Zim Thamat
Kulim Berhad
Tel: 0060-7-863-0575
Email: yusrifakhri@kulim.com.my
www.kulim.com.my