Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Perlim-Meylim

Rubis Gold: de nieuwe gele appel die 'de boel op stelten zet'

Afgelopen vrijdag is het Rubis Gold®-comité – bestaande uit een rassenredacteur, een veredelaar en vijf marktdeelnemers (Earth Market, Zouk Bvba, Vergers de Seru, Alliance Perlim-Meylim, Gerfruit, Blue Whale en Groupe Devos) – voor het tweede opeenvolgende jaar in het kader van een persdag bijeengekomen in het hart van de boomgaarden van Alliance Perlim-Meylim. Na een presentatie om de ster van de dag onder de aandacht te brengen, zijn er drie boomgaardbezoeken georganiseerd rond een landelijke lunch in de schaduw van de grote eik, waarin uiteraard de nieuwe Rubis Gold® met robijnrode accenten centraal stond.


Het Rubis Gold®-comité met een vertegenwoordiger van de Franse Nationale Vereniging van Appelen en Peren en teler David Hénocq

Klik hier om een fotoverslag van de dag te bekijken

Een appel die een hoog technisch niveau vereist
Het Rubis Gold®-avontuur is in de eerste plaats een verhaal van mannen en vrouwen met een gedegen hoeveelheid ervaring binnen de appelteeltsector die besloten hebben zich te verenigen rond gemeenschappelijke waarden. Continu streven naar innovatie en tegelijkertijd standaard deel uitmaken van een ecologisch verantwoorde aanpak en het geduld hebben om elke dag opnieuw samen de lege pagina's te vullen van een boek dat nog geschreven moet worden. Nederigheid, cohesie en uitwisseling van informatie tussen professionals die anders elkaars concurrenten zouden zijn geweest, zijn essentiële elementen om van dit ongewone avontuur een van de succesverhalen uit de geschiedenis van de appel van te kunnen maken. Het is een spannend avontuur, dat niet zonder risico is, aangezien het telen van de Rubis Gold® een hoge mate van technische expertise vereist om het potentieel volledig tot uiting te kunnen laten komen in combinatie met de grond waarop deze wordt geteeld.

"Om het Rubis Gold®-avontuur aan te kunnen gaan moet de wens om te innoveren zeer sterk aanwezig zijn. Het Rubis Gold®-avontuur is echter ook een kostbaar avontuur, dus in ieders belang nemen we geen partners mee die zichzelf als kwetsbaar beschouwen", vertelt directeur van Earth Market Jean-Christophe Bertin.


Introductie van het nieuwe Rubis Gold®-ras in de ochtend met Jean-Christophe Bertin en Gildas Guibert

Gepassioneerde telers die continu streven naar innovatie
David Hénocq, Jérôme Pinaud en Frédéric Champagne zijn drie in innovatie geïnteresseerde telers die besloten het Rubis Gold®-avontuur aan te gaan. Als echte liefhebbers geloven zij in het potentieel van dit nieuwe ras dat elke dag meer van de geheimen prijsgeeft. Dit blijkt een keuze die dit jaar wordt bevestigd door de mooie kwaliteit van de appel, de hoge Brix-waarde, de appelmaten die groter zijn dan die van vorig jaar en een oogst die plaatsvindt in uitstekende weersomstandigheden. Jérôme is van mening dat de appel een "goed compromis is tussen de diversiteit van de reeds bestaande gele appelrassen en de teeltwijze van een gele appel". Volgens Frédéric Champagne heeft de consumptie zich de laatste jaren sterk ontwikkeld en "verwachten consumenten van telers tegenwoordig iets anders, iets meer."


Frédéric Champagne, Rubis Gold®-teler

Oogst van 1300 ton Rubis Gold-appelen verwacht voor seizoen 2022-2023
Vorig jaar is in Frankrijk en België 654 ton aan Rubis Gold-appelen geoogst. Het comité verwacht dit jaar een oogst van 1300 ton te kunnen genereren en in 2023 maar liefst 3000 ton. Tot nu toe zijn 400.000 bomen geplant op 140 hectare, en de bij dit avontuur betrokken professionals zijn van plan elk jaar nog eens 140.000 bomen te planten om uiteindelijk in 2030 de doelstelling van 500 ha in Europa te kunnen behalen. Het ras is al van november tot april in diverse Franse supermarkten verkrijgbaar. Daarnaast heeft het comité plannen om de Rubis Gold ook buiten de Europese grenzen te gaan verkopen zodra de partijen hiervoor groot genoeg zijn. De nieuwe gele appel heeft al bewezen ook na meerdere weken op een boot te zijn vervoerd de smaak- en visuele kwaliteiten te kunnen behouden. Jean-Christophe Bertin heeft laten weten dat hij momenteel "vergevorderde gesprekken voert met enkele Europese marktdeelnemers". 

Versgeplukte Rubis Gold® -appelen

Een nieuw ras met een plek op de markt
De resultaten beloven even goed te zijn als de geleverde inspanningen, want de appel lijkt over alle door consumenten gewenste kenmerken te beschikken: een goed evenwicht tussen suikergehalte (Brix-graad van 14/16,5) en zuurtegraad (appelzuur: 4g/L), sappigheid en stevigheid (7,5/8,5), hetgeen in contrast staat met het beeld dat consumenten normaal gesproken met een gele appel associëren. Het nieuwe ras vervolledigt daarmee op geheel eigen wijze een assortiment aan gele appelen dat momenteel is ondervertegenwoordigd.


Rubis Gold®-boomgaard van teler David Hénocq

De Rubis Gold planten: een voor de hand liggende keuze voor Alliance Perlim-Meylim 
Als kruising tussen het Pirouette- en het Tentation-ras was de Rubis Gold voor Alliance Perlim-Meylim een voor de hand liggende keuze om in hun boomgaarden aan te planten. "We waren onmiddellijk onder de indruk van de krachtige smaak van dit nieuwe ras. Rubis Gold is een gele appel, een kleur die integraal deel uitmaakt van ons DNA sinds de oprichting van de coöperatie in 1946 en onze ontwikkeling met betrekking tot de BOB Golden du Limousin. Met de Rubis Gold brengen we rassendiversiteit in ons aanbod met behoud van onze culturele identiteit. We zijn nog aan het ontdekken, maar krijgen al een gevoel bij hoe de appel zich in onze streek zal gedragen. De eerste oogsten hebben onze verwachtingen echter wel bevestigd: het ras kan het volledige potentieel tot uiting brengen op hooggelegen gronden als de onze. De temperatuurverschillen tussen dag en nacht geven de Rubis Gold, net als de BOB Golden du Limousin, een mooie koperachtige blos, die, afhankelijk van het seizoen, meer of minder intens is. We hebben voor dit avontuur gekozen, omdat we in de Rubis Gold geloven en ervan overtuigd zijn dat de appel aan een actuele behoefte op de markt voldoet. De Rubis Gold is een moderne gele appel die beantwoordt aan de verwachtingen van de jongere generaties", vertelt communicatieverantwoordelijke van de groep Béatrice Chauffaille.


Een Rubis Gold -appel die geplukt kan worden

Een ras waarmee kan worden gewerkt, maar dat niet kan worden getemd
Het potentieel van een Rubis Gold-appel is groot, maar de uitdagingen ook, vooral in een context van klimaatverandering waarin de seizoenen meer dan ooit van elkaar verschillen. In een tijd waarin alles steeds gehaaster lijkt te gaan en marktdeelnemers het liefst kant-en-klare oplossingen voorgeschoteld willen krijgen die gemakkelijk repliceerbaar en snel te produceren zijn, zet de Rubis Gold de boel op stelten en herschikt de appel de kaarten door geduld en aanpassingsvermogen te vereisen. "We komen nooit alles over het gedrag van een bepaald ras te weten en dat geldt des te meer voor de Rubis Gold, die een zekere finesse vereist bij het beheer van de boomgaard", legt Gildas Guibert, rassenontwikkelaar bij Earth Market, uit.

Jean-Christophe Bertin voegt eraan toe dat de complementariteit van de gronden en de complementariteit van de manier van handel drijven van de marktdeelnemers zeer goed doordacht zijn en een concurrentievoordeel kunnen vormen.


Enkele jonge boomgaarden van teler Jérôme Pinaud

Klik hier om een fotoverslag van de dag te bekijken

Een appel gesponsord door Grand Frais en Lidl België
Omringd worden door de grootste telers is belangrijk om succesvol te kunnen zijn, maar niet voldoende. "Een Rubis Gold-teler is een teler die het avontuur per definitie niet alleen aangaat. Natuurlijk moeten we de teelt stroomopwaarts zoveel mogelijk veiligstellen, maar ook de afzet stroomafwaarts." De keuze van de belanghebbenden bleef dus niet beperkt tot die met betrekking tot de telers, maar strekte zich ook uit tot de retail. Grand Frais, Lidl Belgium, Système U en anderen nemen al enkele seizoenen deel aan de ontwikkeling van de Rubis Gold. Het collectief is blij met deze steun, want zonder die steun kunnen boomkwekerijprojecten die zijn bedoeld voor de lange termijn niet tot stand komen.

Voor meer informatie:
Mathilde Paignat
Earth Market
mathilde.paignat@earth-market.com
www.rubisgold.com

Fruit Attraction-beurs in Madrid: van 4 tot en met 7 oktober
Earth Market - Stand 9H01C Hall 9
Alliance Perlim Meylim – Stand 8F01G Hall 8
Gerfruit – Stand 4B03A Hall 4
Blue Whale – Stand 4C03 Hall 4
Devos Group – Stand 10E07 Hall 10

Publicatiedatum: