Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Britse markt doelwit voor dadels uit Californië

Het California Agricultural Export Council (CAEC) keert voor het tweede jaar terug naar de London Produce Show om haar marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk voor in Californië geteelde Medjool-dadels te vergroten. Het CAEC, gevestigd in Sacramento, is een non-profitorganisatie die werkt met in Californië gevestigde agrarische verenigingen en met USDA's Foreign Agricultural Service om Californische producten te verhandelen en te promoten in de VS en in selecte wereldwijde markten. Een van CAEC's leden is het California Medjool Date Council.

"Het Verenigd Koninkrijk is onze doelmarkt voor Medjool-dadels uit Californië. Onze telers exporteren hier al meer dan vijf jaar naar toe", vertelt Fred Klose, directeur van het CAEC. "Zo'n 40 procent van de Californische Medjool-dadels, in totaal 25.500 ton in 2013, wordt geëxporteerd, dus het is een exportafhankelijk product. De belangrijkste concurrentie van Californië in het Verenigd Koninkrijk is Israël. Daarom is ons doel in de eerste plaats het marktaandeel te vergroten. In de tweede plaats willen we ook de consumptie van onze dadels in het Verenigd Koninkrijk verhogen."

Het CAEC biedt Britse retailers hulp bij het promoten van Medjool-dadels. Zo kreeg Waitrose in januari 2014 hulp van de Raad bij een artikel in het Waitrose Kitchen magazine. De spread was toegewijd aan Californische producten in het algemeen en Medjool-dadels in het bijzonder. Tegelijkertijd werkte het CAEC samen met Waitrose aan activiteiten en promoties met klantenkaarten. Klose zei dat het CAEC in het verleden hetzelfde heeft gedaan met Sainsbury's. Momenteel werkt het samen met de grootste Britse retailer, Tesco.

Tijdens de Londense productshow zal er educatief en 
promotiemateriaal over de dadelsector in Californië beschikbaar zijn bij de stand van CAEC. Ook kan de Medjool-dadel geproefd worden, geleverd door J.O. Sims Inc, de grootste Britse importeur van Medjool-dadels uit Californië. 

De Californische Medjool-dadels worden geoogst van september tot januari, maar Kerstmis is de belangrijkste periode voor de dadels in het Verenigd Koninkrijk. De Medjools zijn het hele jaar door beschikbaar voor export, doordat het product dat niet wordt verscheept, bevroren en ontdooid wordt wanneer er aan de marktvraag moet worden tegemoetgekomen.

Hoewel de kortetermijnstrategie is het marktaandeel in het Verenigd Koninkrijk en Europa te vergroten, is de langetermijnstrategie volgens Klose om meer producten te vervoeren. "Medjool-dadels zijn uniek in het feit dat ze voedzaam zijn, en dat hun kenmerkende mix van suikers voor een snelle energieboost zorgt. Dit maakt ze een geweldig tussendoortje voor actieve mensen. In de toekomst willen we de markt van Californische Medjool-dadels uitbreiden door ze als snack te verkopen bij outdoor- en fietswinkels."
Publicatiedatum: