Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Wanneer kaki's kunstmatig worden gerijpt, stort de markt in"

Voor veel exporteurs die met kunstmatige rijpingsmethodes werken, is nu al het seizoen van Rohjo Brillante-kaki's begonnen. Andere exporteurs willen echter liever wachten tot het fruit op natuurlijke wijze is gerijpt.

"Ons bedrijf is een van de laatste die met het kaki-seizoen begint. We starten rond medio oktober als het fruit op natuurlijke wijze rijp is geworden," zeggen Germán en Bernardo Gómez van Persimon Select. "Wij denken dat de middelen die de rijping van het fruit versnellen, zoals Ethrel, niet geschikt zijn voor de markt."



"Aan het begin van het seizoen wordt bijna iedereen aangemoedigd om deze middelen te gebruiken, omdat er dan een grote vraag naar het product is. Maar in het midden van het seizoen wordt de markt overspoeld met kaki's, waardoor de prijzen instorten," zeggen de exporteurs.

"In het verleden hebben we ook met zulke methodes gewerkt, maar we zijn ervan af gestapt omdat het de moeite niet waard was. Bijna al onze bestellingen komen van overzeese gebieden. We krijgen zo rond week 41 en 42 dan goede prijzen. We hebben daarom geen haast om hier eerder mee te beginnen. We willen de situaties vermijden die nu elk jaar weer terugkomen. Als het aanbod van kunstmatig gerijpt fruit botst met fruit dat aan de boom gerijpt is, storten elk jaar weer de prijzen in. Hetzelfde probleem zien we ook aan het einde van het seizoen, dus proberen we dat eerder af te ronden."

Meer volume, kleinere maten en een minder aantrekkelijke schil
Germán en Bernardo Gómez verwachten dit jaar een moeilijk seizoen wegens de maten van het fruit. "Vorig jaar hadden we normale volumes met grote maten en goede kwaliteit. Dat stimuleerde de omzet van kaki's in markten zoals Hong Kong. Er is dit jaar echter nauwelijks neerslag geweest en het irrigatiewater was van lage kwaliteit. Daardoor zijn de maten van dit jaar een stuk kleiner."

Een bijkomend probleem is dat er hierdoor minder gewicht aan de takken hing, waardoor de kaki's makkelijker door de wind tegen elkaar op botsten. Dit heeft geleid tot een minder mooi uiterlijk van de schil. "Door de combinatie van dit uiterlijk, de kleine maten en een volume dat in vergelijking met vorig jaar veel groter is, zullen de prijzen op een gegeven moment tijdens het seizoen onder druk komen te staan. Er is een groot volume met maten van 20 of daaronder. Veel opslagfaciliteiten zijn hier met speciale containers al op voorbereid."

Markten met potentieel
Voordat het handelsembargo van kracht werd, ging meer dan 30% van de Spaanse productie naar de Russische markt. Valenciaanse ondernemers hebben echter actief naar nieuwe markten gezocht.

Germán en Bernardo verwachten dit jaar qua volume een goed seizoen in Dubai, waar ze hun onderneming in de toekomst meer hopen te profileren. Ook hebben ze toegang gezocht tot andere markten in het Midden-Oosten, zoals Jordanië. Ook zijn er voor Spaanse kaki's met Hong Kong en Singapore twee nieuwe groeimarkten gevonden in Azië.

"Hong Kong is vandaag de dag een erg aantrekkelijke bestemming voor Spaanse kaki's. Er zijn al minstens drie bedrijven die aan deze markt leveren. In het vorige seizoen exporteerden we met succes onze eerste containers daarnaartoe. We hebben ongeveer 15 wekelijkse luchtvrachten die kant op gestuurd. Ondertussen wordt er snel voortgang geboekt bij Thailand en Vietnam omtrent het importprotocol voor Spaanse kaki's."

Verder zeggen Germán en Bernardo dat er ook vanuit Latijns-Amerikaanse landen als Chili en Peru steeds meer interesse is naar de import van kaki's.

helder rood
90% van de Rojo Brillante-variëteit komt uit Spanje. Binnen Spanje wordt deze kaki voornamelijk geteeld in Valencia, hoewel het areaal hiervoor ook voortdurend uitbreidt in andere regio's als Huelva en Murcia. "Andere landen als Brazilië, Hong Kong, Azerbeidzjan en China produceren ook veel kaki's, maar dan van andere variëteiten. De Rojo Brillante zit kwalitatief gezien ten opzichte van die andere variëteiten op een hoger niveau."

Het areaal voor Rojo Brillante-kaki's neemt over de hele wereld toe. In Zuid-Afrika, Marokko, Italië en de VS zijn projecten opgezet voor de teelt van deze variëteit. Volgens Germán zijn de kenmerken van de Valenciaanse kaki echter niet te vergelijken met het fruit van andere teeltgebieden, zelfs niet binnen Spanje zelf. Dit geldt ook voor sinaasappelen en mandarijnen. "Er is geen enkele andere plek met hetzelfde klimaat als hier, waarmee dezelfde smaak of kleur zou kunnen worden geproduceerd," legt hij tot slot uit.

Voor meer informatie:
Germán Gómez
german@persimonselect.com
Publicatiedatum: