De lancering drie jaar geleden van het merk Mango de Málaga, eigendom van Asociación Española de Málaga (AET), is een grote stap gebleken in de recente geschiedenis van de Spaanse mangosector. Telers, handelaren en pakstations kwamen in 2022 samen onder de paraplu van dit label om de kwaliteit van de Spaanse mango in de verf te zetten, een product dat profiteert van de unieke klimaatomstandigheden in een streek waar zich 85% van de Europese mangoteelt bevindt. Mango de Málaga wil dit seizoen weer nadrukkelijk aanwezig zijn op de Europese markt, voornamelijk in Frankrijk, Duitsland, België, Zwitserland, Italië en Portugal, alsook nieuwe markten aanboren in Oost-Europese landen.
Het wordt weer een kort seizoen wegens een beperkte oogst door waterschaarste in de streek en enkele problemen tijdens de bloei en vruchtzetting. De opbrengst wordt geraamd op ongeveer 12.000 ton. Dat is 70% minder dan in een normaal seizoen. Het bestuursorgaan van het merk, geleid door Prudencio López, eigenaar van het teeltbedrijf Natural Tropic, verwacht dat er tot halfweg de herfst product beschikbaar zal zijn. In combinatie met een goede vraag op de Spaanse en buitenlandse markt moet het lage aanbod in theorie leiden tot hoge telersprijzen.
Álvaro Palacios, voorzitter van de AET, gaf ook aan dat het proces naar de erkenning van de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) doorgaat. De registratie van het kwaliteitslabel Mango de Málaga was daartoe een eerste stap. Het is een lang proces, maar er wordt verwacht dat er in 2025 grote vooruitgang wordt geboekt.
Mango de Málaga is een lokaal product met een minimale ecologische voetafdruk, gezien de korte afstand tussen herkomst en bestemmingsmarkten in Spanje en Europa. Dit aspect wordt zeer gewaardeerd door de consument en contrasteert met de import uit overzeese landen. Ook de biologische teelt wordt steeds belangrijker.
Voor meer informatie:
Asociación Española de Tropicales
Tel: +34 952 96 58 24 / +34 660 611 200
www.asociaciondetropicales.com