Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jaarverslag Greenyard Foods

Greenyard: grootste omzet in Duitsland en Nederland

De fusie van Greenyard Foods was voor Hein Deprez, Uitvoerend Voorzitter van de Raad van Bestuur, en Marleen Vaesen, CEO, een logische stap in een lange evolutie. Een dubbelgesprek over groenten en fruit – vers, diepgevroren en in blik – op een bedje van substraten is te vinden in het jaarverslag van Greenyard Foods dat deze week werd gepubliceerd.

Klik hier voor het volledige jaarverslag

Met een jaaromzet van bijna € 4 miljard is Greenyard Foods wereldwijd één van de grootste aanbieders van groenten en fruit. Het is de enige groep die groenten en fruit in vers, diepvries en conserven kan leveren én hierover kan communiceren. Tegelijkertijd ondersteunt Greenyard Foods ook de telers via het substraten-segment, uniek in de sector.



Vier divisies
De belangrijkste afnemer van Greenyard Foods is de Retail. Bijna 90% van de producten gaan naar supermarktketens. Het belangrijkste afzetland voor Greenyard Foods is Duitsland en daarna Nederland. De producten van Greenyard Foods worden verdeeld via supermarktketens in meer dan 80 landen. De activiteiten kunnen worden ingedeeld in drie segmenten: Fresh (€ 3,249 miljoen omzet), Prepared (€ 646 miljoen omzet) en Horticulture (€ 72 miljoen omzet). Deze drie segmenten bestaan uit vier divisies (Fresh, Frozen, Canning, Horticulture) ingedeeld volgens het eindproduct dat ze afleveren. Fresh is vooral actief in verse producten: groenten en fruit, bloemen en planten, en logistiek van verse producten. Binnen het Prepared segment zijn er twee divisies, namelijk Frozen en Canning. De eerste vriest het eindproduct onmiddellijk in na de oogst en verwerking. Binnen Canning wordt het product vlak na de oogst bereid en vervolgens gesteriliseerd. Dat garandeert een lange houdbaarheid. Ten slotte is er het Horticulture segment, actief in het oogsten, behandelen en mengen van turf om een hoog kwaliteitssubstraat te bekomen voor de eindklant.



Wat vragen uit het gesprek met Hein en Marleen:
Hoe hebben de divisies gereageerd op de versmelting van hun activiteiten in één groep?
Marleen Vaesen: Positief. We zijn er ons van bewust dat het samenbrengen van al die kennis en expertise een dynamiek in gang zet die hun competitiviteit in de toekomst alleen maar kan versterken. Het is een groeiverhaal. We werken vanuit de kracht van elke divisie en kijken waar we nieuwe kansen kunnen creëren, zowel operationeel als op vlak van personeelsontwikkeling. Zo zien we nu al interessante synergiemogelijkheden tussen Horticulture (Peltracom) en Fresh (Univeg).

Plukken de telers de vruchten van de fusie en die focus op
de consument?

Marleen Vaesen: Uiteraard. Als we erin slagen de consument te helpen op elk moment meer groenten en fruit te laten eten, dan leidt dat zonder enige twijfel tot een toegevoegde waarde voor iedereen die actief is in deze waardeketen.

Hein Deprez: De producenten juichen elk direct contact met de consument toe. Dat zien we aan de talrijke, weliswaar kleinschalige, local-for-local initiatieven. Produceren en verwerken in de achtertuin van de consument, zeg maar. Distributiecentra dicht bij de producent en nieuwe rijpsystemen helpen daarbij nog meer om onze producten sneller en verser van het veld in de rekken te krijgen. Daarnaast zien we dat mensen ook meer en meer zelf beginnen produceren. Kijk naar de urban farming trend, zoals daktuinterrassen. Het maakt groenten en fruit top of mind bij de verbruiker. Een positieve evolutie waar iedereen beter van wordt.

Een andere niet te stuiten evolutie is e-commerce. Hoe gebruikt Greenyard Foods het internet?
Marleen Vaesen: Het internet heeft ons heel wat te bieden. Het verhaal van groenten en fruit, de voordelen, hoe de levenskwaliteit verbeteren... Het internet kan helpen de kennis die binnen onze organisatie aanwezig is, te delen met de consument. Het laat ons toe hem beter te informeren en te wijzen op de noodzaak van gezonde voeding.
 
Hein Deprez: Eenmaal de communicatie er is, kan dat bovendien leiden tot dialoog en interactie, en uiteindelijk misschien tot een transactie. Retailers hebben hierin een belangrijke positie. Met hun winkelnetwerk kunnen ze die last mile, een online bestelling, perfect invullen. Samen met ons. De aangeboden producten moeten altijd
geteeld, verpakt, verwerkt en gedistribueerd worden.

Hoe presenteren jullie convenience-concepten concreet aan de consument in de winkel?
Marleen Vaesen: Vandaag doen we dat vooral in de vorm van gecombineerde presentaties. Denk aan samengestelde doe-het-zelfpakketten. Maar in de toekomst kunnen dat best ook complete maaltijdboxen worden of gecombineerde winkelopstellingen waarin groenten en fruit in al hun vormen op één plaats te vinden zijn. Natuurlijk moeten we het retailkanaal daarin ondersteunen. En daar zijn we dan ook volop mee bezig.

Is de fusie het eindpunt van een lange evolutie of eerder het begin van iets nieuws?
Marleen Vaesen: Deze fusie is slechts een stap in een continu proces. Een mijlpaal, maar zeker niet het eindpunt. De smaak van de consument verandert immers snel. We moeten ons dus blijven heruitvinden, verbeteren en aanpassen.

Hein Deprez: De fusie heeft er ons ook van bewustgemaakt dat je als onderneming en als sector permanent moet leren. Je moet openstaan voor nieuwe dingen, jezelf voortdurend in vraag stellen. We hebben het afgelopen jaar een enorme weg afgelegd en een Leadership Team gevormd. We hebben van afzonderlijke entiteiten een nieuw geheel gemaakt. We hebben de communicatie en de samenwerking tussen de verschillende divisies gestimuleerd. We hebben de muur tussen vers, diepvries en conserven gesloopt en onze substraten een plaats gegeven in de groep. Kortom, we kunnen nu met een open blik de toekomst en de consument tegemoet treden. Op weg naar succes.



Klik hier voor het volledige jaarverslag

Publicatiedatum: