Succesvol herstel voor Franse Red Label abrikozen

Het Red Label-abrikozenseizoen zit er nu echt op. Jérôme Jury, abrikozenteler en voorzitter van ODG Qualité Fruits Plus, blikt hieronder terug op het positieve hersteljaar voor deze abrikozen.

"Het abrikozenseizoen is vrij goed verlopen. Als gevolg van de vorst eerder dit jaar en de droogte tijdens de zomer waren onze partijen echter wel beperkt. Hierdoor hadden we grote moeite om te voldoen aan de behoeften van de boomgaarden die een aanzienlijk watertekort hadden, een tekort dat zelfs groter was dan dat waar we in 2003 mee te maken hadden. Sommige rassen, zoals de Bergeron die bijzonder gevoelig is voor de hitte, hebben veel te lijden gehad onder het mediterrane klimaat dat verder reikte dan de Rhônevallei."

Partijen aangetast door weersomstandigheden
De buitengewoon hoge temperaturen en het flinke watertekort dat meerdere weken aanhield, hebben vanzelfsprekend gevolgen gehad voor het teeltproces en de hoeveelheid (partijen) Red Label-abrikozen. "Om goed te kunnen presteren, moet een boomgaard, om Red Label-fruit te telen, speciaal ontworpen zijn. Onze grootste teleurstelling had te maken met de verkregen maten. Het Red Label heeft zeer strenge specificaties. Hierdoor hadden we uiteindelijk minder abrikozen die voor het label in aanmerking kwamen dan we aanvankelijk hadden verwacht."

Vlotte verkoop en grote vraag
Ondanks de verstoringen binnen het teeltproces, is dit hersteljaar vrij positief verlopen. "Alle factoren voor een succesvol steenfruitseizoen waren aanwezig: zeer weinig concurrentie vanuit Spanje, een zeer warme zomer die de vraag stimuleerde, bijzonder hoge suikergehaltes en aanhoudende prijzen. Door hun belofte na te komen om op het juiste moment, dus tijdens de teeltpieken, reclame te maken voor abrikozen, hebben de Franse supermarkten ook een rol gespeeld in dit succes. Dit bewijst dat de Association d'Organisations de Producteurs (AOP) Pêches et Abricots de France, de Franse Vereniging van telersverenigingen (AOP) Perziken en Abrikozen goed werk heeft geleverd. De verkoop verliep vlot en zelfs met ons kleinere oogstpotentieel wisten we onze producten tegen goede prijzen verkopen."

De Red Label abrikozen voldeden aan een reële vraag
Ondanks prijzen die door de consumenten als hoog beschouwd kunnen worden, was de vraag naar Red Label-abrikozen gedurende het hele seizoen goed.

"We waren bang dat de relatief hoge prijzen de consumenten ervan zouden weerhouden om de toegevoegde waarde van de Red Label-abrikozen in te zien en ze dus te kopen. De vraag was echter vanaf het begin van het seizoen goed en bleef tot het einde constant. Dit bewijst dat de producten door de consumenten werden gewaardeerd en dat het in een reële behoefte voorziet. De verkoop verliep soepeltjes, maar wel met enige teleurstelling omdat we, als gevolg van een gebrek aan producten niet aan alle vraag konden voldoen.

"Het fruit wordt bij optimale rijpheid van de boom geoogst en heeft een verzendingsvertraging van maximaal 5 dagen na de oogst. Op deze manier kunnen we op een just-in-time basis werken. De retailbedrijven waren bovendien heel blij met onze kartonnen bakjes waarin onze producten worden verpakt en de feedback die we kregen was over het algemeen zeer positief. Al met al kunnen we kunnen concluderen dat dit een succesvol hersteljaar is geweest."

Voor meer informatie:
Jérôme Jury
ODG Qualité Fruits Plus
Jerome.jury@wanadoo.fr

Anne-Lise Chaussabel
anne-lise.chaussabel@drome.chambagri.fr


Publicatiedatum:



Ook onze nieuwsbrief ontvangen? | Klik hier


Ander nieuws uit deze sector:


Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven