Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
BLE week 5

'Spaanse paprika's hadden de markt stevig in hun greep'

Spaanse paprika's hadden de markt stevig in hun greep, maar konden de vraag niet volledig dekken. Turkse importen waren daarna het belangrijkst, maar in Keulen ontbraken deze. Italiaanse partijen waren uitsluitend in Frankfurt verkrijgbaar, waar ze in de kleuren rood en geel voor 12 euro per doos van 3 kg snel verkocht konden worden. Daar en in Berlijn was ook de rode California uit Marokko verkrijgbaar. De beschikbaarheid was volgens de BLE vooral vanwege de zeer winterse temperaturen in alle teeltgebieden beperkt.

Naast de vertraagde kleurverandering bij rode en gele paprika's, was er ook een tekort aan tricolore mixen die bestemd zijn voor de handel. Beide factoren leidden tot vastere prijzen op de groothandelsmarkten. Gele paprika's werden duidelijk duurder, aangezien hun aanbod duidelijk was afgenomen. In München leidde dit ook tot stijgende prijzen voor de paprikamix. In Frankfurt stegen de prijzen naar tot wel 28 euro per doos van 5 kg voor gele paprika's en tot wel 19 euro voor rode paprika's.

Appelen
Duitse Elstar, Jonagold, Tenroy en Breaburn vormden de basis van het assortiment. Uit Italië stamden voornamelijk Golden Delicious, Granny Smith en Royal Gala.

Peren
Italiaanse leveringen domineerden de markt met Abate Fetel, Santa Maria en Williams Christ. Daarna waren de Turkse Santa Maria en de Nederlandse Conference peren het meest relevant op de markt.

Druiven
Het aanbod bestond hoofdzakelijk uit leveringen uit Namibië, Zuid-Afrika en Peru. Leveringen uit Brazilië en Ecuador vulden het aanbod aan.

Sinaasappelen
Bij de sinaasappelen domineerde nog steeds het Spaanse aanbod. Voornamelijk het ras Navelina was beschikbaar, maar in sommige gevallen werd dit ras al vervangen door Lane Late en Navelate. Deze assortimentswijziging zorgde in München voor een krapper aanbod, wat resulteerde in hogere prijzen.

Mandarijnen
Spaanse mandarijnen domineerden duidelijk de markt: voornamelijk Tango, Clemenvilla en Nadorcott waren beschikbaar. Uit Marokko kwam hoofdzakelijk Nadorcott en uit Turkije meestal Murcott.

Citroenen
Spaanse citroenen domineerden de markt, gevolgd door Turkse citroenen. Italiaanse onbehandelde producten doken slechts sporadisch op.

Bananen
De handel verliep in z'n geheel genomen vrij rustig. De beschikbaarheid viel op sommige plaatsen eerder krap uit. De vraag kon weliswaar gedekt worden, maar desondanks vertoonden de prijzen vaak een opwaartse tendens.

Bloemkool
De prijzen stegen sterk: in Frankfurt moesten de klanten voor Franse partijen per zes stuks op maandag soms al 26 euro betalen, en ook de rest van de week bleven de prijzen stijgen. Op de andere groothandelsmarkten waren de prijzen ongeveer even hoog.

Sla
Bij vrijwel alle slasoorten was het beeld hetzelfde: de aanvoer was afgenomen en de prijzen gingen omhoog. Door vorst en slecht weer was de aanvoer van Spaanse ijsbergsla beperkt.

Komkommers
De handel verliep over het algemeen rustig. Spaanse komkommers domineerden de markt. Zij werden voornamelijk geflankeerd door Griekse komkommers, gevolgd door Belgische, Nederlandse en Marokkaanse.

Tomaten
Trostomaten kwamen voornamelijk uit Spanje, Turkije en Italië. Ronde tomaten werden hoofdzakelijk uit Marokko en Spanje geïmporteerd.

Bron: BLE

Publicatiedatum: