"Finland is zeker een opkomende markt. De markt is nog relatief klein, met name in vergelijking tot die in landen zoals Nederland, Frankrijk of het Verenigd Koninkrijk. Fresh Servant heeft de perfecte kans aangegrepen om zijn eigen merk te creëren. 60% tot 65% van de Finse consumenten herkent het Hetki merk van Fresh Servant naast de andere merknamen waarvoor het bedrijf produceert," vertelt Wim Zomer, consultant bij het Finse bedrijf Fresh Servant Oy.
Het familiebedrijf Fresh Servant wordt inmiddels door de tweede generatie gerund en startte zo'n 20 jaar geleden in de sla- en conveniencebranche. Twee jaar geleden werden de saladebars in supermarkten geïntroduceerd. Het bedrijf groeit zo snel dat het de fabriek die het een paar jaar geleden in gebruik nam nu alweer is ontgroeid. Er wordt hard gewerkt aan uitbreidingsplannen zodat de ruim 300 werknemers over alle ruimte en faciliteiten kunnen beschikken die nodig zijn om de Finse consument dagelijks verse producten te leveren. Het bedrijf verwerft snel naamsbekendheid als versleverancier in de retail, waaraan het salades levert. Aan de foodservicebranche levert Fresh Servant salades en groentemixen.
Algemeen directeur, Sami Haapasalmi (links) en Interim operational manager/consultant, Wim Zomer (rechts).
"Klanten kunnen hun eigen salade samen stellen voor één prijs. De saladebar biedt naast groenten en fruit ook extra's zoals croutons, kaas, eieren, garnalen etc die allemaal geleverd worden door Fresh Servant," legt Wim uit.
In vergelijking tot andere West-Europese landen is het aanbod vers gesneden AGF beperkt in Finland. Salades en gesneden soepgroenten zijn de bekendste producten. Evenals elders ter wereld zijn ook in Finland consumenten in stedelijke gebieden eerder geneigd nieuwe producten uit te proberen.
"De Finse markt is erg traditioneel, op het patriottistische af. Het is een markt waar consumenten producten van eigen bodem voorop stellen. Bij de keuze voor de twee gelijkwaardige producten zal het Finse product het altijd winnen. De gemiddelde consument houdt bovendien vast aan de traditionele maaltijd van aardappelen, groenten en vlees, al begint hier geleidelijk verandering in te komen. Vers wordt steeds belangrijker. Ons bedrijf blijft vernieuwen en introduceert ieder jaar weer nieuwe producten," aldus Wim.
Sami Haapasalmi
Fresh Servant Oy AB
Tel: +358 447812430
or
Wim Zomer
Tel: +31653792791
Email: wim@fresh.fi
www.fresh.fi