Virginia Maschio, Fior di Loto

Italië: Bioproducten voor iedereen

Fior di Loto is een goed voorbeeld van een typisch Italiaans familiebedrijf dat zijn succes dankt aan de productie van hoogwaardige biologische levensmiddelen. Het bedrijf werd in 1972 opgericht toen Riccardo Maschio begon met het importeren van macrobiotische producten uit Japan. Sindsdien legde Maschio zich toe op de productie en distributie van biologische producten.
 
Fior di Loto was één van de eersten die de biologische denkwijze omarmde, lang voordat biologische productiemethoden door de EU werden erkend door EEC-verordening 2092/91.


Nieuwe producten uit de Cent%Vegetale lijn! Twee nieuwe biologische, veganistische en glutenvrije producten - Olivier salade, boordevol biogroenten en een zachte, romige saus op basis van soja. Boekweitburgers, een heerlijke vleesvervanger, die een goede bron van eiwitten is met broccoli, olijven, zongedroogde tomaten en kappertjes.

In 2012 verhuisde het hoofdkantoor van Grugliasco naar een 7.000 m2 grote faciliteit in Interporto, Turijn. Momenteel wordt het bedrijf gerund door Riccardo's zoon, Roberto Maschio. Riccardo's nicht Virginia Maschio is bij de onderneming in dienst als manager marketing en communicatie.

Fior de Loto is marktleider binnen de sector en levert aan speciaalzaken, drogisterijen en zelfzorgwinkels. Het voortdurende streven naar de beste kwaliteit weet Fior di Loto te combineren met aandacht en vernieuwing.

FreshPlaza interviewde Virginia (foto) en vroeg haar de nieuwste reclamecampagne toe te lichten: "Op een groeiende markt, zoals de biomarkt, kan een puur Italiaans bedrijf zoals Fior di Loto zich onderscheiden door zijn unieke punten te benadrukken. De cijfers spreken voor zich. In 2015 bedroeg onze omzet €19,7 miljoen, een toename van 28,9% ten opzichte van 2014, een stijging van 72% ten opzichte van 2013, en van 90,6% ten opzichte van 2012. Ook gedurende de eerste zes maanden van 2016 hebben we een sterke groei doorgemaakt van 22,2%." 

"In de loop der jaren hebben we ons assortiment uitgebreid en aangepast aan de ontwikkelingen op de markt. We produceren nu 2.000 producten, variërend van basisproducten tot speciale dieetproducten voor voedingsintolerantie, macrobiotiek en zelfs biologische cosmetica."

"Fiot di Loto heeft zich altijd gericht op het leveren van natuurlijke, biologische en gezonde levensmiddelen. Momenteel beleveren wij zo'n 5.000 klanten, waaronder natuurvoedingswinkels, reformwinkels, drogisterijen, zelfzorgwinkels, enzovoorts. We hebben flink geïnvesteerd in het ontwikkelen van ons merk. Zo hebben we bijvoorbeeld Zer%Glutine (glutenvrij) en Cent%Vegetale (op basis van groenten) geïntroduceerd waarmee we tegemoet komen aan aan de marktvraag en met de trends meegaan."


Fior di Loto's verse producten: Rode quinoa en biologische groentesalade, Boekweit en biologische groentesalade en boekweit en biologische groentecouscous. Unieke recepten bereid met de beste biologische ingrediënten met voor ieder wat wils. De producten zijn bovendien veganistisch en glutenvrij. 

Belangrijkste afzetmarkten en innovatie
"Natuurvoedingswinkels, drogisterijen, zelfzorg- en reformwinkels zijn onze belangrijkste verkoopkanalen, evenals speciaalzaken voor coeliakie voeding. Met onze nieuwe lijn een persoonsporties hebben we ons toegang tot de horecasector verschaft."

GoNuts: 3 nieuwe melanges voor liefhebbers van gedroogd fruit, noten, zaden en superfoods.

"We werken momenteel aan het vernieuwen van de Fior di Loto verpakkingen, waarbij de GlutenFree lijn als eerste aan de beurt is. We hebben gekozen voor eenvoudige maar aantrekkelijke verpakkingen waarbij de consument het product kan zien, waarmee we de boodschap willen geven van wat echt belangrijk is."

Wat zijn de grootste uitdagingen binnen deze sector? 
"Vandaag de dag verandert de vraag. Consumenten zijn beter geïnformeerd en ook het aanbod verandert aangezien de concurrentie groot is. Er zijn veel verschillende merken, verkoopkanalen en prijscategorieën."
 
Fior di Loto biedt deze veranderingen het hoofd door te focussen op twee aspecten: communicatie, bedoeld om de identiteit van het merk uit te dragen en distributie, niet alleen om de producten te vermarkten, maar ook als blijk van ervaring."

Fior di Loto heeft een communicatieplan ingevoerd dat gericht is op meerdere mediakanalen: klassieke advertenties, pers en sociale media (Facebook, Instagram, Twitter, YouTube). Het doel is om de consument bewust te maken van de identiteit en geschiedenis van het bedrijf, gesprekspartners aan te trekken (consumenten en stakeholders) en voorlichting te geven over gezonde voeding.


Suggestie voor de Kerstdagen

Wat betreft de distributie liggen de zaken wat ingewikkelder. Fior di Loto heeft zich altijd gericht op gespecialiseerde verkoopkanalen en is niet van plan hier verandering in te brengen. Anderzijds is er een toenemende behoefte aan een nieuwe distributielogica. Met andere woorden er zijn nieuwe verkooppunten nodig die niet botsen met de huidige distributie via gespecialiseerde kanalen. 

Het merk is onlangs gestart met de ontwikkeling van een lijn een persoonsverpakkingen (snacks, repen, gedroogd fruit), die verkocht kunnen worden in de horecabranche. Hiermee kan het klantenbestand uitgebreid worden en wordt de naamsbekendheid vergroot zonder dat speciaalzaken hier concurrentie van ondervinden."



Contact:
Fior di Loto
Interporto S.I.TO – Strada Prima n° 1/A
10043 Orbassano (TO)
Tel.: (+39) 011 4018511
Email: info@fiordiloto.it
Web: www.fiordiloto.it

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven