Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Importfruit op Chinese markt blijft groeien ondanks coronapandemie

Hoewel de pandemie, die al drie jaar duurt, de Chinese markt voor enorme uitdagingen stelt, is volgens officiële gegevens de totale hoeveelheid importfruit op de Chinese markt de afgelopen drie jaar blijven groeien en is de structuur veranderd. Onlangs heeft Shanghai Fruit Expo een overzicht vrijgegeven van China's fruitimport. Kurt, van de organisatie, voerde met Freshpublishers relevante marktuitwisselingen uit. Kurt gelooft dat naarmate de corona-maatregelen worden versoepeld, de mensenstroom toeneemt en de horeca, beurzen en de toeristische sector hun activiteiten hervatten, de vraag naar importfruit aanzienlijk zal toenemen. "De huidige 7 mln ton importfruit is niet noemenswaardig tegenover China's totale consumptie van 300 mln ton."

Klik hier om het importoverzicht van China te downloaden

China's fruitimport is de afgelopen drie jaar aanzienlijk gestegen Tijdens de drie jaar durende pandemie hebben veel importeurs weliswaar gezegd dat hun import sterk is gedaald en dat de afzet op de markt traag verloopt, maar uit de gegevens blijkt dat de totale hoeveelheid importfruit op de Chinese markt toeneemt en dat de structuur is veranderd. "Ten eerste is het effect van de pandemie op de verschillende landen van herkomst en importeurs niet hetzelfde. De import van "westers fruit" zoals citrus en druiven is gedaald, maar de totale hoeveelheid exotisch fruit uit Zuidoost-Azië is constant gestegen, waardoor het verschil gemakkelijk kan worden goedgemaakt. Dit verschil blijkt uit de algemene situatie van de twee groothandelsmarkten in Oost-China. De Huizhan-markt van Shanghai handelt vooral in westers fruit, dat zwaar getroffen is door de pandemie, terwijl de Haiguangxing-markt van Jiaxing, die vooral in Zuidoost-Aziatisch tropisch fruit handelt, nog steeds snel groeit.

"Ten tweede overtreft de groei van de importwaarde de importomvang, wat wijst op de structurele verandering van importproducten. China importeert meer hoogwaardig fruit, zoals kersen, durians en blauwe bessen. Daarnaast is de Chinese douane de laatste jaren hard opgetreden tegen lage prijsaangiften, waardoor de aangegeven prijs is gestegen. De toename van het internationale vrachtvervoer en het beheer van de douaneprijzen is ook een van de redenen voor de aanzienlijke toename van de import," verklaarde Kurt.

Chileense kersen zijn een uitstekend voorbeeld. De afzet van Chileense kersen in de vorige drie seizoenen werd beïnvloed door de pandemie. In het kersenseizoen 2019-2020, met de sluiting van Wuhan als scheidslijn, daalde de afzetprijs van kersen tijdens het Lentefeest sterk. In het seizoen 20-21, beïnvloed door het nieuws over de ontdekking van Covid-19 op de producten, werd de prijs " geruïneerd ". Ook in het seizoen 21-22, als gevolg van de buitensporige concentratie van kersenschepen die in Hongkong lossen en het gebrek aan inklaringscapaciteit in het kanaal Hongkong-Shenzhen, is de efficiëntie sterk vertraagd, is de kwaliteit van de kersen verloren gegaan en is de prijs naar beneden gezakt," aldus Kurt. "In seizoen 22-23 zijn de meeste Chinezen hersteld van Covid-19 vóór het Lentefeest en heeft ook de consumptie zich hersteld. Kersen zijn populair geworden tijdens het Lentefeest. Daarom verloopt de verkoop van Chileense kersen dit jaar zeer vlot en is ook de groothandelsprijs stabieler. Dankzij het einde van de Chinese pandemiemaatregelen zijn de inklaring, de binnenlandse afzet en de logistiek van het importfruit weer op gang gekomen. De bestemmingshavens van de kersen zijn ook meer gediversifieerd. De meeste schepen worden rechtstreeks gelost in havens op het Chinese vasteland, wat efficiënter is en lagere logistieke kosten met zich meebrengt, waardoor de inklaring van kersen zeer vlot verloopt.

"Het moet duidelijk zijn dat Chileense kersen momenteel sterk afhankelijk zijn van de Chinese markt. Hoewel Chili ook hard werkt aan diversificatie van zijn exportmarkten, zijn andere opkomende markten nog steeds niet in staat om de positie van de Chinese markt te veranderen. Althans tot nu toe, ongeacht hoe de Chinese markt zich gedraagt, de meeste Chileense kersen vinden hun weg naar de Chinese markt," aldus Kurt.

Er is een grote kloof tussen vraag en aanbod van kwaliteitsfruit op de markt
Kurt gelooft dat op de Chinese markt het tegenseizoense voordeel van fruit van het zuidelijk halfrond nog steeds bestaat evenals het voordeel van exotisch fruit in Zuidoost-Azië. Het zal steeds moeilijker worden voor de regio's op het noordelijk halfrond die hetzelfde teeltseizoen hebben op de Chinese markt, maar al het importfruit zal te maken krijgen met de concurrentiedruk van de binnenlandse kwaliteit, kwantiteit en verscheidenheid van het fruit en de Chinese consumenten zullen rijper en kieskeuriger worden. "Het einde van de pandemie in China is een groot voordeel. De mensenstroom is toegenomen en de horeca, tentoonstellingen en het toerisme zijn hervat, de vraag naar importfruit zal aanzienlijk toenemen. "De huidige 7 mln ton importfruit is niet noemenswaardig tegenover China's totale consumptie van 300 mln ton."

"Om de kloof tussen vraag en aanbod van fruit van hoge kwaliteit te dichten, hebben een grote hoeveelheid kapitaal en mensen hun intrede gedaan op het gebied van de binnenlandse fruitteelt, met name fruitimporteurs en distributiebedrijven met een rijke productervaring. Een groot aantal nieuwe variëteiten ondergaat proefaanplantingen, waarvan sommige commercieel succes hebben geboekt en de kwaliteit van binnenlands fruit in China zal blijven verbeteren."

"Shanghai Fruit Expo is zeer geschikt voor exporteurs van wie de zakelijke focus op de Chinese markt ligt"
In november 2021 werd de eerste Shanghai International Fruit Expo met succes gehouden, waardoor fruit van hoge kwaliteit uit de hele wereld op het Chinese vasteland werd gepresenteerd. "In 2023 nemen we deel aan de tweede Shanghai International Fruit Expo. Naast de luxueuze line-up van de eerste editie zijn er veel nieuwe gezichten bijgekomen, met name de boetiekbedrijven in de fruitteelt die in heel China zijn ontstaan. Omdat de Expo vooral binnenlandse importeurs en distributeurs van fruit van hoge kwaliteit zijn, beantwoordt zij in hoge mate aan hun behoeften. Een aantal overzeese deelnemers verklaarde ook dat China's aanpassing van het pandemiebeleid zal bijdragen tot de hervatting van internationale uitwisselingen en zakenreizen, waardoor het optimisme op de markt geleidelijk wordt hersteld. Veel nieuwe overzeese deelnemers toonden zich zeer bereid om aan de beurs deel te nemen en deze te bezoeken."

"Toevallig sluit het schema van de Hongkong Expo van dit jaar naadloos aan op de Shanghai Expo. De Hong Kong Expo wordt gehouden na de Shanghai Expo. Ik denk dat dit een zeer goede zaak is voor de hele fruitsector," zei Kurt. "De Hong Kong Expo heeft een sterk Aziatisch-Pacifisch kenmerk en de Shanghai Expo heeft een sterke positie op het Chinese vasteland. De twee beurzen worden samen ontwikkeld en vormen een complementariteit. Ze zijn met elkaar verbonden tot een complete "Fruitweek", wat het voor insiders uit de sector gemakkelijker maakt om met elkaar te communiceren en te interageren. Veel overzeese exporteurs die naar de Expo van Hongkong gaan, zullen voor en na de Expo de markt van het Chinese vasteland bezoeken. De Expo van Shanghai zal de Chinese handelaren samenbrengen, waardoor deze bezoeken efficiënter en vollediger worden."

"Drie jaar lang is het internationale reisverkeer zo goed als lamgelegd. Terwijl China tegen de pandemie vecht, is de binnenlandse economie niet stil komen te liggen. Vrienden in de overzeese fruitsector moeten na vier jaar ook zeer geïnteresseerd zijn in een bezoek aan het Chinese vasteland," zei Kurt. "Voor degenen die geen tijd hebben om beide beurzen tegelijk te bezoeken, hoe moeten ze kiezen? Mijn suggestie is dat als de bedrijfsontwikkeling gericht is op de Chinese markt, diegene naar de Shanghai Expo moet komen. Daar bestaat geen twijfel over."

Voor meer informatie:
Contact: Kurt Huang