"Overal actief waar lonen hoog zijn en automatisering de kosten kan drukken"
Robert Heckathorn en Roy Lemmen van Sormac
Sormac is een vaste standhouder op internationale AGF-beurzen, zoals United Fresh dit jaar in San Diego. "Het is belangrijk, maar ook gewoon ontzettend boeiend om je hier te profileren", zegt Area Sales Manager Robert Heckathorn.
Breed scala
Sormac richt zich niet op één speciale machine, maar probeert het bedrijf zo breed mogelijk te profileren. Sales Manager Roy Lemmen: "We hebben een heel scala aan groente verwerkingsmachines, waarmee we de markt opgaan. We hebben een aantal zogenaamde kernmachines, zoals de uienschiller en aardappelschilmachine, maar het gaat bij ons niet alleen om schillers, maar ook om sorteermachines, complete wortelsnij- en sorteerlijnen en was- en drooglijnen voor bladgroenten. Daar zitten ook hele specialistische, op klantwens gemaakte machines tussen."
Sormac werkt vanuit Venlo, maar de vertegenwoordigers zijn regelmatig in de VS. “We bedienen de grote spelers, zeker, maar ook de segmenten daaronder. Er zijn veel bedrijven die regionaal actief zijn en die voor ons even interessant zijn als de grote spelers. We bedienen met hetzelfde plezier nichebedrijven, die een hele specifieke vraag hebben”, zegt Roy. Sormac is niet alleen actief in Europa en de VS, maar ook wereldwijd. "Samengevat zou je kunnen zeggen dat we vooral vertegenwoordigd zijn op markten waar de lonen hoog zijn en waar automatisering de kosten kan drukken."
Vraag verschuift
Het beeld bestaat soms dat West-Europa en Nederland in het bijzonder een beetje verzadigd is op het gebied van verwerkingsmachines. “Dat is niet zo,” zegt Roy. “We zien dat de markt zich zo ontwikkelt dat er altijd weer behoefte is aan innovatie, modernisering en gemak. En de producten zelf veranderen. Kijk maar naar de babyleaf, die nu erg in opkomst zijn. Eerst was het allemaal ijsbergsla. Voor de verwerking van babyleaf heb je toch weer net iets andere machines nodig in verband met de delicaatheid en hier hebben wij met onze machines op ingespeeld!”
De grootste uitdaging voor de Amerikaanse markt is volgens Robert Heckathorn het doorbreken van de malaise. "Veel mensen voelen nog steeds de nasleep van de recessie. Als we erin slagen het vertrouwen van ondernemers terug te winnen en aan kunnen tonen, dat men zich kan verbeteren ten aanzien van automatisering of nieuwe manieren van verwerken opent dat zeker enorme perspectieven."
www.sormac.nl