Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Omzet van 4638 miljoen

Greenyard versterkt marktpositie ondanks vermindering consumptie groenten en fruit

Tholen - Greenyard presteerde beter dan de markt op het gebied van groenten en fruit, waardoor haar marktaandeel stijgt. Dit blijkt uit het gepubliceerde jaarverslag van het bedrijf. "Ondanks een algemene vermindering van de consumptie (-10%) daalde de volumes bij Greenyard slechts met 0,8%, terwijl de prijzen met 8,5% stegen", vertelt co-ceo Marc Zwaaneveld. De omzet steeg met 7,9% in vergelijking met vorig jaar naar €4638 miljoen. Daarnaast hebben de positieve resultaten ertoe geleid dat Greenyard weer dividend uit zal gaan keren aan haar aandeelhouders.

De co-ceo geeft aan dat het haar versterkte relatieve positie met name te danken heeft aan de geïntegreerde klantrelaties en complementaire divisies. Het bedrijfsresultaat steeg hierdoor met 0,5% vergeleken met vorig jaar naar 167,3 miljoen en de financiële schuld nam met bijna 9% af in het afgelopen boekjaar naar 277,3 miljoen, waardoor de schuldgraad weer verder daalde van 2,4 naar 2,2. Wel nam de winst van het bedrijf af. Waar het vorig jaar nog 16,9 miljoen bedroeg is het nettoresultaat dit boekjaar 9,3 miljoen. "Dit is hoofdzakelijk het gevolg van verdere reorganisaties om het Fresh-bedrijfsmodel naar de toekomst toe te versterken. In het kader daarvan is de afbouw (wind-down) van Fresh UK bijna afgerond", zo klinkt het.

Opnieuw dividendbeleid voeren
De verminderde consumptie van verse groenten en fruit per persoon baarde Marc daarentegen niet tot zorgen. "Ik denk dat het een verkeerde perceptie is dat groenten en fruit ongelofelijk duur zijn tegenwoordig. Over het algemeen zijn ze minder duur geworden dan de meeste ongezonde producten. Bovendien zijn we ondanks de daling dus goed overeind gebleven met gelijkwaardige volumes aan vorig boekjaar, wat aangeeft dat wanneer de inflatiesituatie weer zal stabiliseren wij kunnen profiteren van de relatieve verbetering van onze positie in de markt."

Het heeft er dus ook toe geleid dat Greenyard heeft aangekondigd opnieuw dividend uit te keren aan haar aandeelhouders. "Op de jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders op 15 september 2023 zullen we aan de aandeelhouders het voorstel voorleggen om opnieuw een dividendbeleid te voeren, te beginnen met een dividenduitkering van € 0,10 per aandeel voor het volledige financieel jaar eindigend in maart 2023."

Geïntegreerde klantrelaties
Als belangrijke katalysator van de prestaties van Greenyard ziet Marc haar geïntegreerde klantrelaties. Het bedrijf maakte gisteren bekend met haar Duitse tak de eerste stappen te hebben gezet naar een op maat gemaakte en geïntegreerde klantrelatie met de Duitse retailer Dohle Trading Group. De komende maanden worden gebruikt om
de werking van dit unieke model verder te finetunen tot een volledig op maat gemaakte oplossing voor Dohle HIT, die tegen het einde van de zomer op volle toeren zal draaien.

"Het is een uniek model dat een steeds grotere belangstelling geniet van derden. Voor elke klant is het model anders, maar de achterliggende gedachte hetzelfde. Er wordt op veel plekken nog steeds te veel handel gedreven, waardoor er op prijzen gedrukt wordt. Alleen drukt men dan de hele keten kapot, waardoor niemand meer iets verdient. Ik denk dat wij met dit model hebben bewezen dat als men bereid is echt in een samenwerking te stappen iedereen een eerlijke boterham kan verdienen. Het betekent ook constant in contact staan met je relaties, waardoor je goed kunt voorspellen welke producten er wanneer wel en wanneer niet zijn. Dan kun je inspelen op de beschikbaarheid van producten."

Want de beschikbaarheid is in deze tijden natuurlijk een steeds heikeler punt. Zo ook bij Greenyard. "Wij hebben het voordeel dat we door onze internationale voetprint niet gebonden zijn aan specifieke regio's. Als ergens een bepaald product niet beschikbaar is, kijken we naar andere gebieden. Zo kunnen we beschikbaarheid garanderen, maar toch zullen we moeten accepteren dat in sommige periodes minder product beschikbaar zal zijn in de toekomst."

De co-ceo ziet hierin een rol weggelegd voor de politiek. "Het watermanagement is in veel landen simpelweg niet goed genoeg. In Belgisch Limburg is goed geïnvesteerd in waterbeheer, maar veel regio's hebben nu problemen. Er is echter genoeg regen gevallen, maar dat is nu allemaal weg. Dat had opgevangen moeten worden. Het klimaat gaat zijn gang en als ik de specialisten moet geloven versnellen de klimatologische veranderingen alleen maar. Het is dus taak om nu al drastische maatregelen te nemen om hiermee aan de slag te gaan. Water vast houden als het valt, zodat het gebruikt kan worden als het droog is. Vanuit de politiek zal hiervoor een hulp geboden moeten worden aan de telers, want die kunnen het niet alleen."

Nu handelen met btw verlaging
Ook liet Marc zijn blik vallen op de discussie rond de btw verlaging op verse groenten en fruit. In Nederland is er een groot debat gaande over de gevolgen en afbakening van een dergelijke verlaging. De co-ceo stelde echter nogmaals dat er gehandeld moet worden. "Er zijn altijd wel redenen om de discussie te blijven voeren, maar het is nu eenmaal zo dat wanneer je de btw verlaging kunt doorberekenen dit een extra drijfveer voor consumenten is om gezonder te gaan eten. Hoe groot het effect precies zal zijn, kunnen we nu natuurlijk nog niet weten, maar als je gezondheid wilt stimuleren moet je nu handelen."

De discussie rond afbakening is dan ook iets voor later, zo stelt Marc. "De pure verse groenten en fruit kun je alvast mee starten. Van een krop sla of een banaan weet je dat het gezond is, dus daar kun je de verlaging al op invoeren. Voor andere producten waar het de vraag is of het wel groenten of fruit is, kun je later over discussiëren. Nederland en België zijn er rijp voor om hiermee aan de slag te gaan. Het zal ongetwijfeld veel geld kosten, maar de medische zorg wanneer je het niet doet, kost ook veel geld."

Vertrouwen naar de toekomst
Greenyard kijkt na een positief jaar dus ook met vertrouwen naar de toekomst. Op basis van Greenyards positieve resultaten en de huidige prognoses en vooruitzichten wordt voor het financieel jaar 2023-2024 verwacht dat de omzet zal groeien tot ongeveer € 4900 miljoen en dat het bedrijfsresultaat zal toenemen tot € 175-180 miljoen. Daarnaast heeft Greenyard haar ambities voor maart 2026 gericht op € 5,4 miljard omzet en een bedrijfsresultaat van tussen € 200-210 miljoen.

"Tegen 2050 zijn er 10 miljard mensen te voeden. We zullen betere en meer duurzame manieren moeten vinden om voedsel te produceren - met minder impact en meer voedingswaarde - als we de toekomst van onze planeet niet in gevaar willen brengen voor onze kinderen, kleinkinderen en de generaties na hen. Pure-plant voeding maakt deel uit van de oplossing, maar moet toegankelijk, betaalbaar, smakelijk en gebruiksvriendelijk zijn. Greenyard heeft de schaalgrootte, de mensen en het volledige jaaraanbod van hoogwaardige producten in alle segmenten om deze onomkeerbare transitie mogelijk te maken", zo besluit co-ceo Hein Deprez.

Lees hier het volledige jaarverslag

Voor meer informatie:
Greenyard
info@greenyard.group
www.greenyard.group