Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

SunGold kiwi verwacht Green in 2019 in te halen

Noord-Amerika laat het grootste groeipercentage voor Zespri zien. Sarah Deaton van Zespri: "De sector doet het goed." Zespri SunGold laat een fruitafzet van 116% zien en dit ras alleen al toont een afzetgroei van 32% in Noord-Amerika. Dan Mathieson van Zespri: "Het was voor consumenten in eerste instantie moeilijk om de kwaliteit van Zespri ten opzichte van andere kiwi's in te zien. Maar SunGold heeft de hele sector gerevitaliseerd. Het smaakt heerlijk, het is kant en klaar en de eigenschappen zijn aantrekkelijk. SunGold veroorzaakt een geweldige groei in de consumptie van kiwi's."

Zespri's Sarah Deaton en Dan Mathieson

10 miljoen extra trays elk jaar
In 2018 oogstte Zespri 65 miljoen trays met SunGold fruit, een stijging vanaf de 53 miljoen van vorig jaar. Mathieson: "We ramen vanaf nu een groei van jaarlijks ongeveer 10 miljoen trays door areaal toe te voegen." De teelt van groene kiwi's bedraagt bijna 80 miljoen trays dit jaar, maar het groeipercentage ligt lager. Het feit dat SunGold geraamd wordt de volumes van groene kiwi's volgend jaar te overtreffen laat het grote succes van het SunGold programma zien, nadat het pas enkele jaren op de markt is.

Noord-Amerika is Zespri’s 6e grootste markt

Het zal de eerste keer in de geschiedenis van de Zespri zijn dat een ander kiwiras Green zal overnemen. De populariteit van SunGold wordt in alle belangrijke markten ter wereld opgemerkt, maar is vooral in Noord-Amerika erg sterk.  Mathieson: “Twee jaar geleden was deze markt buiten onze top 10 terecht gekomen en nu staat ze op nummer 6. We verwachten zelfs dat Noord-Amerika over 5 jaar in de top 3 staat." Die top 3 bestaat momenteel uit Japan, China en Spanje. 

SunGold boomgaard

Stijgende teelt in Italië
Om aan de groeiende vraag van consumenten in Noord-Amerika, Europa en Azië te voldoen, voegt Zespri areaal toe en probeert ze de seizoenen te verlengen. Daarom is er meer fruit uit Italië op de markt. "We hebben ongeveer 3.000 ha in Italië, waarvan 50% in productie is en 1.500 ha zijn tussen de 3 en 5 jaar uit de teelt." SunGold produceert ook in Frankrijk, Japan en Korea. In de VS en China worden proeven uitgevoerd, maar de resultaten zijn nog niet binnen. 

Verlenging van het seizoen tot in januari
Deaton: "Met de teelt uit Italië verlengen we ons seizoen tot in januari, februari. Het Nieuw-Zeelandse aanbod begint in mei. We hebben dus een aanbodraam van 9 maanden. Jaarrond kunnen we nog niet leveren. Zespri is op zoek naar enkele nieuwe Gold rassen in Nieuw-Zeeland, die langer bewaard kunnen worden, waardoor het aanbodseizoen misschien nog meer verlengd kan worden."

SunGold boomgaard

De consument bereiken
“Consumenten houden van de smaak van SunGold en zijn benieuwd naar waar ze die kunnen vinden. Om consumenten te helpen het fruit in de winkel te vinden, werkt Zespri aan grote retail displays. We willen consumenten bereiken voordat ze boodschappen doen." Een consumentencampagne resulteerde in 184 miljoen impressies. 

Voor meer informatie:
Sarah Deaton
Zespri North America
Tel: (+1) 818-203-7185
Sarah.deaton@zespri.com
www.zesprikiwi.com

Publicatiedatum: