"Hoewel Europa onze belangrijkste afzetmarkt is, neemt de vraag vanuit de Verenigde Staten jaarlijks toe. We zijn er van overtuigd dat het uit breiden van onze afzetmarkten de beste strategie is. Zo is China bijvoorbeeld een interessante markt met een enorm potentieel, waar de consumptie van alle soorten groenten en fruit gestaag groeit. Hier willen wij ons vestigen. Als we 1% van de Chinezen aan de avocado's krijgen, dan betekent dat voor ons al een enorme stap," vertelt Arturo medina, van ProHass.
De avocado is steeds vaker onderdeel van het vaste voedingspatroon van consumenten. Peruaanse telers spelen op deze trend in om hun product te promoten. Medina legt uit dat avocado's gezond en veelzijdig te bereiden zijn. Traditioneel werd het fruit alleen bij het ontbijt gegeten of in salades. Inmiddels dient de avocado als basis voor talloze gerechten. "Wanneer consumenten avocado's kopen, zoeken zij niet naar een specifiek merk maar naar een vrucht die perfect rijp en smakelijk is, eigenschappen die alleen bereikt kunnen worden als het fruit op het juiste moment geoogst is."
Om de kwaliteit van Peruaanse avocado's te benadrukken, heeft ProHass een aantal acties ondernomen. De voornaamste hiervan is de ontwikkeling van een kwaliteitskeurmerk, wat garandeert dat het fruit aan de hoogste kwaliteitseisen voldoet. "Volgend jaar zullen we dit proces voltooien, waarna we het keurmerk kunnen invoeren. Hiermee geven we aan dat onze avocado's geoogst worden met een minimum van 23% aan droge stoffen. 70% van de telers in het land zijn aangesloten bij ProHass, dus we vertegenwoordigen het grootste gedeelte van de Peruaanse producenten," aldus Medina.
ProHass is eveneens de organisatie die het initiatief heeft genomen tot de oprichting van de WAO, World Avocado Organization, een samenwerkingsverband van meerdere landen gericht op het verhogen van de avocadoconsumptie.
Voor meer informatie:
Arturo Medina Castro
ProHass
T: + 51 999965777
E: amedina@prohass.com.pe
www.prohass.com.pe