Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

VLAM start nieuwe biocampagne

Op 13 april start VLAM met een gloednieuwe biocampagne. Bedoeling is de consument te wijzen op het bijzonder ruime aanbod van bioproducten. De campagne wordt gevoerd via radio en advertenties. Bio is enorm gegroeid. De laatste zeven jaar stegen de biobestedingen in België met twee derde.

Bioproducten zijn een volwaardig voedingsalternatief geworden. Tegenwoordig vindt men van zowat alle gangbare producten wel een bioversie en het assortiment groeit jaarlijks nog. Zo hebben steeds meer verwerkte producten zoals pralines, confituur of softdrinks een biovariant. De distributie van bio is ook gegroeid. In bijna alle winkels zijn bioproducten te verkrijgen.



De klassieke supermarkt is het grootste biokanaal met 45,3% van de markt. De gespecialiseerde winkels (o.a. biowinkel, Bioplanet …) volgen op de tweede plaats met 30,7% marktaandeel. Dat blijkt uit gegevens van GfK PanelServices Benelux dat in opdracht van VLAM het thuisverbruik continu volgt bij 5.000 Belgische gezinnen.

Bio is toegankelijk en voor elke dag

De consument beseft te weinig hoe alomtegenwoordig bio wel is. Met de nieuwe campagne wil VLAM mensen op een nieuwe manier naar bio laten kijken en de verouderde denkpatronen doorbreken. We brengen bio als toegankelijk en normaal. Daarom gaan we voor een stijlbreuk: niet belerend, niet elitair en niet moraliserend. Bio is toegankelijk voor iedereen en voor dagelijks gebruik. Vandaar de campagneslogan' Bio. Je kan er niet meer omheen.'

VLAM hoopt dat de campagne kan bijdragen tot een ruimer en frequenter verbruik van bioproducten. Ruim negen op de tien van de Belgische gezinnen kochten vorig jaar wel eens een bioproduct. Ongeveer 7% van deze gezinnen kopen minstens wekelijks bio en staan in voor iets meer dan de helft van alle biobestedingen. Als we het totale aankoopgedrag bekijken (thuisverbruik en buitenshuisverbruik) zien we dat 18% van de Belgische bevolking op een gemiddelde dag een bioproduct gegeten heeft in 2014. Het meest gegeten bioproduct is groente gevolgd door eieren, fruit en zuivel.

Radio en advertenties

Als hoofdmedium wordt gekozen voor radio. Radio is namelijk alomtegenwoordig, selectief en biedt ruime creatieve mogelijkheden. Aanvullend gaan we voor visuele media om de bekendheid van het Europees biologo te vergroten. Er komen advertenties in kranten en tijdschriften en posters op het winkelpunt. Aanwezigheid op het winkelpunt is impactvol en heeft invloed op de aankoopbeslissing.
VLAM wil de consument ook zelf laten ervaren hoe alledaags bio wel is. Daarom trekken we naar locaties waar veel mensen zijn. We kiezen voor populaire events zoals de Gentse Feesten (17 - 26 juli) en schakelen verder sociale media en pr in.
De nieuwe biocampagne met steun van Europa en de Vlaamse overheid start op 13 april met een eerste campagnegolf. In de zomer staan de Gentse Feesten op het programma en in het najaar volgen een nieuwe golf en een wedstrijd.

Publicatiedatum: