Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Lagere nettowinst Mission Produce

Hoewel Mission Produce in 2023 meer Hass-avocado's heeft verkocht, zag het zijn netto-inkomsten en het volume van de exporteerbare productie dalen.

In een verklaring gaf het bedrijf, gespecialiseerd in avocado's en met een areaal van ruim 4.000 hectare in Peru, aan dat het 12% meer fruit heeft verkocht dan in 2022. Echter, de netto-inkomsten van $ 13,3 mln lagen $ 5,2 mln lager dan die van 2022. De exporteerbare productie nam met 9% af.

Daarentegen steeg de aangepaste Ebitda met 2% tot $ 48,4 mln in vergelijking met de $ 47,6 mln van 2022. Het bedrijf gaf ook details over de resultaten van het vierde kwartaal: $ 257,9 mln totale omzet (+8%), $ 4 mln netto-inkomsten, $ 7,5 mln aangepaste nettowinst ($ 1,7 mln minder dan in het vierde kwartaal van 2022) en
$ 17,3 mln aangepaste Ebitda.

De CEO van het bedrijf, Steve Barnard, legt uit dat de aanhoudende klimaatgerelateerde uitdagingen in Peru hebben geleid tot kwaliteitsproblemen aan het einde van het seizoen en lagere dan verwachte volumes, wat de prestaties van het internationale venster heeft beïnvloed.

"Omdat de prijscontracten met de klanten en de markttoewijzing werden vastgesteld voordat deze klimaatgerelateerde gebeurtenissen zich voordeden, waren we beperkt in ons vermogen om de seizoensgebonden stijging in de aangepaste Ebitda te genereren die we normaal gesproken zouden verwachten in het vierde kwartaal van 2023", voegt hij eraan toe.

Met het oog op 2024 verwacht de CEO betere prijzen te behalen "gezien de aanpassingen in onze marketingstrategie". Hij voegt eraan toe dat ze zullen blijven inzetten op kostenbeheersing en herverdeling van middelen om de efficiëntie te maximaliseren.

"Onze inspanningen blijven zich richten op het ondersteunen van consumptiegroei met jaarrond een constante aanvoer van avocado's op wereldschaal, een capaciteit die uniek is voor Mission Produce. We zullen ook ons bloeiende mangoprogramma versnellen en succes blijven boeken in het blauwe bessensegment", merkt hij op.

Het bedrijf verwacht dat de avocadovolumes in het eerste kwartaal van 2024 iets lager zullen zijn wegens een kleinere Mexicaanse oogst, die ten minste gedeeltelijk het gevolg zal zijn van een tegenvallende maatvoering.

Er wordt ook verwacht dat de prijzen iets lager zullen zijn dan in het vorige kwartaal, maar wel ongeveer 15% hoger dan het gemiddelde van $ 1,14 per 0,43 kg in het eerste kwartaal 2023.

Bron: Agraria.pe/ Beheer

Publicatiedatum: