In de eerste negen maanden van het jaar heeft Andalusië zijn record in de export van zachtfruit verbroken. De omzet bedroeg € 1,3 miljard, het hoogste cijfer ooit in die periode. Dat is 3,2% meer dan in de dezelfde periode van 2021. Andalusië neemt 86% van de Spaanse export van zachtfruit voor zijn rekening.
Zachtfruit is een product dat internationaal prestige geeft aan het merk Andalusië en een voortrekker is in de Andalusische export van levensmiddelen. De agribusiness, een strategische sector voor dit Zuid-Spaanse gewest, heeft opnieuw recordcijfers behaald in de eerste negen maanden van dit jaar, met een omzet van € 10,712 miljard en een j-o-j groei van 15,9%.
De provincie Huelva concentreert 90% van de Andalusische zachtfruitverkoop. Tussen januari en september 2022 exporteerde de provincie zachtfruit voor een waarde van € 1,163 miljard, een record voor de eerste negen maanden van een jaar dankzij een j-o-j stijging van 6,2%. In zachtfruit bedraagt het handelsoverschot van de provincie € 1,101 miljard, zodat de export bijna 20 keer groter is dan de import.
Aardbeien en frambozen het populairst
Aardbeien waren met € 562 miljoen goed voor 48% van de zachtfruitexport van de provincie Huelva. Dit is 9% meer dan in eerste negen maanden van 2021. Daarna volgen frambozen met € 302 miljoen (aandeel van 26% en stijging van 16%) en blauwe bessen met € 163 miljoen (aandeel van 14% en stijging van 16%).
Europa als topbestemming
De export van zachtfruit uit Huelva is geconcentreerd in Europa. De top 20 markten, waarvan er 18 groeien, zijn allemaal Europees. Duitsland voert de ranglijst aan met € 377 miljoen in de eerste negen maanden van 2022 (aandeel van 33% en daling van 8,1%), gevolgd door het Verenigd Koninkrijk met € 201 miljoen (aandeel van 17,3% en daling van 15,3%) en Frankrijk met € 136 miljoen (aandeel van 11,7% en stijging van 21,4%).
Voor meer informatie:
Extenda
www.extenda.es