Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Peruaanse cherimoya gehinderd door gesloten markten

"De Peruviaanse cherimoya heeft te maken met een markt met een stabiele vraag en stabiele prijzen," zegt Carlos Arancibia Antinori van Sobifruits, een bedrijf in Peru dat AGF vermarkt en exporteert. "Hoewel deze tijd van het jaar een erg drukke periode is voor ons bedrijf, heeft dit niet echt invloed op de export van cherimoya."

Sobrifruits heeft een breed assortiment aan groenten en fruit dat geëxporteerd wordt naar onder andere Japan, Het Midden-Oosten, Brazilië, Colombia en Europa. "Een aantal jaren terug begonnen we met het exporteren van Peruviaanse cherimoya van de Cumbe-variëteit, voornamelijk naar Costa Rica. We werken met teeltpartners, waarmee we over de jaren heen een goede relatie hebben opgebouwd. Het duidelijkste verschil tussen de Peruviaanse cherimoya vergeleken met andere cherimoyarassen is dat ze minder pitten bevatten. Daarbij is het fruit biologisch geteeld.

Carlos legt uit dat de cherimoya-export alleen maar uitgevoerd wordt met luchtvracht. "Het is een vers en zacht product en de houdbaarheid is opmerkelijk kort. Dit betekent dat de transporttijd niet te lang mag zijn. Hierdoor zijn er landen, die niet in staat zijn om de Peruviaanse cherimoya te importeren. Dit hebben we al gemerkt met een proefzending naar een bedrijf in de Tsjechische Republiek."



De vraag naar cherimoya neemt echter volgens Carlos toe. "We zijn gegroeid van een of twee ladingen in het begin tot een wekelijkse lading nu. Alle export gaat voornamelijk naar Europa, waar we te maken hebben met de concurrentie met Spanje. We proberen met proefladingen nieuwe markten uit, zoals Canada. Er zijn meer landen die interesse hebben, maar we komen het probleem tegen dat onze cherimoya niet altijd deze landen binnen mag komen. Een goed voorbeeld hiervan is de VS, hoewel zowel Peru als de VS opgenomen zijn in het TPP-verdrag. De cherimoya staat nog steeds op een lijst van producten, die wachten op toestemming om bij de VS te mogen worden ingevoerd. Hetzelfde geldt voor Indonesië. We leerden een enthousiaste Indonesische man kennen tijdens de Expoalimentaria-beurs, maar toen bleek dat onze Peruviaanse cherimoya het land niet binnen mocht komen."

Er zijn veel mogelijkheden, waarvan een aantal voor de lange termijn gelden. Totdat deze markten open zijn, heeft Sobifruits te maken met een stabiele vraag naar cherimoya en is zodoende ook de prijs stabiel. "De prijzen veranderen niet echt. Er zijn een paar maanden in het jaar waarin Spanje geen productie heeft en Peru minder produceert. De prijzen stijgen dan natuurlijk, maar dit is slechts een kleine stijging zonder grote gevolgen."

Voor meer informatie:
Carlos Arancibia Antinori
Sobifruits
T: 51 326 0415
M: 51 998 900 238
S: comex.sobifruits
www.sobifruits.com
Publicatiedatum: