Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Anthony Allen - Directeur van The Avolution

Avocado's streven bananen voorbij in Australische supermarkt

Als gevolg van forse marketinginspanningen om de gezonde eigenschappen van avocado's te promoten, heeft de productie van dit fruit de laatste jaren een enorme toename laten zien in Australië.

"Deze marketingcampagne heeft de consument bewuster gemaakt van het eten van avocado's en ook is de consument hierdoor vertrouwder geraakt met het product," legt Anthony Allen, directeur van The Avolution, uit. "We hebben dit bereikt door avocado's te koppelen aan bekende Australische levensmiddelen, zoals Vegemite, waar op de pot een avocado afgebeeld staat. Grote fastfoodketens, waaronder MacDonald's, Subway en Burger King, hebben avocado's inmiddels op het menu gezet, omdat de Australische avocadosector het product zo goed in de markt gezet heeft, verbinden deze bedrijven hier graag hun naam aan."

The Avolution is een marketingbureau dat opgericht werd om avocado- en lycheetelers via gerichte dienstverlening, goede inkomsten te kunnen garanderen. Zij werken voor een honderdtal telers, die tezamen jaarlijks goed zijn voor een productie van zo'n 2 miljoen trays van 5,5 kilo.

"In de retail worden er twee van de vier weken meer avocado's dan bananen omgezet per vierkante meter. Bananen winnen het van avocado's qua volume, maar avocado's leveren daarentegen een grotere omzet per vierkante meter op. De lage bananenprijs speelt hierbij ook een rol."

Avocado's behoren tot de duurste fruitsoorten in het winkelschap maar de consument heeft de hogere prijs er graag voor over. "Mensen hebben het fruit in hun dagelijkse levensstijl opgenomen en zijn zich bewust van de gezonde eigenschappen, smaak en veelzijdigheid van het product. Er is geen andere vrucht die zo gemakkelijke te verwerken is in de dagelijkse maaltijd, of het nu gaat om een ontbijt of avondmaaltijd," aldus Allen.

In Australië bedraagt 85% van de avocadoverkopen, 'eetrijpe' avocado's. Onderzoek heeft uitgewezen dat steeds meer consumenten vaker boodschappen doen om verse producten te kopen om deze nog dezelfde dag of de dag daarna te consumeren. 


The Avolution werkt met gecontracteerde rijpingsbedrijven die verantwoordelijk zijn voor het rijpingsproces en begeleidt dit proces nauwkeurig. "De filosofie van het bedrijf is vertrouwen op eigen kennis en het leveren van goed werk. Ook wordt samen gewerkt met bedrijven uit de bevoorradingsketen omdat deze over grote relevante ervaring beschikken," licht Allen toe.

Avocado's worden in heel Australië en Tasmanië geteeld, waardoor het product jaarrond aangevoerd kan worden.

Het bedrijf exporteert naar Singapore en Maleisië, waar nog veel uitbreiding mogelijk is. Ook zou het graag zaken doen met China en India maar Allen geeft aan dat, hoewel men nu nog geen toegang tot deze markten heeft, dit niet lang meer zal duren.

"Als deze markten voor ons opengaan, zal de vraag gigantisch zijn. Het zal dus een lange termijn proces zijn. "In alle eerlijkheid moet ik zeggen dat mochten deze markten morgen opengaan, we grote moeite zouden hebben om aan de vraag tegemoet te komen."

Ongeveer 20% van de 10 miljoen trays die geproduceerd wordt in Australië, wordt aangeleverd door The Avolution. Het bedrijf heeft de ambitie de productie de komende jaren te verhogen naar één derde, wat neerkomt op 3,3 miljoen trays. Allen verwacht dat de productie van de gehele sector de komende 5 tot 10 jaar zal toenemen met 50%, naar 15 tot 17 miljoen trays. Dit is een enorme groei maar de sector doet er alles aan het evenwicht tussen vraag en aanbod te bewaren.

De voornaamste variëteit die in Australië geteeld wordt, is de Hass avocado, met 80%. Ook teelt men de Sherperd avocado, een inheemse variëteit die uitstekend gedijt in het Australische klimaat.


Voor meer informatie:
Peter Lochhead
Tel: +61 2 9361 6099
Email: peter@crossman.com.au
Publicatiedatum: