"Volgend jaar hopen we een maand eerder te starten om dat venster verder uit te breiden. We hebben gemerkt dat door de Smith-oogst naar vroeg in augustus te verplaatsen, we dezelfde zuurheid en brixwaarde verkrijgen, omdat deze gecorrigeerd worden met naoogstbehandelingen en niet op de boom zelf. De Smith-granaatappelen verkrijgen al een diepe rode kleur in juni," zegt José.
In zijn eerste zakenjaar heeft het bedrijf uit Valencia een bescheiden hoeveelheid van 70.000 ton en 30.000 ton van andere telers vermarkt en heeft het variëteiten geleverd als de Smith, Acco, Mollar en Wonderful. "Volgend jaar verwachten we deze cijfers te verviervoudigen met een oogst van 250 ton en 100 ton gekocht van andere bedrijven."
"Het verkrijgen van het GlobalGAP certificaat heeft ons in staat gesteld om te exporteren naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Frankrijk. We hebben ook als een kleine test naar Maleisië geëxporteerd, hoewel we de voorkeur hebben voor meer nabij gelegen markten, omdat op die manier het product het meest van zijn kenmerken behoudt. De balans was positief. 90% van onze klanten was tevreden over ons werk, maar we moeten nog steeds veel leren. We geloven in het potentieel van granaatappelen als een product met interessante winstmarges en waarvan de consumptie in de toekomst door zal blijven groeien."
Beperkt avocado-seizoen in Valencia
Naast granaatappelen richt Lyfruits zich ook op de productie en marketing van avocado's die in Valencia worden geteeld. "Ons schema stelt ons in staat om tot juni avocado's te leveren. We beginnen met Hass van november tot maart en vanaf april beginnen we met het oogsten van Lamb Hass, die we tot juni kunnen vermarkten. We hebben zodoende een interessant tijdsframe voor de markt, waarin we alleen met Peru hoeven te concurreren."
"Helaas hebben we maar een klein volume aan avocado's in ons eerste seizoen, omdat de hittegolf van de zomer veel fruit uit de bomen liet vallen."