"De Franse retailer Intermarché voerde anderhalf jaar geleden een grote promotiecampagne voor lelijk voedsel, " vertelt Louise Ungerth, directeur van Coop Stockholm. "Ook toen ik in 2014 in Londen verbleef, zag ik dat veel winkels groenten en fruit met schoonheidsfoutjes in hun basisassortiment hadden, zoals misvormde wortelen en aardappelen met verkleuringen op de schil. Deze aardappelen werden bijvoorbeeld aanbevolen als een goede keuze voor het maken van aardappelpuree," vervolgt Ungerth.
Volgens Coop wordt 15 tot 30 % van de groenten en fruit weggegooid voordat het de winkel bereikt heeft, alleen omdat het er minder aantrekkelijk uitziet. Een deel van deze zogenaamde 'lelijke' voorraad zal binnenkort tegen gereduceerde prijzen te koop aangeboden worden bij een aantal Zweedse Coop-winkels.
Dit najaar zal, in samenwerking met de Stockholmse Stadsmissie, een nieuwe Axfood-discounter openen, waar men voedingsmiddelen, waarvan de houdbaarheidsdatum bijna verlopen is, zal verkopen. De prijzen kunnen hier tot wel 70% lager liggen, maar klanten dienen wel in het bezit te zijn van een klantenkaart. Dit om aan te kunnen tonen dat zij meer dan anderen afhankelijk zijn van afgeprijsde producten.