Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Marokkaanse Arbor herstelt van brand

Bijna twee jaar geleden verwoestte een brand het pakhuis van de Arbor Groep. Na een lange herstelperiode bezit het bedrijf nu een van de meest toonaangevende verpakkings- en verzendingsfaciliteiten in Marokko. "De brand was vreselijk," vertelt Arbor's Ghita Sakkat. "We hadden meer dan 100 mensen die werkzaam waren in het magazijn en het was erg traumatisch.'



"De dagen na de brand stuurden we arbeiders in drie teams om op elk van onze drie boomgaarden te werken," legt Sakkat uit. "We verpakten en verzonden de producten rechtstreeks van de velden naar de klant." Tegenwoordig staat de nieuwe faciliteit letterlijk op de plaats van het oude pakhuis. De faciliteit is beter geschikt voor de moderne post-harvest technieken en beschikt over opslagruimte die de temperatuur en luchtvochtigheid optimaal kan controleren - als een van de weinigen in het land.

"In Marokko stijgt de appelproductie elk jaar, maar we hebben nog steeds tekorten na de oogstmaanden, omdat er niet genoeg voldoende opslag is," merkt Sakkat op. "Daarom hebben we gekozen voor een magazijn dat technisch gezien zo vergevorderd is. We zijn voortdurend bezig met het verbeteren van onze teelt- en productietechnieken, maar de voorschotten worden minder als we geen goede bewaring hebben."



Andere houding
De brand had het onbedoelde effect dat leidde tot verandering. Die verandering kwam op een gelukkig moment aangezien de eisen van de consument aan het veranderen zijn. Er ligt meer nadruk op voedselveiligheid en -gezondheid.

"Een paar jaar geleden was het ondenkbaar dat een van onze bestverkopende producten voorverpakt appelen zouden zijn," stelt Sakkat. "Maar gewoontes veranderen en de mensen geven voorkeur aan een moderne verpakking. Zo zorgen we ervoor dat we onze onze veiligheidscertificatie en sanitaire voordelen op onze verpakkingen zetten.



Bananen zijn altijd populair geweest en een nieuwe rijpingskamer geeft Arbor de mogelijkheid om groene Zuid-Amerikaanse bananen 'thuis' te rijpen. Arbor verkoopt de bananen het hele jaar door.

Toekomst in Afrika
De markten in Afrika evolueren zich zodanig dat kopers het hele jaar om versproducten vragen. Dit biedt mogelijkheden voor Marokkaanse exporteurs in Noord-Afrika en gemakkelijk toegang hebben tot de rest van het continent.



"We kunnen naar Dakar in vijf dagen en bereiken Ivoorkust in zeven dagen," aldus Sakkat. "Afrikanen weten al veel over Marokkaanse producten als gevolg van onze citrus en groenten, dus de vraag naar onze appelen is ook stijgende, omdat de consument een mix van producten eist." Het Marokkaanse seizoen loopt tegen het Zuid-Afrikaanse seizoen aan, dus Marokkaanse exporteurs kunnen de markt betreden wanneer Zuid-Afrikaanse voorraden beginnen te slinken.



"Gala's, Golden's en de Reds zijn erg populair", zegt Ghita. "Hoe kleurrijker, sappiger en zoeter de appel, hoe meer dit wordt gewaardeerd in Marokko." Het binnenlandse seizoen begint in augustus en september. Hoewel de oogst meestal door loopt tot oktober duren de leveringen uit koude opslag meestal tot en met juni.



Voor meer informatie:
Ghita SAKKAT
Arbor group (Morocco)
Tel: (212) 522 35 49 22
Fax: (212) 522 35 72 71 / 522 66 25 80
Email: sakkat.g@arbor.ma
www.arbor.ma
Publicatiedatum: