Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Weersomstandigheden, concurrentie en oneerlijke prijzen

Gecompliceerde start Frans tomatenseizoen

Veel zomerproducten zijn gevoelig voor weersomstandigheden. De tomaat is één van die producten, waarnaar in Frankrijk in mei overigens niet heel veel vraag was. "De afgelopen weken waren gecompliceerd, met vrij gemiddelde prijzen, maar toch is het ons gelukt om al onze producten af te zetten", vertelt voorzitter van de coöperatie Solarenn Christophe Rousse. "Uiteindelijk zijn onze resultaten ofwel even goed of net iets minder goed dan die van vorig jaar. De coöperatie verwacht echter dat de situatie met de komst van het mooiere weer zal veranderen. "We hopen echt dat het mooie weer de prijzen op lange termijn zal stimuleren, want we verwachten grote partijen."

Sterke concurrentie uit Marokko
Behalve als gevolg van het slechte weer verliep de afzet van bepaalde tomatenrassen ook als gevolg van de sterke buitenlandse concurrentie uiterst moeizaam. "Voor vruchtgroente is de situatie op de markt heel gecompliceerd, omdat we nog steeds te maken hebben met een massale import van Marokkaans product, dat verkocht wordt voor € 0,99 per punnet. Het gaat daarbij meestal maar om één ras, maar dat ras wordt wel in zeer grote partijen op de markt gebracht. De tomaat is een product dat het hele jaar door verkrijgbaar is, met een afzet die vrijwel gelijk loopt met die van de Franse tomaten. Hierdoor denken consumenten vaak ten onrechte dat de tomaten die ze kopen uit Frankrijk kopen, terwijl ze eigenlijk uit Marokko komen."

"Volgens een recent onderzoek weet slechts 30% van de Franse consumenten dat de tomaten uit Marokko komen. De telers uit Frankrijk vinden dit natuurlijk heel irritant, vooral omdat alle eigenaren van winkelketens beweren zich ervoor in te zetten om met name de lokaal in Frankrijk geteelde tomaten te promoten. De winkelketens hebben dan wel een kleine importafdeling, maar uiteindelijk gaat het wel om heel grote partijen."


Isabelle Georges en Christophe Rousse

Oneerlijke prijzen en prijsverschillen?
Behalve deze sterke concurrentie voor tomaten balen algemeen directeuren van Solarenn Christophe Rousse en Isabelle Georges ook van de flinke kloof tussen de prijzen die aan de telers worden betaald en de prijzen die door consumenten in de winkels worden betaald. "Voor alle producten uit het assortiment aan het begin van het seizoen geldt dat de huidige telersprijzen iets lager dan die van vorig jaar, ondanks de stijging van de teeltkosten, terwijl de prijzen in de winkels hoger liggen, ondanks de trage vraag. De winkelprijzen voor heirloom tomaten lagen soms twee tot drie keer hoger dan de prijzen die aan de telers zijn betaald. Deze buitensporige prijsverschillen hebben geleid tot een vertraging van de consumptie, die sowieso al te lijden had onder de gevolgen van het slechte weer in april. Als de prijzen redelijker waren geweest en de prijsverschillen kleiner, hadden we een betere start van het seizoen kunnen maken."

Gestructureerde en ambitieuze CSR-aanpak
Ter ere van het 75-jarig bestaan van Solarenn wil de coöperatie het streven naar een holistische en ambitieuze CSR-aanpak opnieuw onderstrepen. Solarenn probeert al 25 jaar de impact op het milieu te minimaliseren. "Dit zijn verplichtingen die ons altijd na aan het hart hebben gelegen en we zijn ons niet alleen voortdurend aan het ontwikkelen op gebieden als waterrecycling in de kassen en op het station, maar ook op het gebied van het vervangen van plastic, vooruitlopend op de AGEC-wet", legt Isabelle Georges uit.

Diversificatie met nieuwe, minder energie-intensieve apparatuur en producten
Omdat Solarenn telers wil helpen die nog zijn uitgerust met oude en dus energie-intensieve apparatuur is innovatie een interessant thema. "Geconfronteerd met de explosieve stijging van de energiekosten van de afgelopen twee jaar, werken we aan oplossingen voor energiebeheer voor onze telers die te lijden hebben onder het gebrek aan efficiëntie ten aanzien met het werken met hun kassen. We proberen nieuwe producten te telen. Twee van onze telers in Ille-et-Vilaine telen Petit Gris de Rennes meloenen en gaan nu testen doen met mini-watermeloenen, een ideaal formaat voor gezinsconsumptie. Tot nu toe zijn de Petit Gris-meloenen altijd op kleine schaal geteeld, maar dit jaar gaan we proberen ze op grotere schaal te telen. Dit is onze zomernoviteit. Hoewel het een nicheproduct is, kunnen we hiermee – op het moment dat de tests succesvol zijn verlopen – diversifiëren." Voor meer informatie:
Nathalie Jouan
Solarenn
nathalie@nathaliejouan.bzh

Elisabeth Calle
elisabeth.calle@solarenn.com

Publicatiedatum: