Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Crisis onder Italiaanse druiventelers

Drie cijfers - zij het bij benadering - kenmerken het huidige Italiaanse druivenseizoen:

  • 30% meer opbrengst dan in 2021 (pitloze en traditionele rassen);
  • 30% minder consumptie door de inflatie;
  • telersprijzen liggen ongeveer 15% lager.

Een druiventeler uit de provincie Bari legt uit: "De huidige prijzen voor de Italia-druif, het belangrijkste ras in Apulië, schommelen tussen
€ 0,30 en 0,50 per kilo, ongeveer 20 cent minder dan vorig jaar. Er hangen nog veel trossen aan de druivenranken en ze hebben nog geen koper. Er zijn niet zo veel handelaren in de buurt en wie er is, legt een grote terughoudendheid aan de dag vanwege de moeilijke sociaal-economische context. En er zijn zeker telers die bereid zijn om tegen lage prijzen te verkopen. Laat ons zeggen dat er een klimaat van angst heerst en velen zien geen andere uitweg dan de oogst van 2022 tegen spotprijzen te verkopen."  

Nog niet verkochte druiventrossen

"Zelfs de prijzen van de pitloze druiven zijn ingestort. Ze betalen ons ongeveer € 0,60-0,70 per kilo. Dat zijn prijzen die de inspanningen van de afgelopen jaren op het gebied van innovatie en onderzoek in geen enkel geval naar waarde schatten. We zouden heel graag gewoon het werk neerleggen, zoals sommige verwerkende industrieën doen. Maar wij hebben het fruit aan de ranken hangen en we kunnen het ons dus niet veroorloven", vervolgt de teler.

Al aan het begin van het seizoen zag de sector het gebrek aan vraag naar druiven, zoals eerder met bepaalde fruitsoorten in de lente en zomer was gebeurd. "Inkopers vertellen ons dagelijks dat de verkoop niet goed gaat en ze adviseren ons om in promoties te stappen om de consumptie te stimuleren."

"Meestal ontbreken druiven niet in het fruitmandje van de consument, maar dit jaar zijn de bestellingen echt beperkt. In werkelijkheid is het niet zo dat er bespaard wordt op druiven, maar eerder op voedseluitgaven in het algemeen. Gelukkig zijn de trossen van buitengewone kwaliteit en heel af en toe zien we dat aspect toch beloond", besluit de teler. 

Publicatiedatum: