Duitse fruittelers planten vooral Elstar
Met een marktaandeel van 16 procent is Elstar nog steeds geliefd bij de Duitse consument. Opvallend is wel dat het vooral ouder publiek is dat Elstar koopt. Bijna de helft (48,1 procent) van de Elstar wordt gekocht door huishoudens waarbinnen minstens één persoon ouder dan 65 jaar is. In 1993 lag dit aandeel op 25 procent. Op zich past dit in de demografische ontwikkeling van de Duitse bevolking, maar het is ook een signaal voor de lange termijn.
Dat Elstar toch nog zoveel geplant wordt, komt simpelweg doordat er met name in het noorden weinig alternatieven voorhanden zijn. Nieuwe rassen zijn vaak afkomstig van het zuidelijk halfrond en verlangen een warmer klimaat en een relatief lang groeiseizoen.
Onmiskenbaar is de trend naar clubrassen. Pink Lady, Kanzi en andere clubrassen bezitten al een marktaandeel van 14 procent en dit zal alleen maar toenemen. Vooral Pink Lady heeft zich de laatste jaren sterk ontwikkeld op de appelmarkt, maar kan niet in Duitsland worden geteeld. Het ras is het populairst onder de jongere appeleters. Terwijl gemiddeld 27,8 procent van de appels gekocht wordt door huishoudens waarbinnen de oudste persoon maximaal 44 jaar is, is dat bij Pink Lady 40,2 procent.
Bron: NFO