Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Import India van Zuid-Afrikaanse appelen stijgt van 200.000 kartons naar 1,5 mln"

India is een van de grootste appelimporteurs ter wereld, de bevolking heeft een hoog percentage vegetariërs en degenen die niet vegetarisch zijn, eten veel vers fruit. Het land heeft ook twee grote groothandelsmarkten die een groot deel van de geïmporteerde producten verkopen.

Het Indiase marketingbedrijf QuikRelations Private Limited heeft een lange geschiedenis in het stimuleren van de import van tuinbouwproducten op de Indiase markt. Een daarvan zijn Zuid-Afrikaanse appelen en peren.

"Zuid-Afrikaanse appelen en peren hebben de afgelopen jaren een grote groei doorgemaakt op de Indiase markt. Eten maakt deel uit van de Indiase cultuur en speelt een grote rol in ons leven," legt Sachin Khurana uit, India Representative, South Africa Apples & Pears en directeur van QuikRelations.

"Hoewel India een goede binnenlandse appelteelt heeft, ontbreekt de koelketen en is er een groot gat in het aanbod. De import is dus belangrijk om aan de vraag te voldoen."

De opkomende Indiase markt wordt vaak vergeleken met China, maar volgens Sachin is de bevolking weliswaar vergelijkbaar in omvang, maar is het land door de verschillende culturen en diversiteit meer vergelijkbaar met Europa.

"Indiërs geven de voorkeur aan zoetere appelrassen zoals Red Delicious en Gala, maar ook aan andere rassen. De import van Zuid-Afrikaanse appels is de afgelopen twee jaar enorm toegenomen: we zijn van 200.000 kartons naar 1,5 miljoen gegaan. Zuid-Afrikaanse peren hebben een marktaandeel van meer dan 80% binnen het segment van de geïmporteerde peren in India, waarbij rassen zoals Vermont Beauty een van de populairste is.

"De populariteit van Zuid-Afrikaans fruit is deels te danken aan goede marketing, maar vooral ook aan het feit dat het een geweldig product is. De verschepingstijd is kort en de Zuid-Afrikaanse rassen passen bij de Indiase smaak."

Voor geïmporteerde appels geldt een tarief van 50% en voor geïmporteerde peren een tarief van 33%, dat van toepassing is op de meeste landen die naar India exporteren. Dit en de stijgende teelt- en verzendingskosten maken deze producten 30-50% duurder dan binnenlands fruit. Maar toch is er een markt voor. En door een beperkt teeltvolume en een beperkt seizoen voor binnenlandse peren voldoet het geïmporteerde aanbod het hele jaar door aan de vraag op de markt. De vraag naar beide categorieën blijft sterk en neemt toe.

"Vorig jaar kon het fruit uit Zuid-Afrika tijdens het vervoer een koudebehandeling ondergaan, wat een enorm verschil heeft gemaakt. Dit heeft het seizoen en de houdbaarheid verlengd omdat het fruit niet langer dan 12-15 dagen in de haven hoeft te liggen voordat het wordt verzonden. Hierdoor is ook de kwaliteit bij aankomst veel beter geworden, aangezien het fruit sneller de Indiase kust bereikt."

Voor meer informatie:
Sachin Khurana
QuikRelations Pvt Ltd.
Tel: +91 98889 08706
sachin@qrgroup.in 
www.quikrelations.com 

Publicatiedatum: