Iraanse granaatappelenexport neemt volgend jaar toe

De export van Iraanse granaatappelen werd teruggehouden door problemen met betrekking tot productie en door een gebrek aan toegang tot bepaalde markten. Expediteurs hopen echter dat volgend jaar de export naar Europa en Azië toe zal nemen. Als er zich geen problemen voordoen wegens de politieke situatie en er voldoende regen valt, kan de toegenomen productie de export verder vergroten.

Volgens Sam Nouhi van UPRO GROUP: "We hadden dit jaar een goede export. Er is ongeveer 3.000 ton aan granaatappelen dat we exporteren, maar we verwachten volgend jaar iets van 7.000 ton tot 8.000 ton te bereiken." Een groot deel van die verwachte toename is wegens nieuwe markten die aangeboord worden. Dit was het eerste jaar dat UPRO naar Italië exporteerde en Sam verwacht dat toe zal blijven nemen. Ze hebben dit jaar nu al 40 ton aan fruit als proef verzonden.



"We richten ons nu ook op Zuid-Korea en Japan. Hoe ik het zie, denk ik dat deze twee markten het belangrijkst zijn, gevolgd door Europa." UPRO is nog steeds in onderhandeling om met de export naar Azië te beginnen en de feedback die het bedrijf heeft ontvangen van Koreaanse partners is veelbelovend.

Iran heeft een lange geschiedenis wat betreft de granaatappelenteelt en Sam gelooft dat dit lokale telers een voorsprong geeft op concurrerende telers uit Egypte en India. Hoewel die laatste misschien meer volume heeft, gelooft hij dat Iraanse telers fruit kunnen exporteren met een kwaliteit waar alleen Chileense en Californische granaatappelen zich mee kunnen meten. Omdat de sterke lokale vraag van Californië veel van het fruit daar binnenslands houdt, concurreert Iran niet met Californië. Chileens fruit vormt ook geen bedreiging, omdat het seizoen van het zuidelijk halfrond tegengesteld is aan het Iraanse granaatappelenseizoen.



"Als je het over kwaliteit hebt, kan ik je verzekeren dat onze granaatappelen anders zijn. Dus is ook onze prijs anders." Op dit moment schat hij dat de prijzen per kilo ongeveer rond de $2,00 (€1,85) zijn, die hij ziet als erg concurrerend, vooral gelet op de kwaliteit van de Rabab-variëteit die UPRO verscheept.

Naamsbekendheid erg belangrijk
Een belangrijk onderdeel van UPRO's introductie in nieuwe markten is het marketingplan dat toegepast wordt. Momenteel werkt het bedrijf met groothandelszaken om veel van het fruit door Europa en Azerbeidzjan te verschepen. Maar zelfs als er met tussenhandelaren wordt gewerkt, wil UPRO dat een consistent merk, MEYRO, door het hele handelstraject wordt aangehouden.



"We investeren erg veel in onze naamsbekendheid en marketing," zegt Sam. "Ons plan is om later met verschillende producten te werken, zoals sauzen, sap en wijn. Als consumenten een goede ervaring hebben met ons fruit, herkennen ze ons merk als we met andere granaatappelgerelateerde producten komen en herkennen ze ook de kwaliteit van dat merk. Daarom letten we goed we op een consistente boodschap."


UPRO exporteert MEYRO-granaatappelen met een toegevoegde zak voor elk fruit. De zak bevat een kleine brochure met nuttige informtie en twee gram een biologisch Angelica-poeder. "Consumenten kunnen lezen over de gezondheidsvoordelen van granaatappelen, hoe je het fruit kunt ontpitten, een MEYRO-recept en een geprinte QR-code."

Sancties zijn geen obstakel

Sommige Iraanse exporteurs hebben geklaagd over dat de handelssancties op het land het moeilijk hebben gemaakt om fruit te verschepen naar buitenlandse markten. Maar Sam gelooft niet dat dit het geval is. Hoewel de sancties effect hebben op de export van gas en olie, denkt hij dat dit vooral gevolgen heeft gehad voor de import voor de meeste sectoren. Desalniettemin worden de sancties op export volgend jaar versoepeld en is Sam vol hoop voor een toekomst zonder enige verdere complicaties die de handel kunnen beïnvloeden. "Gegeven dat er niets gebeurt, omdat er altijd iets onverwachts kan gebeuren in deze regio, denk ik graag dat het volgend jaar het beste jaar kan worden," zei Sam. "Als de situatie terug naar normaal gaat, naar hoe het 10 jaar geleden was, dan zullen we erg sterk kunnen concurreren."

Voor meer informatie:

Sam Nouhi
UPRO GROUP
Tel/Fax (Malaysia): +603 7971 9524
Mob : +60 10 2939 458
Tel (Iran): +9821 88 17 1889
Mob (Iran): +98912 196 34 26
Fax: +9821 89 78 7770
Email: sam@uprogroup.com
www.uprogroup.com

Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven